Langfredag..

I dag er det Langfredag. Dagen da Jesus ble korsfestet og døde. Så jeg tok en tur i kirken. Blant kyllinger, påskeharen, Kvikk-lunsj og Swix skismøring er det greit å minnes litt om hvorfor vi feirer påske.

Det skulle være messe i Norderhov, så jeg tok turen til den ærverdige gamle kirken hvor jeg er døpt og konfirmert. For meg er det noe eget med stemningen i Norderhov.

Det var en fin messe hvor man gjennom tekstlesing og salmesang tok oss gjennom Jesus lidelseshistorie og død. Flott korsang og en stemning skapt for ettertanke. En fin opplevelse. På slutten av messen, slukte de alle lys i kirken. Både de elektriske lampene og stearinlysene, og menigheten gikk ut av en mørklagt kirke.

I morgen er det påskenattsmesse i Norderhov. Jeg har vært der de to siste årene, og kanskje tar jeg turen i morgen kveld også. Da begynner messen i en mørklagt kirke. Jeg likte den symbolikken det ga at vi slukket lysene i dag…

Bare en ting jeg stusset på. Da vi forlot kirken sto presten i kirkedøren, tok kirketjenerne i hånden og ønsket God påske. Jeg trodde man sånn i følge bibelen ikke ønsker “God Påske” før på 1. Påskedag, når Jesus har stått opp?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg