Last (Wo)men standing

kokkejævel er tilbake på bloggtoppen.  Jeg har avansert opp til en 46. plass.   Kranglinga med Gamle Gubben Grå gjorde underverker.  Og med disse feiende flotte damene skal jeg nok avansere ytterligere

Kokejævel stengte butikken i går.  Ingen vet når den kan åpnes igjen.   Jeg forstår at det er vanskelig.
Men noen av oss kan ikke bare stenge og gå.   Noen av oss må i høyeste grad være i beredskap og på jobb, nå mer enn noensinne.  I dag skal jeg ikle meg hvitt – og sikkert ganske mye gult, som er fargen på smittevernutstyret på sykehusene.  Det er bra.  Jeg gleder meg til å delta.  Jeg gleder meg til å bidra.

I dag skal jeg og arbeide med en beredskapsavtale for alle medlemmene jeg representerer.  Sikre oss arbeidsvilkår som gjør at vi kommer gjennom denne perioden, vi og.  Jeg kan gå med på lange vakter, mer helgejobbing, mye overtid ved behov, inndraing av ferie. Jeg kan se gjennom fingrene om rigide bestemmelser om varsling av endringer i turnus. Jeg skal bidra, være løsningsorientert og være med på å finne gode, praktiske løsninger.  Men trenger vi å ta i bruk alle verktøyene i verktøykassa med en gang?
Fremdeles er mengden pasienter overkommelig.  Fremdeles er vi bare på starten av den bølgen vi vet vil komme.  Hvis vi har brukt opp alle verktøyene i verktøykassa nå, hvilke verktøy skal vi ta i bruk når toppen virkelig kommer?  For dette er bare begynnelsen, og vi som arbeider på sykehusene må forvente og stå i dette lenge.

Alle vil vi bidra, alle vil vi hjelpe til. Humøret er på topp.
Men selv om vi kan strekke oss langt er det greit å passe på at ingen forstrekker seg.  Spesielt gjelder dette ledere og andre med mer-ansvar.  Ingen kan bo på jobben 24/7 over tid.  Pust med magen, ta deg noen pauser. Kom deg ut. Lad batteriene.  Sammen skal vi klare å komme gjennom denne perioden.  Men da må alle ta seg tid og gis mulighet til å hente seg inn med jevne mellomrom.

Klokka tikker ubønnhørlig mot arbeidstid.  På tide å komme seg av sted.  Bare en liten ting helt til slutt.  Kokken. altså Kokkejævel. Han påstår at han tjener 3 øre for hver sidevisning på blogg.  Hvorfor gjør han det?  Hva er det jeg har gått glipp av?   Jeg vil jo ikke gå glipp av en inntekt på rundt 20 kroner dagen.  Kan noen fortelle meg greia!

 

8 kommentarer
    1. Ja, jeg har tenkt tanken, at vi må virkelig passe på sånn at ikke ganske mange i helsesektoren går på en ordentlig smell. Håper alle tenker godt på seg selv og tar sine nødvendige time-outs.
      Jeg aner ikke hva det kan være som gjør at du går glipp av 20 kroner dagen, men det er nok reklame av en eller annen sort tenker jeg 😉 Kanskje du ikke er kjøpt og betalt enda?
      Ha en fin dag i hvitt og gult ♥

    2. Bloggere her sender jo faktura til blogg.no og får penger. Det vises jo annonser på bloggsidene. Antar det har noe med saken å gjøre. Jo flere lesere/sidevisninger, jo mer inntekt.

    3. Jeg klapper, heier og sender de varmeste klemmer.. I takknemlighet til deg, og de som holder Norge igang. Jeg håper det vil synes i ettertid – at de som «bare» jobber i kassa på Rema, eller «bare» vasker rundt omkring, til de som «bare» er legesekretærer, eller søppeltømmere. Uten dem så hadde vi aldri klart dette. ALDRI! Og om vi en gang for alle skal lære at alle jobber er like viktige! ALLE! Og jeg håper de blir rikelig belønna! De er til for at du skal få gjøre den jobben som er så viktig – uten dem, vel, så kunne ikke du ha gjort din jobb. Hurra for deg som gjør det du kan – og litt til – og hurra for alle dem som gjør det mulig for deg å gjøre din jobb på en god måte!

    4. Mange helter som blir glemt. De som står i førstelinja i disse koronatider er mange. Jeg har størst respekt for “gjengen på Kiwi! og alle andre matbutikker. De står der en halv meter unna alle oss som går gjennom kassa, og de har ikke smittefrakk, munnbind og annet beskyttelsesutstyr som oss i helsesektoren. RESPEKT!

    5. Nå er det ingen som er «bare» lenger, og det håper jeg varer.. For nå ser vi at uten alle disse, så stopper hele Norge!

    6. Du skriver:I dag skal jeg og arbeide med en beredskapsavtale for alle medlemmene jeg representerer. Sikre oss arbeidsvilkår som gjør at vi kommer gjennom denne perioden…..
      Har dere fått til noen nye avtaler? Jobber i helse og er pålagt å gå ekstravakter og litt nyserrig på om noen har fått til nye avtaler

      1. Det er inngått sentrale avtaler om hvor mye overtid vi kan jobbe, og det er MYE. I tillegg kommer de nye fulmaktene regjeringen ønsker om endring av blant annet Arbeidsmiljøloven.
        Vi i helse må forberede oss på å arbeide mye i de neste ukene, månedene. Da er det lurt å fordele overtiden så ikke folk blir utslitt.
        Lønnskompensasjon utover vanlig overtidsbetaling tror jeg ingen kan regne med. Men det står folk ute på diverse verandaer og klapper…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg