Noen ganger bør man vente på morgengryet……

I dag er jeg på femteplass på bloggtopplista. Utrolig gøy, men målet med denne bloggen er ikke en intens higen etter å nå toppen slik mange later til å tro. Det med higen etter førsteplassen er en greie, mest ment som et humoristisk virkemiddel og har vært et mantra siden jeg lå og vaket rundt plass nummer 100 og følte en enorm glede de dagene jeg faktisk dukket opp på forsiden.

Denne bloggen handler og om mye annet enn toppbloggerne, Fretexfunn for eksempel eller Gamle Gubben Grå sitt fantastiske hvitløksmør Men hver morgen starter jeg dagen med å sette et kritisksøkelys på det siste blogginnlegget til de fem bloggerne som ligger øverst på bloggtopplista.
Jeg finner meg ikke tilfeldige offer, slik noen later til å tro.
Jeg skriver heller ikke om bloggeren, men om blogginnlegget. Tar utgangspunkt i teksten vedkommende blogger har publisert og kommer med de kommentarene som ramler ned i hodet mitt når jeg leser.

Vanligvis blir blogginnlegget best hvis jeg systematiserer kommentarene litt. For eksempel hvis flere skriver om mat, kommenterer jeg kanskje de under ett. Det samme hvis flere ikke har fornyet seg, eller har andre likhetstrekk. Dette tror jeg gir teksten mer dynamikk, gjør det mer interessant for leseren..
Men i dag, for at nye lesere bedre skal forstå konseptet kommer jeg til å kommentere blogginnleggene i den rekkefølgen de har på bloggtopplista.  Vi starter derfor med bloggen som ligger øverst på lista.

Det er i dag Kokkejævel Eller når sant skal sies, det er alltid Kokkejævel.
I dag ser jeg og at lesertallene hans har tatt seg opp fra i går. Det er nok lenge før det blir noe endring på toppen.
Så til selve innlegget.

Kokkejævel skrev et blogginnlegg for noen dager siden hvor han sa at leserne kunne komme med kulinariske spørsmål, og i gårsdagens innlegg svarer han på de spørsmålene han har fått.
De første spørsmålene har ikke noe med mat å gjøre, og er ikke kulinariske spørsmål, men Kokkejævel er blid og hyggelig og svarer på de og. Nei, han har ingen planer om å begynne som Stand-up, komiker, noe sikkert flere enn meg er glad for. Og bryllupsdressen kommer til å passe. Han kjøper seg ny dress til uka, gir opp håpet om å komme inn i konfirmasjonsdressen. Lurt!
Noen ønsker seg en pizzaoppskrift med grov bunn, og det lover han at skal komme.  Fint, da er han kanskje snart ferdig med å skrive om kryddersmør.
Og sånn fortsetter spørsmål og svar. Jeg føler ikke behov for å kommentere dette innlegget nærmere,

Nummer to på lista er Ida Wulff  Hun har ikke kommet med noe nytt innlegg siden 14.2.  Det har jeg kommentert før. Går ikke nærmere inn på det. Og ja, jeg vet at hun har en god grunn for ikke å blogge.

Nummer tre er Mette Ask, og der et det helt mørkt. (Innlegget hennes har tittelen Mørkenatten, hvis du ikke helt forsto den kommentaren.)

Mette skriver Jeg gjør nemlig ofte det, står opp og sier ifra om jeg opplever noe som feil eller urettferdig. 
Så bra. Det gjør jeg og.  Det jeg ikke skjønner er hvorfor Mette nå på andre innlegget kritiserer meg for å påpeke ting jeg mener er feil. Er det bare hun som har rett til å påpeke feil?
Mette skriver videre  Jeg forstår også at ikke alle er enig i alt jeg gjør  
Men hun skal tydeligvis ha seg frabedt at noen stiller spørsmål ved det hun skriver om i bloggen.

Det jeg derimot ikke forstår eller respekterer er de som velger å skrive negativt om andre.  skriver Mette, i sitt andre innlegg i løpet av et døgn hvor hun  skriver direkte eller indirekte om meg.
Det er sikkert jeg som tar feil, men jeg finner ikke disse innleggene direkte positive….

Jeg er også mor.
Jeg har lært bana mine til å stille seg kritisk til det de leser. At ikke alt er det det gir seg ut for på nett.
Jeg har lært barna mine til at det er lov å si  i fra når de er uenige, . Ta ballen og ikke mannen.  Det er greit å si “Det du gjorde, eller det du sa er dumt” Det er ikke greit å si “Du er dum.”
Jeg har aldri uttalt meg om Mette som person. Jeg har uttalt meg om det hun skriver.
Er det bare jeg som ser forskjellen?

For andre gang fremmer Mette Ask en påstand om at jeg gjennom bloggen min mobber henne eller andre.
Jeg er ikke helt sikker på hva hun kaller det hun har gjort i  to innlegg nå.
Det heter seg at den som føler seg utsatt for mobbingen er den som har definisjonsmakten på hva som er mobbing.
Jeg gidder ikke trekke mobbeoffer-kortet, Men ja, jeg føler den beskyldningen belastende.

Å stille kritiske spørsmål ved det et menneske velger å publisere, er ikke det samme som å skrive stygt om andre mennesker.
I dette innlegget stiller Mette Ask mange kritiske spørsmål – ikke om det jeg  har sagt eller skrevet, men om mine hensikter, mine følelser mine bakenforliggende beveggrunner.
Det mener jeg er å skrive stygt om meg.

Jeg har ikke noe behov for å fortsette denne debatten. Mette skriver at hun ikke vil fortsette den Så da håper jeg den er avsluttet her og nå.

På fjerde plass har vi Andrea Sveinsdottir.
Hun skriver om helgens planer. Som for de fleste av oss er det ikke stort som skjer.
Fredagen er litt større shopping på Alna.
Etterpå skal de vandre litt rundt på Grünerløkka, ta en kaffe, kose seg i vårværet, undersøke spennende butikker.  Høres kos ut.

I dag skal hun lufte hunden og litt husarbeid.
Ganske lik dagen min. Jeg håper og å få til en bytur og en kaffe-latte.
Det er lørdagskos for meg.

Hun har ikke store planer for søndagen. Bare å hjelpe en venninne med å ta bilder av leiligheten før den skal leies ut.
Jeg har heller ingen store planer for morgendagen.

På femte plass har vi Kjerringtanker.
En utrolig kul blogg skrevet av ei trulig klok kjerring.
Det siste innlegget er faktisk så utrolig godt skrevet, at jeg nesten skulle tro at jeg har skrevet det selv.
Ingen ytterligere kommentarer nødvendig. (Selv om jeg ser at kommentarfeltet er rimelig fullt,)

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg har lyst på byvandring i Oslo, gjerne Grünerløkka.  Men det tror jeg det ikke blir i dag.
Ha en fin lørdag.

 

 

 

17 kommentarer

Siste innlegg