Fretexfunn

I går var jeg innom Fretex i Drammen. Og jeg forelsket meg totalt i det maleriet du ser på øverste hylle. Det er noe med det maleriet som tiltrakk meg med en gang jeg kom inn i foretningen.  Noen ganger er det vare slik. Er det kjærlighet ved første blikk det heter?

Men det var dyrt! Svindyrt! 4.500,- kroner. Det er mange penger – selv om jeg vet at malerier fort kan koste både 10 og 100 ganger den summen. Men jeg er liksom ikke en slik kunstsamler. Jeg kjøper bare det jeg liker.

Men se på bildet! Spraymalt ramma i gull, eller nei, brukt den fine tynne penselen og den derre fine gull-malinga som finnes i sånne små bokser som jeg har brukt til detaljer før og sakte håndmalt den ramma, nøyaktig og fint. Å  jeg hadde elsket det!  Det hadde blitt helt perfekt i stua vår.

Kan man egentlig ta å msle ramma på et bilde til over 4.000 kroner?

Nei. Bildet ble ikke med hjem. Jeg får skylde på at det er så stort at jeg umulig hadde fått plass til det i Lille Bille.

Det er sant, men sannheten er og at hvis jeg skulle gjøre en så dyr investering måtte jeg vite at jeg fikk litt valuta for pengene. Ville jeg like det over tid? Hvem er egentlig kunstneren? Jeg klarer å tyde Harry, men er usikker på de to siste navnene. Nei  jeg må nok tenke på det en god stund.

Jeg tenker og sånn at renten kjøper noen andre det, eller så vil nok prisen synke litt. Jeg skal følge med når jeg er på de kanter.

Nei, det eneste som ble med hjem i går var denne “dorull-dukken”. Jeg har en på den rosa gjestedoen, men må jo ha ei på badet og!

Jeg liker veldig godt slike dorull-dukker. Nostalgisk og praktisk. Pris 50 kroner.

14 kommentarer
    1. Det var et fint maleri med mye liv og røre 😊
      Det er enkelte ting man bare forelsker seg i med en gang ja.

      Dorulldokka er temmelig lik en som min bestemor hadde 😃

    2. Enig med deg i at det var ett fint maleri.
      Men dyrt var det.
      Og då på Fretex. Trodde det skulle være litt rimeligere der. Men det er kanskje ett kjent bilde.

    3. Hei,
      Dersom du liker å handle brukt og er i Drammen, anbefaler jeg å titte innom Filadelfiakirken/Stiftelsen Guts sin bruktbutikk i Søren Lemmichs gate 1 (Elvescenen).
      Der er det mye fint☺️

    4. Uanstendig pris, på Fretex. Synd å si, men de har mistet sin plass for de som trenger ting til en grei slant. Nå er butikken blitt dyr, rett og slett. Selv har jeg sluttet å dra dit, men tar heller en titt inn i bruktbutikken som ligger ved siden av, til høyre. De drifter etter det gamle prinsippet om at både kjøper og selger opplever handelen som real.

      1. Jeg synes prisen var stiv, men har opplevd at ting jeg har lyst på fort synker i pris hvis jeg har litt tålmodighet. Ellers har jeg gjort mange fine kupp der – og jeg synes nabobutikken har et høyere prisnivå. Men det er kanskje litt ut ra hva man er påleting etter.

        1. Ok, da har det skjedd noe med prisene der også. Lenge siden jeg var innom begge to fordi jeg opplever dem mer som å ha tatt antikkpriser på mye. Som sagt, før kjøpte jeg litt klær til barn der, spesielt olabukser, som var like fine men et kupp prismessig. Det er sånt jeg mener å poengtere; det at familier kan tøye stramme budsjetter ved å kjøpe brukt. Mange sliter med å få pengene til å strekke til med de høye levekostnadene vi har.

          Har lyst å gi deg et tips til valgkampen, om det er greit? Jeg har over tid hørt mange unge uttrykke seg bekymringsfullt i forhold til boligprisene, og hvordan de skal klare å etablere seg når den tid kommer. Boligmarkedet er blitt en rå boligbørs, i praksis. Der det før var pris etter takst er der nå pengemakten som råder. Og myndighetene lar det skje. Bolighaiene og utviklere kjøper opp, og selger ut i andre enden til blodpriser. Sosial boligbygging er blitt borte? Stakkars unge mennesker, tenker jeg! Skjevheten blir mer og mer synlig og åpenbar. Har du sjekket ut boligpolitikken i Danmark? Jeg tror de har et helt annet system i boligpolitikken?
          Uansett, det virker ikke som norske politikere engasjerer seg på dette området heller. De sitter i boblen sin, og passer stort sett sin egen portefølge. Beklager, jeg sporet veldig av nå, når det ble pengesnakk og priser.🙈😁

          1. Jeg har unge voksne selv. og siden jeg ikke er stinn av gryn har jeg ingen mulighet til å hjelpe de inn på boligmarkedet Så det der vet jeg mye om.
            Her i kommunen arbeider Rødt med å få til at det legges ut billigere boliger. Vikan setteslike krav til utbyggerne hvis vi eier tomta de skal bygge på.
            Jeg skal skrive en interpellasjon om temaet i løpet av helgen. Mulig den blir et blogginnlegg og.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg