Noen ganger må man bare ta grep…

Så lå jeg på sofaen igjen.  Midt på dagen lå jeg på sofaen og sløva – og jeg hatet meg selv for det.

Jeg hadde gjort litt husarbeid.  Gått tur med Charlie Chihuahua.  Røsket opp litt brennesle fra et blomsterbed. Båret ned skittentøy. Satt på en oppvaskmaskin.  Selvsagt begynte jeg å kjenne det i ryggen og i beinet. Da er veien til sofaen kort.

Sløving og selvmedlidenhet er ikke noe som gjør meg godt. Det fører bare til selvbebreidelser. For jeg har vondt, ja. Men jeg har ikke så vondt at jeg må ligge rett ut.

Jeg snakker ikke om å bite tenna sammen og gå på.  Jeg har faktisk forstått at det ikke er så smart. Noen lærer seint. Mulig tok det meg litt for lang tid å innse det.  Men det finnes andre og mer givende måter å hente seg inn igjen enn bare å ligge passiv på en sofa og kose seg med egen selvforakt.

Jeg henter boka jeg begynte på da Gamle Gubben Grå og jeg var på hytta sist. Den fenget meg, og jeg lot meg rive med av historien. Du vet slik en god bok skal gjøre. Når du bare må lese et kapittel til, og så enda ett…   Nå er det over to uker siden jeg åpnet boka sist.  Husker ikke helt hva den handlet om men er sikker på at jeg kommer raskt inn i historien igjen når jeg begynner å lese.

“Den som frykter snøen”…. Kanskje ikke typisk sommerlektyre.

Jeg tar med meg boka, ei brødskive og et glass cola uten sukker og setter meg ut på terrassen.  Leser et par kapitler. Får i meg litt mat. Det finnes bedre måter å hente seg inn på enn å ligge på sofaen.

For tiden legges det inn fiber her i boligfeltet. Det graves og bråkes. Jeg vet ikke hva alle lydene er, men når det etter en halvtimes tid begynner å bli litt for mye støy til at det føles ok å sitte ute og lese, tar jeg med meg boka inn. Nå er jeg i grunn klar til å ta fatt på litt mer husarbeid. Energien kom tilbake raskere enn om jeg bare lå på sofaen og sløva.  Jeg vet og at det å reise seg fra sofaen ofte kan være langt tyngre enn å komme seg over dørstokken- du vet, dørstokkmila.

Snart setter jeg i gang med å sette en gjærdeig. Lage foccacia uten annen grunn enn at det er godt. Varmt, ferskt brød – og kanskje nok et kapittel eller tre i boka om en stund.

Jeg tar meg i å synge med til en gammel slager som de spiller på radioen. Dagen ble med ett mye bedre.

4 kommentarer
    1. Vil nå si at du har fått gjort ganske så mye.😊👍🏻Bra du kom deg litt til hektene etterhvert.🤗
      Gode bøker er ikke en selvfølge å finne. Kos deg med resten av boka.🤗👍🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg