Ny debatt, nye muligheter.

Jeg var ikke helt fornøyd med egen innsats etter min første store debatt I dag var det på han igjen. Og i dag var tiden kommet for en av de debattene jeg virkelig har gruet meg til. Debatten hos NHO og Ringerike næringsforum. .

For det første har enkelte næringslivstopper en relativt nedlatende holdning til oss i Rødt. Stein Erik Hagen vil jo deportert hele partiet og samtlige velgere til Nord Korea. Ja han der laksemilliardæren og sønnen er heller ikke så begeistret. Vi ønsker jo å flå de for en litt større andel av formuene deres og la den gå til fellesskapet. Samtidig mener vi at det blir feil at den “stillingen” som gir best avkastning i dag er å bli “arving”.

For det andre, og dette høres kanskje rart ut, men denne debatten foregikk på hjemmebane. Altså her på Hønefoss. Jeg kom til å kjenne, i det minste av utseende, mange av de som kom til å sitte i salen. Det kan helt klart være en fordel, men noen ganger ikke. Det er jo lite trolig at salen ville fylles av helsearbeidere, gamle radisser  og de som har sloss for å bevare hengebruer og lokale barneskoler. Det er jo blant de jeg føler jeg har min velgerskare.

På ny skulle jeg få bryne meg på store, kjente, politikere som Per Olaf Lundteigen,og Lise Christoffersen som har flere års fartstid fra Stortinget. I tillegg til Sandra Bruflot ung kommende lokal stjerne fra Høyre. Utrolig dyktig, om jeg må få si det. Prestasjonsangsten var å ta og kjenne på.

Jeg ankom USN i god tid etter at jeg heldigvis fant igjen bilenTraff på fyren fra Frp på parkeringsplassen. Jeg kjente han igjen fra debatten i Drammen. Sammen fant vi auditoriet debatten sskulle være i. Men først var det noe jeg ikke er så god på; Mingling.

Ja, jeg så at Kirsten, ordføreren vår kom. Hun er ei hyggelig dame. Ei jeg godt kan prate med. Men hun er Ordfører, hun sto alt omsvermet av direktøren for Ringerikskraft og et par andre Næringslivstopper.

Men der kom en lokal ung mann fra Senterpartiet. Han er hyggelig, og en jeg er vant til å debattere med. Eller vi er jo ganske enige som regel. Jeg kjente skuldrene senket seg litt da jeg forsto at han var der i stedet for ringreven Lundteigen.

Etterhvert dukket det opp flere lokalpolitikere. De kom for å følge debatten. Minglinga gikk for en gangs skyld lekende lett, og snart var det på tide å entre podiet.

Det første spørsmålet til debatt var om Ringeriksbanen.  Det synes jeg at jeg svarte greit ut. Vi er for en massiv jernbanesatsing, og selvsagt også for bygging av Ringeriksbanen!  Kanskje ikke så revolusjonerende, siden det er tverrpolitisk enighet om det sentralt. Ja hvis man ser bort fra MDG som ønsker en annen trasé. Noe som vil forsinke prosjektet antakeligvis med flere tiår.

Neste spørsmål var hvordan skaffe riktig kompetanse. Jeg snakket om skolering av rådgivere, satsing på yrkesfag og fagskoler og å ha desentralisert utdanninger.

Jeg var sånn greit fornøyd med egen innsats.  Dette gikk bra, og nå skulle vi avslutte med det tema jeg hadde forberedt meg best på. Nemlig næringspolitikk og det grønne skifte.  Rødt har nemlig en industripolitikk jeg er veldig stolt av, og som jeg tror ville falle i smak hos mange av de i salen. Hvis jeg bare fikk vekket oppmerksomheten deres slik at de la vekk fordommene og lyttet.

Jeg lyver ikke når jeg sier at helt siden jeg i juni fikk greie på at jeg skulle på denne debatten har jeg jobbet med innlegget mitt om dette temaet. Først bare på tankestadiet, men de siste ukene har jeg skrevet det ene forslaget etter det andre til jeg ble fornøyd.

Det kunne jeg ha spart meg.

For mens det ble sagt tidlig i debatten at alle partiene skulle få svare på alle spørsmålene, ja så var ikke det tilfelle lengre. Når jeg påpekte at jeg var den eneste som ikke fikk svare på spørsmålet var svaret fra NHO at de måtte prioritere å slippe til spørsmål fra salen.

Vel, det var ikke en skog av hender i den salen. Kun et spørsmål.  Jeg er en politiker som ikke greier ut i timesvis slik som mange andre politikere. Jeg liker å ha klar tale og et lettfattelig språk. Ikke bruke flere ord enn nødvendig. De burde ha sluppet til meg og.  Jeg tror ikke det var tilfeldig at det akkurat var Rødt som ble kneblet av NHO.

Alt i alt var jeg fornøyd med egen innsats, men ganske formedelst å ikke få snakke om en del av vår politikk som jeg virkelig har tro på.

6 kommentarer
    1. Ikke lenge siden jeg snakket med Lundteigen, en trivelig og dyktig person og politiker. Han møter folk på en ordentlig måte, er troverdig i etikk og moral.

    2. Han der laksemilliardæren er ikke populær nei. Synd at du ikke slapp til, jeg fulgte en debatt på tv og ho i V ble vel masete. Vi trenger et skifte nå, møkkalei av Erna & co.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg