RasMus og katter i bånd.

Greia er nemlig at jeg også innehar en side ved min persona som innebærer at jeg er regelrett allergisk ovenfor idioti. 

Sitatet over er hentet fra innlegget til Gry, og da jeg leste det tenkte jeg at ja, ja, slik er det! Jeg er også allergisk mot idioti. Sånn har det alltid vært. Jeg får en innvendig kløe og blir fysisk uvel når jeg møter på idioti. Som i det tilfelle Gry tar opp. Rasmus Hansson ønsker å verne naturen ved å hindre prosesser som er helt naturlig. Eller sagt på en annen måte, verne naturen mot seg selv.

Vi kan like det eller mislike det, men det er relativt naturlig for en katt å drepe en mus, ei rotte eller en fugl. Det var og en av grunnene til at mennesker begynte å holde seg med katter her i landet. De ville holde bestanden av mus og andre skadedyr nede.

Man kan selvsagt ønske seg en ideell verden hvor alle skapninger, mennesker som dyr, lever i fredelig sameksistens og ingen dreper hverandre. Men er det egentlig realistisk, og hvordan ville verden etter hvert bli seende ut da?

Hvis katter blir satt i bånd og rever oppdratt til ikke å drepe mus og andre gnagere hvor mange mus og rotter ville vi da få?

Formeringen hos mus og rotter, såkalte murider, kan enklest beskrives som rask og rikelig. De kan formere seg sesongmessig eller hele året, avhengig av klima og næringstilgang. Drektighetstida er rundt eller drøyt tre uker for mange arter, for noen fire uker. Kullstørrelsen er ofte mellom fire og åtte unger, noen arter kan få et dusin unger eller endog flere i kullet. Hos husmus kan unger som blir født tidlig på året forplante seg samme sommer, to til tre måneder gamle. Mødrene kan pare seg igjen kort tid etter fødselen.

 

Murider altså mus og rotter har stor dødelighet og kort levetid. Kun en liten del av bestanden, 5–10 prosent, overlever til neste sommer.  Dødeligheten bestemmes i stor grad av predasjon og ugunstig vær.
Hvis du ikke kjenner til det fancye ordet predasjon  så er det når en organisme (en predator) spiser hele eller deler av en annen organisme (et byttedyr) som er i live inntil predatoren går til angrep.
Altså at katter, eller rever jager og dreper mus og rotter.
Tar du vekk faktoren predasjon og får et par sesonger med gunstig vær ville bestanden av mus og rotter eksplodere.
Med katter i bånd er det ikke bare småfuglbestanden som ville ta seg opp. Det ville og bestanden av skadedyr.

Det er et stort problem at murider spiser av våre avlinger, både før og etter høsting. Enkelte år går den årlige svingningen i bestanden over til en voldsom økning, bestanden kan mangedobles på kort tid. Dette skjer spesielt i jordbruksområder, der tettheten kan blir 1000 dyr per hektar. Frø av korn, ris og mais er like god mat for murider som for mennesker, det samme er rotknoller og grønnsaker.

Arter i musefamilien er også bærere av mange sykdommer, og deres nærhet til mennesker i jordbrukslandskap utgjør en risiko for smittespredning. Hele 60 forskjellige sykdommer er oppdaget, flere av disse kan ha alvorlige konsekvenser for mennesker. Et eksempel er bakterien Yersinia pestis, som ga oss svartedauden. Murider kan også gjøre skade ved å gnage på ting, som elektriske ledninger. Husmus og brunrotte lever i stor grad i byer og bebyggelse, der de ernærer seg av søppel og avfall.

Vi kan godt sette katta i bånd og redde livet til 7 millioner småfugl slik Rasmus Hansson tar til orde for. Men det vil bety at vi samtidig redder livet til 7 millioner hurtig formerende mus og rotter og.
Det vil gå ut over matlagre, elektrisk infrastruktur og menneskers helse. Er det en pris Rasmus er villig til å betale?
Eller er det greit noen ganger at naturen går sin gang uten MDG sin inngripen?

 

12 kommentarer
    1. Jeg har vært LITT for nær rotter til at jeg overhode kan like DEM i alle fall. Ja til å sette ut flere katter spør du meg 😮 Ingen i bånd. Oppdra gjerne andre dyr til å ta noen rotter også…

    2. Takk for en grundig opplysning om murider, rotter, mus og andre gnagere som hjelper oss med balanse i naturen. Nå var det vel de sånn ca 800 000 “huskattene” som tar livet av 7 millioner fugler, mange av de utrydningstruet, Rasmus snakket om, ispedd en en smule humor i alvoret. Han visste så klart at dette var et forslag som aldri i livet vil bli en realitet. Poenger var som med politikere i opposisjon generelt Fremme kontroversielle forslag som de vet aldri blir vedtatt, kun for oppmerksomhet om sine “sine” saker. Ingen direkte sammenligning , blir kanskje som å fremme forslag om å avskaffe kongehuset eller Norge ut av NATO.
      Jeg tror at dette vet du veldig godt om med din lange fartstid i politikken 😉

      1. Når det gjelder MDG tror jeg faktisk de forventer å få flertall for de merkeligste forslag.
        Spøk til side. Hvis Rødt ville ha fokus på å melde Norge ut av NATO, noe jeg faktisk mener ville være en god ide, ville jeg ikke innlede den kampen med å foreslå at Norge skulle gå til krig mot USA.
        Jeg antar Hansson med ytringen ønsker fokus på at regjeringen undertegner avtaler ute i verden om at man skal gjøre så og så mye for miljøet innen et visst årstall men reiser hjem og fortsetter som før.
        Vel det lykkes Hansson særs dårlig med

          1. Har fokuset etter kattestuntet vært med på å øke fokuset på at vi må ta aktive grep for å redde miljøet, ikke bare undertegne avtaler?
            Det er det Hansson kritiserer i sin ytring på Ytring.
            Hvis man ikke oppnår fokus på det man ønsker bare idioterklærer sitt eget parti og seg selv har man lykkes særs dårlig med et politisk stunt.

    3. Bra med katter som går ute..Det er dyr som trives med frihet tenker jeg og så er de gode jegere i tillegg.
      Har hatt katt og den jobbet bra altså! Nå har naboen to katter og de flyr også ute og fanger. Flott.
      Jeg bor i skogen, her er både fugler og mus…Jeg bor høyt..Rotter ned mot elva her. Ikke sett her oppe, bank i bordet..Bank bank..

    4. Katter må være frie dyr. Jeg går i tenkeboksen selv om å få meg en katt for vet det finnes både mus og rotter i nærheten av huset. All fuglemating foregår langt fra nærmeste hus selv om jeg synes det er trist, for er veldig glad i å følge med på fugler. Men jeg tenker på at jeg kan la pus gå ut om kvelden og kanskje natten og være mest inne på dagtid🤔 for jeg synes det er trist med den fugledrepingen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg