Si meg, hva betyr adjø….?

Jeg er fremdeles på en 17. plass, og faktisk bare  ett klikk unna en 18. plass.   Delt med Doc og Dask, men dog.   Rart forresten at det aldri er to på den lista som har samme antall sidevisninger…  Har aldri tenkt over det før, men det har da aldri vært noen med delt plassering på den lista…..

Men det var jo toppbloggerne dette skulle handle om, ikke meg.  Om meg er det bare en ting å si

Har bare en ting å si : DRITTKJÆRING.

Som det så prosaisk lød i meldinga som tikket inn på mobilen min litt før midnatt. Meldingen var fra en for meg ukjent dame, som jeg ved å klikke på profilen til fant ut at var ei godt voksen dame fra Åsane utenfor Bergen.

Så tilbake til toppbloggerne.  To av dem har ikke kommet med noe nytt og en skriver at han skal gi seg som toppblogger.

Småbarnsforeldres innlegg skrev jeg om i går i innlegget Hvem er de største superheltene? Det er vel verdt å lese. Innlegget til Småbarnsforeldre altså. Ja mitt og, men Småbarnsforeldre sitt er best.
Ida Wulff sitt innlegg om å klikke har jeg nevnt hver dag i over en uke nå.  Jeg gidder ikke linke til alle de innleggene.

Så var det Kokkejævel da, Han som annonserer at han skal gi seg som toppblogger, og som jeg antar er årsaken til at jeg fikk den hyggelige meldingen på mobilen min i det jeg skulle til å krype til køys.

Misforstå meg rett.
Jeg tror ikke Kokkejævel står i leddtog med den damen fra Bergenskanten som sendte meldingen. Det er ikke slikt han driver med. Han skriver bare

Det er ikke like “stas” lenger å ligge på 1. plass. Det veier ikke lenger opp for all negativiteten, de stygge løgnene og de falske insinuasjonene fra kjerringer, (i flertall, det kryr av dem), som hver eneste dag gjør hva de kan for å trampe på alt du er, alt du bryr deg om og alt du står for.

Så overlater han kommentarfeltet på Fb til seg selv.  Det er 159 kommentarer i det kommentarfeltet nå.
Masse hjerter og godord, og det fortjener han.
Men jeg er usikker på om alle de stygge karakteristikken av oss som kommer med kritiske røster mot demagogen virkelig fortjener de.

La oss tørke tårene å se hva Kokkejævel egentlig skriver.
Han skriver ikke at han skal slutte å blogge.
Han skriver bare at han skal slutte å blogge så mye om livet mellom måltidene og i stedet konsentrere seg om å dele måltidene, matoppskriftene.
Ja og så skriver han at han skal gi seg som toppblogger.

Det å stå øverst på bloggtopplista er ikke noe en bare kan bestemme seg for. Tro meg, jeg har prøvd!
Det er jo det mye av bloggen min dreier seg om. Studie av toppbloggerne. Hva er det som gjør at noen troner høyt der oppe dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned? Det er jo derfor Kokkejævel har vært gjenstand for min nitide penn. Fordi han har klart den bragden å ligge der på toppen mer og mindre sammenhengende i snart halvannet år.
Og det er en bragd. Jeg tar av meg hatten g bøyer meg i støvet for det.
Jeg tror og han ha klart det uten å kjøpe klikk, eller bruke andre kanaler enn fb for å markedsføre bloggen.  Jeg tror ikke han bruker Instagram eller Snapchat til å promotere bloggen slik mange andre influensere driver på.
Og det gjør det å ha klart å holde seg på toppen så lenge enda mer beundringsverdig. og da selvsagt enda mer spennende for meg og finne ut hvorfor..

Kokkejævel har funnet sin nisje, sin målgruppe.  Og han har gitt de så mye av seg selv ved sin åpenhet at de formelig elsker han, tilber han. Og mye av min kritikk har ikke vært rettet mot Kokkejævel, men mot  tilhengerne hans. Blodfansen eller tilbederne om du vil. Han har rørt noe i en gjeng kvinner i alderen 50 pluss som nå følger han i tykt og tynt, og sender hatmeldinger til kjerringer på andre siden av landet som er av en annen oppfatning. Hilsenen fra fruen fra Åsane er ikke den første.
Og fordi tilbederne, blodfansen er en så stor gruppe og deres heltedyrkelse av denne kokken fra Alta er så stor, tror jeg det skal la seg godt gjøre for Kokkejævel og bare slutte som toppblogger.
Da Sophie Elise sluttet å blogge i januar 2020 tok det nesten ett år før hun var ute av bloggtopplista.
For kokkejævel, som ikke skal slutte å blogge vil det ta enda lenger tid. Blodfansen kommer til å klikke seg inn med jevne mellomrom for å se om han har kommet med noen ny innlegg. Tro meg i morgen kommer Kokkejævel til å ha langt flere enn de 29.554 sidevisningene han har i dag, spesielt hvis han ikke kommer med noe nytt blogginnlegg.

Selv om jeg tror at Kokkejævel kommer til å være blant de fem øverste på bloggtoppen i det minste til over påske, er jeg glad på jans vegne for den avgjørelsen ha har tatt.
Jeg tror det vil få han til å slappe mer av. Han har selv bestemt seg for at han ikke behøver å være på toppen av bloggtopplista lenger.  Så hvis han en dag er nummer to eller tre, så er det ikke noe nederlag.  Det er jo det han ønsker.
På den måten slipper han det presset han har levd under, for det må være et press å føle at man alltid må levere slik atman holder seg på topp.
Man blir kanskje litt kynisk, tar noen grep velger noen overskrifter som man vet gir klikk.

Jeg satt sånn selv i går ettermiddag. Grafen min lå på under 100 side-klikk i timen.  Hvis jeg ikke fant på noe ville jeg umulig oppnå så mange sideklikk at det ville holde til en 17. plass.  Antakeligvis ville jeg havne under topp 20, og ikke ha bilde i feeden på toppen.Men hodet var tomt for gode ideer.
Heldigvis kom Kokkejævel meg til unnsetning.
For da han publiserte sitt avskjedsinnlegg klokka 17.47 steg sidevisningene på min blogg raskt.  Resten av kvelden hadde jeg rundt 150 sidevisninger per time,  selv om jeg lå halvveis komatøs under pelspleddet på sofaen og sov.

Så jeg  er gald på Kokkejævels vegne.
Når han mister det presset på å levere, ja da vil han kanskje finne tilbake til gleden ved å blogge når han har lyst, og kan blogge om det han har lyst til å blogge om.
Da vil vi få tilbake de glitrende blogginnleggene vi husker fra høsten 2019.
For ja, jeg var og blodfan en gang,
Kokkejævel var noe nytt og annerledes i bloggverden. En motvekt til rumpeopperasjoner og ellevill festing.
Den Kokkejævel ønsker jeg meg tilbake.

Nok om kokk

Det er to andre toppbloggere blant topp fem som jeg ikke har nevnt i dag. Andrea Sveinsdottir og Spis og Spar.

Andrea Sveinsdottir har et innlegg om uken som gikk der hun resonerer over ukens matrett, ukens klesplagg osv…
Det jeg fester meg med i  Andreas innlegg er at hun skriver at hun har fått sin andre koronaknekk.  Nytt ord for meg, men jeg skjønner hva hun mener. Og  JA!  Jeg har helt klart fått min første koronaknekk.  Jeg føler veldig på at alt liksom er grått og jeg har mistet troen på at det noen gang kommer til å bli bedre. Munnbind og en meters avstand for alltid, liksom. Slutt på fysiske møter, familiefeiringer og alt som er kos.

Spis og Spar på femte plass har kommet med ukesmenyen sin.  Lite å si om den.

Hva tar jeg så med meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg vil komme med et innlegg om “Uken som gikk”. Og kanskje noen flere ord om Koronaknekk.

 

 

32 kommentarer
    1. HVIS kokken klarer å slutte å blogge på den måten han har gjort, så tror jeg det er bra for ham og den mentale helsen. Det er jo et voldsomt og unødvendig press han har lagt på seg selv, å alltid skulle holde seg øverst på lista.
      Ja koronaknekk har jeg også for tiden, det gledes til vaksine og etterhvert kanskje en tur til varmere strøk. Neste sommer tenker jeg, tør ikke før det.

      1. Jeg aner ikke når jeg tør å begi meg ut av Norge igjen. Det har vel litt med smittesituasjonen i det landet jeg ville vurdere å dra til.
        Nå reiser jeg lite, så det er ikke det største savnet.

    2. Hei igjen! Nå syns jeg ikke du er helt ærlig ang Kokken og fansen. Mange ganger har jeg lurt på hvilken hatt du skriver med når du omtaler han. Satire eller egen uvilje mot han og bloggen hans? F eks kommentaren din i går …. 22.02.2021, KL. 15:22
      «Jeg kan ikke se at jeg sparker en som ligger nede fordi om jeg er kritisk til mennesker som spiller på andres dårlige samvittighet for å berike seg selv.» Det er en ganske tøff påstand å komme med! Og så syns jeg vel at en del av damene i kommentarfeltet her (som jeg har skjønt er andre bloggere) ikke er noe hyggeligere med Kokken enn hva enkelte damer i kommentarfeltet hans er. Eller er det sånn at det er annerledes når dere «sparker» …
      Det er litt usmakelig å gjøre seg til martyr når den motsatte parten tar igjen med samme mynt.

      1. Vel til den kommentaren du refererer til. Kokkejævel skriver på alle sine oppskrifter at det vil gå dem ille, få en forbannelse, hvis de bruker oppskriftene hans. Det er humor. Men samtidig stikker det litt i samvittigheten på de som ikke vippser den symbolske summen.
        Hvis alle som klikker seg inn på sidene til Kokkejævel vippser de 2 kronene ville han i går ha tjent 59.000 kroner.
        Jeg tror ikke alle viposer, men om bare 10% gjør det så utgjør det 5.900 kr om dagen eller 177.000 kroner i måneden. Altså en årslønn på over 2 millioner bare i vippsalmisser.
        Er ikke det å berike seg på andres dårlige samvittighet?

        Og jeg prøver overhode ikke å fremstå som noen martyr eller offer.
        Den dagen jeg føler det belastende å blogge slutter jeg med det.
        Jeg ønsker bare at folk skal se hele historien. Historien bak hjertene og omtanken.
        Jeg har ikke noe i mot Kokkejævel, men jeg kan styre meg for enkelte av fanskaren

      2. Når kokken nå har gitt seg som toppblogger, så forsvinner denne problemstillingen og kokk/kjerring-diskusjonen kan legges død.

        1. Det er jeg enig i, og folk vil se at jeg fortsetter å ha fokus på toppbloggerne, altså topp fem på bloggtopplista.
          Jeg har drevet med det i 2 år, altså lengre enn Kokkejævel har blogget

    3. Ja..det er så mye meninger om både den ene og den andre…men jeg håper at det ordner seg for begge.
      Du er i hvertfall flink å skrive om dine synspunkter:)

    4. Jeg forundrer meg stort over at det er mulig å forstå ting anderledes enn slik det er skrevet. Vel og merke når det er klart og ryddig skrevet fra begynnelse til slutt. Her gir du en krystallklar og fin omtale av Kokkejævel, hvor det ikke skulle være rom for andre tolkninger. Men da blir du påminnet noe annet du har skrevet.
      Altså. Vil man dra i gang en krangel, er det bare å begynne sånn. Hive inn forskjellige ting slik at det blir et rot av sinne, irritasjon, anklager og forskjellige budskap som flyr gjennom lufta. Hvis den andre parten lar seg rive med.

      Når det gjelder kokkens matoppskrifter til 2 kroner, så er det hele så klønete presentert, at man skulle tro det var gjort av en amatør. At en som driver med kjøp og salg kan prestere noe så dumt som å legge åpent ut en matoppskrift og tro at ingen vil
      bruke den uten å betale noe, går over min fatteevne.
      Det hele er så sauset sammen at det er egnet til å forvirre. Flere forskjellige budskap i en sak det er snakk om, vil alltid føre til at noen føler seg dratt i alle retninger og får dårlig samvittighet uansett hva de gjør. Det kalles å manipulere! Og det er det som er så stygt i denne saken.
      Jeg sier ikke at han har gjort det med vilje. Her kan det like gjerne være snakk om å ha nådt en grense hvor det ikke er lett å holde tunga rett i munnen og SE hva man egentlig gjør. Det er lurt å stoppe i tide.

        1. Akkurat, ja. 2 kroner er jo så lite… liksom.
          Mange bekker små gjør en stor å…

          Er det bare jeg som ikke syns matbildene ser fristende ut?

          1. Ja 2 kr er ingenting, ingen merker noe, men om kun 500 (Ikkje usannsynlig) av de ca 30K leseren i dag vippser så blir det en fin “liten” Snekkerlønn i året 😉 Det er andre måter å selge matoppskrifter på, en ryddigere måte som å selge Pdf oppskrifter f.eks 🙂 Da får man også faktisk oppskrifta fysisk om man printer den ute 🙂

            Syns i grunnen dette er veldig i gråsonen, muligen med helling mot den svarte sonen.

            Vibbedille 🙂

            1. Ja det er helt frivillig, men om det er heeelt innafor å gjøre det av en mann/kokk i hans posisjon? Vet ikkje…syns vel egentlig det skurrer av hele greia, da er det faktisk bedre å legge ut en Spleis å evn spør om hjelp for et eller annet, om det er det som er. Eller som eg har skrevet tidligere; Lag Pdf oppskrifter, selg de for 20 – 30 eller 50 kr, det SER mye bedre ut og det er ordentlig 🙂

              Han har jo sammelignet sin idé med hvordan strikkere selger sine oppskrifter, men det kan eg si: Ingen strikkedesigneren selger oppskrifter via vipps for 2 kr, de selger Pdf oppskrifter fra 50 kr og oppover. Min mening da 🙂 Bare et lite Ps: Strikkedesignerene betaler også moms og skatt for oppskriftene sine. Grunnen til at det er i veldig i gråsonen? Vel, det ser jo ut som i allefall at det sklir ei ok snekkerlønn rett i lommen på kokken…..skattefritt….?

              Vibbedille 🙂

            2. Pengene går inn på et telefonnummer som står i AS sitt navn, så jeg regner med at han betaler skatt for det.
              Jeg synes det er er frekt enn direkte ulovlig

            3. Eg tror nok det er summen av så mye som bare gjør dette kleint, eller som du selv sier frekt. Han burde vært bedre enn dette…

              For ikkje så lenge siden, snart 2 år ca var det faktisk en annen blogger som skodde seg godt på at blodfansen vippset en del penger, hvor alle pengene ble av er det ingen som vet…Vel…bloggeren er slått konkurs og det forundrer meg ikkje om det blir en rettsak eller flere. Derfor burde han heller gjort dette ordentlig, men hva vet vel eg….eg har fått kallenavnet “Hans største kritikere” så hva eg sier/mener bryr han seg nok fint lite om. Den som lever får sjå, så me får sjå da 🙂

      1. Han vet at mange vil bruke oppskriftene uten å betale. Men han vet også at han har nok hjernevaskede blodfans, som pent gjør alt han oppfordrer til. Han vet svært godt at dette fører til noen greie slanter i måneden.

    5. Åsane??? Tror jeg må rulle meg en tur for å se hva jeg finner , heldigvis er flesteparten av de som bor i Åsane rimelig oppegående , jeg blir bare flau 🙄

    6. Hei. Jeg har en stund lekt meg med tanken på å engasjere meg lokalpolitisk. Ser litt på politikk som lotto…man bør vel være med for å få noen forandringer. Har faktisk blitt spurt av medlemmer i partiet jeg sympatiserer med her i bygda, men har så langt takket nei fordi jeg ikke helt vet hvor lett det er å kombinere med et barn i barneskolealder og samboer i skiftarbeid. Kan du forklare litt om hvordan hverdagen i lokalpolitikken er?

      1. Jeg mener helt klart at det bør gå an å kombinere det å være politisk aktiv med både med barn og partner med skiftarbeid.
        Det å være vanlig lokalpolitiker og møte på møter i partiet er jo noe man gjør når man har tid. Så hvis det er medlemsmøte og du heller vil prioritere en fotballkamp eller å kjøre på korps-øving vil de fleste forstå det.
        Skulle du etter neste lokalvalg bli valgt inn enten i kommunestyre eller i noen råd eller utvalg slik at du får mer innflytelse på hva som skjer i kommunen, det er jo det som er moro, forplikter det selvsagt mer.
        Noen kommuner har alle møter på dagtid og avtalt i forkant hvor lenge møtene maksimalt skal vare. (Man får betalt for tapt arbeidsfortjeneste i tillegg til møtehonorar)
        På Ringerike der jeg bor er de på ettermiddag, kveld. Hold av kvelden hvis det er kommunestyremøte, og regn fot 3 timer til et møte i Hovedutvalget.
        I forkant av kommunestyremøter pleier de fleste partier å ha gruppemøter å gå gjennom sakene. Vi har det som regel noen kvelder i forveien. Vi er to stykker og finner en kveld som passe for oss begge.
        Den tiden jeg bruker på å være aktiv lokalpolitiker som sitter i ett Hovedutvalg og kommunestyre er altså 3 kvelder i måneden pluss at jeg setter av en stund en kveld eller fridag til å gå gjennom sakene. og forberede innlegg. Hvor lang tid det tar er jo avhengig av hvilke saker og hvor mange innlegg jeg føler for å holde.. Vi er bare to, så da blir det flere innlegg enn om vi hadde vært en større partigruppe,

    7. He, he , godt voksne damer fra Åsane er ikke riktig velbevart, så ikke bry deg…:)
      Godt skrevet om kokken her, og ikke noe “galt” synes jeg. han er god å formulere seg, så jeg kikker innom han av og til…
      Koronaknekk var et ord å like, selv om jeg ikke kjenner så veldig på akkurat det selv,enda-, men jeg prøver virkelig å forstå hva som menes med det…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg