Toppbloggere, lønnsoppgjør og hardt arbeid….

Isabell Raad helt der oppe på bloggtoppen har spørsmålsrunde på bloggen sin i dag.  Hun blir spurt hva hun tjener i løpet av en måned.  Hun svarer at i mars fakturerte hun for 249.000,- kroner. Altså fikk hun inn 250.000 kroner i “lønn” i mars.  Av det har hun jo noen utgifter til inntektservervelse, slik som reisene til Dubai, London og Los Angeles, lønnen til assistenten sin og betaling til regnskapsføreren.  Men likevel …

250.000 i måneden. Det vil si rundt 3 millioner kroner i årslønn.  3.000.000,-kr.i årslønn som toppblogger.
Det er omtrent dobbelt så mye som de stadig skiftende justisministrene og andre statsråder tjener..  Og over en million mer enn statsministeren.

Tidligere denne uka lot jeg meg forarge over at en sykehusdirektør ved ett av landets sykehus hadde en årslønn på 2,6 millioner.  2.600.000 sykehuskroner for å lønne en sykehusdirektør mens grunnbemanningen, vi på gulvet på våre sykehus stadig må løpe fortere.

Man sier at hardt arbeid skal lønne seg.
En toppblogger tjener 3.000.000.
En sykehusdirektør 2.600.000
En justisminister 1.500.000
En radiograf med 20 års ansiennitet 477.500

Hvis vi glemmer toppbloggeren  Hun er selvstendig næringsdrivende og arbeider i en usikker bransje.  250.000,- kr i mars, og kanskje bare halvparten i april eller null i mai.  Det skal vel bare noen små tatoverte hårstrå bak ørene til før inntektene raser merkbart. Det er nok hardt arbeid, og ikke noen ni til fire jobb å holde seg på toppen av lista.

Men de tre andre.
Justisministeren, sykehusdirektøren og radiografen.
De får alle tre lønna si fra det offentlige. Betalt av dine og mine skattepenger.   Og siden det er de samme, altså du og jeg, som skal betale ut lønna så er det vel ikke så urimelig at vi sammenligner stillingene for å se at arbeidsinnsats, og lønn står i forhold til hverandre.

Sykehusdirektør og statsråd er helt klart en 24 timers stilling.
Med det mener jeg ikke at de er på jobb hele døgnet 7 dager i uka, men at de aldri har helt fri.  Hvis telefonen ringer og det er krise, forventes det at de tar grep.  Det er liksom ikke greit hvis det skjer et terrorangrep og justisministeren sier han ikke kan komme fordi han har tatt et glass vin til maten eller 5 åringen hjemme har bursdag.
Men jeg er usikker på om sykehusdirektøren har en dobbelt så viktig stilling som justisministeren. Usikker på om sykehusdirektører, selv om jeg vet de jobber hardt og mye, har en stilling som er dobbelt så krevende som det å være helseminister, den øverste lederen for hele landets helsevesen, alle sykehusene, hele kommunehelsetjenesten og muligens mere til.
Er usikker på at det er riktig at sykehusdirektøren skal ha en lønn som er fem ganger så høy som radiografen.
Jeg vet om radiografer som har blitt beordret på jobb fordi det var krise selv om 5 åringen hjemme hadde bursdagsselskap.
Og det var IKKE terrorangrep.

I år fikk frontfagene 3.2 % i lønnsoppgjøret.
Det vil si at ramma i det offentlige er på rundt 3.2.
Tallet 3.2 sier noe om hvilket nivå det samlede lønnsoppgjøret i hele Norge bør lande på. Men det er ikke et gulv eller et tak.  Enkeltarbeidstagere og enkeltgrupper kan få mer eller mindre enn de 3.2%.  Du kan ikke ta lønna di i fjor å regne med at du som enkeltperson får 3.2% av den i lønnsvekst.

Isabell Raad kan ikke si at hun har krav på 258.000 kr i lønn i mars neste år, eller en ny årsinntekt på 3.096.000,- kroner neste år. Det forstår alle.

Det er like selvsagt at det ikke er sikkert sykehusdirektøren skal ha 86.000 kroner i lønnsvekst og radiografen 15.000.selv om ramma er på 3.2%..

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. ja ja ,jeg er uføretrygdet,min lønn er nok mindre enn minstelønna,men jeg greier meg,ikke tror jeg vi fikk lønnspålegg heller,vi blir straffet fordi vi er uheldige og er født med et dårligt gen som gir dårlig helse,men jeg er glad i livet og har det godt med lite,spandabel er jeg også,rekner lite på kronene om jeg spandere noe på andre _=)

    2. De trygdede er helt klart inntektstaperne i lønnsoppgjør etter lønnsoppgjør. Mener dere får redusert kjøpekraft, også i år. Det er noen som mener at hvis man bare kutter nok i stønader og trygd så blir folk friske.
      Tenk om livet var så enkelt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg