Voksenopplæring – og en forklaring.

Først tenkte jeg at jeg skulle begynne med litt voksenopplæring.
Bildet over er fra Storgata i Hønefoss og opp mot Søndre-Torg.   Det er ikke alltid like folketomt som det er på dette bildet.
Når jeg går oppover Storgata vet jeg ikke hvem jeg møter.  Jeg kan ikke bestemme hvem som kan gå oppover gata eller hvem som kan befinne seg på torget.
Slik er det med denne bloggen og.  Jeg har valgt å ha en offentlig blogg, akkurat som torget og gata er et offentlig sted. Jeg vet ikke hvem som leser det jeg skriver, og det er litt smart å ha i bakhode når jeg sitter og skiver.

Et kommentarfelt under en blogg kan og leses av alle de som leser bloggen.
Så når du legger igjen en kommentar er ikke det en privat melding til meg, men en uttalelse alle som leser bloggen kan se.  Det blir litt som om jeg skulle finne på å ta en real krangel med Gamle Gubben på torget, og så bli overrasket hvis noen fikk med seg hva jeg skrek.

Det jeg bare vil minne om er at jeg ser på alle kommentarer i kommentarfeltet som offentlige uttalelser. Og siden jeg ser på leserne mine som voksne mennesker regner jeg med at de er voksne nok til å stå inne for de offentlige uttalelsene de kommer med.

I innlegget Alkoholikere og tiggere……. siterte jeg fra en kommentar Kokkejævel hadde skrevet i kommentarfeltet til innlegget Tenner for alle penga…… I går kveld ble jeg gjort oppmerksom på at leserne mine ikke fant den kommentaren jeg henvist til.
Jeg sjekka. Og nei, den var borte vekk!???!.
Jeg fant den igjen blant slettede kommentarer, så jeg gjenopprettet den.  Jeg hadde ikke slettet den, og da er det slik jeg har forstått systemet bare den som har skrevet kommentaren som har mulighet til å slette den.
Ved å slette en kommentar jeg henviser til i innlegget mener jeg at man svekker min troverdighet. Jeg henviser til noe som leserne ikke kan finne og kontrollere.  Slikt ser jeg på som et skittent knep.

Men så kom jeg til å tenke på at Kokkejævel kanskje angret at han hadde skrevet den kommentaren.
At han hadde skreket noe dumt litt for høyt på torget og angret.
Det er ikke alle som har nok integritet til at de tør å stå ved sine egne offentlige uttalelser.
Så jeg slettet kommentaren fra Kokkjævel igjen.
Nå må jeg løpe. Skal være på Klækken om en halv time.  Vi blogges

13 kommentarer
    1. Hvorfor Kokken angret seg vet jeg ikke, men det er vel helt normalt å angre på noe vi har gjort. Hvis du er uenig i at vi skal kunne slette kommentarer vi har lagt ut, så bør du ta det opp med dem som administrerer blogg.no syns jeg.
      Ang kommentarer .. Noen ganger kan jo også folk som har lagt ut en kommentar bli såret over hvordan du tolker kommentaren deres. Jeg tenker på kommentaren fra Puselusken som på en måte ble gjort til hovedtema for neste blogginnlegg. Du skriver noe sånt som at hun kanskje kunne være skadefro over å ha vært på «et bedre sted en deg». Å være skadefro betyr at du gleder deg over andres uhell/uflaks. Jeg oppfattet aldri kommentaren som skadefro, og skjønner at hun ble såret/sint. Det er også helt vanlig å si noe sånt som «jeg var visst heldigere enn deg» når vi oppfatter/tror at noen har hatt skikkelig uflaks. Og uansett om vi er i det offentlige rom når vi skriver kommentarer, så er det likevel den som eier bloggen som sitter med makta. Derfor bør du, når du gjør en kommentar om til hovedtema for neste innlegg, være forsiktig med å tillegge folk holdninger de ikke har.

      1. Selvsagt er det lov å angre på ting en har sagt og gjort. Det er menneskelig å gjøre feil. Når jeg leser kommentarene i kommentarfeltet kan jeg missforstå hva den som skriver kommentaren egentlig mente og tillegge folk andre holdninger og beveggrunner enn de har. Jeg ser helt klart den.
        Ansvaret for hvordan man oppfatter en tekst ligger både hos den som skriver og den leser..

    2. Så nå vil du legge skylda på kokkejævel for at kommentaren er slettet 🤡 Ja ja…..
      Eg kan si så mye at eg har fått kommenterer slettet her i din blogg flere ganger,med den begrunnelse at «kommentaren er utenfor tema»,men det rare er at du hver gang har kommentert kommentaren du slettet – skitne knep ?
      Når du no vil at leserne dine skal tro på at du,som er bloggeier ikke slettet kommentaren fra kokkejævel selv,er det bare nok et eksempel på din arroganse og undervurdering av dine lesere 😡
      Eg regner med at denne kommentaren blir slettet så fort som f….. for så å bli analysert i hjel i ett nytt innlegg fra deg – det er jo sånn du holder på – det er helt greit da,at «skitne knep» uttalelsen kommer fra deg selv 😡

      Hilsen synskepeggy.

      1. Når kommentaren din blir slettet av blogg.no med kommentaren “kommentaren er utenfor tema” kommer nok det av at det er spaltister på enkelte ip-adresser.
        Denne kommentaren lå i slettede kommentarer. Altså må noen ha slettet den. Og det var ikke meg . Mulig det spøker her..

    3. Kommentarene fra meg som har blitt slettet har aldri blitt slettet av blogg.no,og de har aldri vært utenfor tema heller.Kommentarene har blitt slettet av DEG,noe du også har skrevet i kommentarene til mine slettede kommenterer 🤡
      Så når det blir stilt spørsmålstegn med forklaringen din om at kokkejævel selv har slettet kommentaren sin så gir du lekende lett blogg.no skylda 🤡 Ja ja……
      Her er det noen som er litt vel ivrig på å male seg selv inn i et hjørne 🤡 Så det er vel best for deg at denne kommentaren blir slettet – som de andre eg har skrevet tidligere som stiller spørsmål ved det du skriver 🙈
      Og,bare for å ha det sagt,eg anger ikke på et ord av det eg skriver og føler ikke noe form for behov for å slette selv – tror neppe blogg.no sletter heller.
      Hilsen synskepeggy

      1. Jeg bare lurer på hvorfor du ikke tror på det Kjerringtanker skriver. Det er jo fullt mulig for både den som kommenterer og blogg.no å slette kommentarer. Det er bare oss som ikke har blogg som ikke kan gjøre det. Forøvrig vil jeg bare minne om det som står litt lenger ned på siden:
        Sitat: “Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
        Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
        Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.”

        1. Det er verken snev av personangrep eller sjikane i kommentarene mine,det har det aldri vært heller.
          Eg stiller spørsmål ved «forklaringene» denne bloggeren kommer med av og til – og det har jo vist seg mer enn en gang at bloggeren velger å slette fremfor å komme i et forklaringsproblem.
          Og,det må jo være mulig å stille seg tvilende og spørre uten å risikere å bli utsatt for type hersketeknikk som man no ser her og/eller bli beskyldt for personangrep og sjikane – alvorlig talt 😡😡😡😡
          Hilsen synskepeggy.

    4. Ja, det er offentlig! Så alle må tenke. Og vi er vår egen redaktør. Det er lov selv å slette støtende kommentarer.
      Man bør ikke søke Representantskapet i Blogg for det akkurat!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg