An Apple a day

Fremskrittspartiet og Apple krangler om retten til å bruke et eple som merkevare.
I redselen av å bli saksøkt av både den ene og den andre torde jeg ikke en gang ha et bilde av et rødt eple når jeg skulle illustrere denne saken.

Litt rart kanskje, at en internasjonal  IT gigant og et norsk politisk parti sloss om den samme logoen.  Jeg mener når jeg ser en plakat med et eple det er tatt en bit av, tenker jeg automatisk på IT, men ser jeg er eple med en liten f, tenker jeg på et parti som har helt feil politikk. (Det er det f en står for.)
Nåe jeg tenker mer over denne logostriden og forsøker å finne sammenhengen mellom et eple og IT, eller et eple og Fremskrittspartiet blir jeg lite klok.

Siden jeg er mer interessert i politikk enn i IT, er det Frp og deres logo som opptar tankevirksomheten min mest. Hva har et eple med Frp å gjøre?
De er jo liksom verken bonden eller gartnerens parti. Ikke er de et typisk miljøparti eller et sunnhetsparti heller…
Jeg har alltid tenkt på den smiskete eleven som gir læreren eple for å oppnå bedre karakterer, men vet ikke om Frp mener at logoen sin er et tegn på bestikkelser… Tviler på det.

Neste spørsmål.
Hvorfor er eplet rødt?
Burde vii Rødt saksøke dem fordi de har “stjålet” fargen “vår”?

Vel siden Rødt har en stjerne burde vi kanskje være litt forsiktige Det er jo mange som har pentagrammet som sitt symbol.

I gamle tider ble pentagrammet eller marekorset brukt som et symbol for beskyttelse mot Mara.  Mara var ei vette, et kvinnelig vesen som la seg over folk i søvne så de fikk en følelse av å bli kvalt.  Mara var og opprinnelsen til ordet mareritt.  Litt sånn som Erna, Siv, Trine og Bollestad…..

2 kommentarer
    1. Pass deg for det bildet der oppe, så ikke Apple durer i vei her også.

      Jeg synes forøvrig at Apple dummer seg ut. Freppe-eplet likner ikke i det hele tatt. Folk tar ikke feil, absolutt ikke….unntatt de som jobber i Apple muligens. “Should have gone to Specsavers!”

    2. Ja. Jeg var litt redd for det bildet….
      Det ER jeg som har tatt bildet. Men det er ikke mine epler. jeg tok bildet fra en villahage jeg gikk forbi en gang. Visuell epleslang. Tenk om de som eier hagen, og eplet arbeider i Apple, eller enda verre har tatt patent på avbildning av akkurat disse eplene..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg