Base Elg

Nå har jeg to ganger i sommer snublet over historier fra andre verdenskrig hvor “Base Elg” dukker opp. Først ved Hedalen kirke og så ved Haglebu.  Det har fanget min nysgjerrighet. Ikke bare fordi det er en utrolig spennende historie fra en ikke alt for fjern fortid, men og fordi det dukker opp navn og steder som jeg forbinder noe med.  Og jo mer jeg leser, jo mer spennende blir det. Jo mer får jeg lyst til å finne ut.

Base Elg var en av basene under Milorg som ble opprettet høsten 1944 med hovedkvarter i Vassfaret.
Basen hadde fire underavdelinger. BA 1 som lå på Auståsen i Buvassfaret og har kvarter på Nystøl.  BA 2 ligger i Ådalsfjellene. BA 3 ligger inne i Hedalsvassfaret som er navnet som ble brukt på Vassfaret. BA 4 ligger nord for Eggedal.

Historien jeg kom over i Hedealen om En av gutta på skauen som druknet da han gikk gjennom isen når han transporterte våpen hører altså til BA3.  Handlingene på Haglebu tilhører BA4. Ådalsfjella ligger enda nærmere her jeg bor og Auståsen i Buvassfaret er og mellom her og hytta.  Jeg tror det fort kan bli flere turer med utforsking av denne historien.

Disse basene drev blant annet med våpentrening av mannskaper. Instruksjonen på disse kursene var blant annet våpentrening. Standardvåpenene var skarpskyttergeværet Enfield P14, det gassopererte maskingeværet Brengun, maskinpistolen Stengun, amerikanske Colt M1911 og US-karabiner. Det ble også gitt instruksjon i bruk av håndgranater av typen Mills 36 og sprengstoff.

Totalt blir det sluppet 75 flylaster med våpen og forsyninger til disse avdelingene. 40 av lastene ble sluppet i Hedalsvassfaret. De andre avdelingene håndterte resten. Avdelingen i Buvassfaret fikk 12 flylaster, noe som tilsvarer full utrustning for 150 mann og dagsrasjoner for 500 dager.

Her ser dere en slik container som ble brukt til flyslipp. Den står utstilt ved Haglebu. Det er merket parkeringsplass med krigsminne.

Første flyslipp var på ettervinteren 1944 inne på Golsfjellet. Utstyret gikk til fordeling på styrker i Hallingdal og Valdres.
Materiell som skulle fordeles i Sør-Aurdal skulle hentes hos blikkenslager Odd Trygve Christiansen på Fagernes. Når Nest Kommanderende for området kommer dit så har Gestapo slått til.
Det har også vært en betydelig produksjon av våpen og granater hos blikkenslageren og dette er også tatt.
Christiansen ble senere henrettet på Trandum 30. oktober 1944.
Noe senere returnerer Gestapo og arresterer åtte nye mann.
Styrkene er dermed uten våpen og utstyr og ny områdeledelse må bygges opp.

Totalt mottok basen 38 flyslipp, og hadde på slutten av krigen et lager av materiell og våpen for 2500 mann.

I Begnadalen ble det organisert tre større motstandsbaser. De lå på Midt-Garthus, Piltingsrud og Sørum Hotell.

Sørum Hotell var fast stoppested for rutebilene, og da de fleste av dem var med i motstandsarbeidet fungerte hotellet som postkontor for aktiviteten sør i Valdres og nordre del av Ådalen. Det ble også brukt som meldested om noe ekstra skjedde, og det ble organisert lytting på radio for å få greie på nytt om rassiaer.

Disse opplysningene kommer fra Wikipedia.  Det hjelper meg å få en viss oversikt over utbredelsen.  Jeg har funnet flere sider på nett som har mye opplysninger. Denne siden er fantastisk med opplysninger om steder og navn når jeg vet hva jeg skal lære mer om.
Jeg tipper at grunnen til at det er litt vanskelig å søke seg til en helhetlig fremstilling av alt som skjedde er at de forskjellige gruppene av sikkerhetsgrunner ikke visste alt for mye om hverandre.
Når man da kommer over en kilde er den preget av den kildens tilknytting til Base Elg, for eksempel om du kommer fra Begnadalen, Eggedal eller Hedalen så legger du vekt på forskjellige deler av historien fordi det er “sin”  del av historien vedkommende har mest kjennskap til.
Er du interessert i andre verdenskrig og motstandsarbeidet i dette området bør du følge med på bloggen min utover, for dette kommer jeg til å undersøke videre når jeg har tid og anledning.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg