Blogg på Debatten.

Det er litt gøy at blogg tar av igjen. Jeg mener, Sigurd Storm kom på debatten 16. mai på grunn av et blogginnlegg han skrev her på plattformen den 14.

Pimp opp bunaden!
Gjør alt “som ikke er lov”.

skrev Sigurd, og dermed havnet han på NRK-TV i beste sendetid.
Jeg har ikke sett programmet, men det skal jeg få gjort. Og ja, jeg er til dels enig med Sigurd Storm. Jeg synes man skal gå kledd akkurat slik man vil, samme hva man har på seg.
Selv tror jeg aldri jeg ville ha “pimpa” opp bunaden min så veldig hvis jeg hadde kommet inn i den. Men jeg får ikke hakeslepp og pustebesvær om jeg ser noen med bunad og solbriller. Jeg leer ikke på et øye selv om jeg ser noen som går i bunad og ikke har tradisjonelle bunadsko. Og jeg reagerer ikke på ringer, øredobber eller hårspenner som ikke har bunadsølje-preg.
Jeg tror jeg mer ville se på de som modige enn gale hvis jeg så noen som hadde byttet ut bunadskjorta med en glorete blomsterbluse eller lagd miniskjørt av stakken på bunaden.
Hvis jeg får laget den folkedrakta jeg drømmer om er ikke målet å gli inn i mengden, men at folk skal merke seg antrekket.

Det er på blogg.no det skjer. Det gjelder å være innom jevnlig. Ikke minst hvis man deltar på noen av de spennende konkurransene inne hos Vibbedille. Når bloggere bruker tid og ressurser på å lage en konkurranse er det jo kjekt om de som deltar tar seg tid til å sjekke om de har vunnet.
Har full forståelse for at det trekkes nye vinnere når ingen melder seg.

Eller, det er ikke på alle blogger her inne det skjer noe da. Stina er fremdeles ikke ferdig med styrkeprogrammet sitt. Har holdt på med samme treningsøkta i over ei uke nå. Snakk om lang treningsøkt!

I går var det pølser og annen grillmat som sto på menyen. I dag blir det “mors lurpe”, eller mat av rester,
Man skal ikke forakte restemat. Kan bli mye godt av det.
Og så skal jeg ha et glass sommerfugler i kurvstolen på trammen i kvellinga. Kanskje mens jeg ser sola gå ned over hustaket til naboen. 16. mai forsvant i kjøreoppdrag, plikter og stress. I går var en koselig, men litt slitsom dag. I dag skal jeg lade batterier før jobben kaller i morgen.

Gamle Gubben Grå og jeg har vært sammen i godt over 30 år.  Det har ikke vært 30 år svevende på rosa skyer.  Den kriblende forelskelsen fra den første våren er for lengst gått over i noe annet. Kjærlighet, tror jeg det kalles.

De tretti årene har bestått av mer hverdager enn festdager. Gamle Gubben Grå og jeg er relativt ulike som personer. Ulike på relativt mange områder. Det hender det går en kule varmt i Drømmehuset. Det kan dreie seg om alt fra husarbeid til tidsoptimisme eller at ikke arbeidsbukse med malingflekker ikke er passende antrekk en Kristihimmelsprett.

Vi kommuniserer ikke alltid like godt. Jeg er ildsprutende drage, han mer tause Birgitte.
Ingen av oss er perfekte mennesker. Det hender at vi gjør ting som ikke er så smart. Det hender vi løser utfordringer på en lite konstruktiv måte, eller feier de under  teppet, later som om de ikke eksisterer.

Skulle jeg begynt å gnåle om skilsmisse og parterapi hver gang Gamle Gubben Grå har fått meg til å se rødt, ja da hadde nok ikke vi vært mann og kone særlig lenge. Det tror jeg heller ikke vi hadde vært om jeg hadde omtalt alle kranglene våre på blogg.

Jeg skal ikke påstå at ikke tanken om skilsmisse har streifet hodet mitt i løpet av de tretti årene. Det har tanken om mord og. Det er vel det som menes med “gode og onde dager”?

“Elsk meg mest når jeg fortjener det minst, for da trenger jeg det mest” har jeg hørt det er sagt. For meg er det noe av hemmeligheten bak et langt forhold. Kanskje da ikke først og fremst når jeg fortjener det minst. Men å ha evnen til å vise partneren at ja, jeg er sint, sur og såra. Men jeg elsker deg for det.

Nå mener ikke jeg at en skal finne seg i alt. Noen forhold er ikke liv laga. Noen partnere er det best å komme seg vekk fra. Men jammen tror jeg det er mange som gir opp for lett og.

Bunadpimping, konkurranser og ekteskapsproblemer drar selvsagt lesere til blogg, men ingenting kan måle seg med potetsalat. Da snakker vi om blogging i virkelig topp-klasse.

 

 

6 kommentarer
    1. Sigurd hadde et herlig innlegg. Godt at fok fanget det opp.
      Debatten må jeg se.
      Har ikke hørt så mye om dette politiet i år..Deilig faktisk. Blir lei av å lese alt som ikke passer til bunad.
      Godt det finnes slike mennesker som Sigurd.

    2. Det er alltid diskusjoner rundt hva som er «lov» og ikke rundt bruken av bunad.
      Her har faktisk Husfliden i nærmeste by mistet autorisasjonen som Bunadstilvirker fordi de selger for mange produkter som ikke er godkjent tilbehør til bunaden.

    3. Så på debatten nå. Synes reglene er litt mer moderate nå, bra.
      Stina har kommet med nye spørsmål og svar..Moro med folk som bidrar litt her på blogg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg