Ekspertisen finnes kanskje ikke på blogg.no…

Klokka har så vidt passert 8. Ute er det fremdeles skumt. Jeg har tatt den første slurken av tekoppen. Det er lørdag, det er lov med en litt rolig start på dagen. Jeg kjenner jeg trenger det. Jeg er ikke riktig våken ennå.

Så klikker jeg meg inn på første toppblogger over meg på lista, og maset er i gang. Når jeg tar meg tid til å lese innlegget til Kathrine Stenhjem ser jeg at det nok ikke er bra nok om jeg går over til lav-karbo-kost. Jeg burde også faste en 14-15 timer i døgnet!

Det kan være godt å la magen hvile ihvertfall noen timer, og ikke småspise ofte som en fikk høre før i tiden var bra!

Jeg savner at når hun begrunner utsagnet når hun kommer med slike nye kostholdsråd. Hva bygger den teorien på? Altså teorien om at å droppe frokost og sulte fra klokka 20 til klokka 13 er bra. Ja, jeg kan godt få en repetisjon på dette tøvet om lavkarbo og.

Mitt neste spørsmål er Hvem er hun, egentlig? Hvilken kompetanse har hun for å slenge ut av seg kostholdsråd i øst og vest? Jeg sjekker “om meg delen” på bloggen hennes, og finner ut at hun er vernepleier med kurs i ernæring. Jeg blir ikke imponert over kompetansen på ernæring. Sånne kurs er som regel på en 4-5 timer.

Poenget mitt er at man blir ikke nødvendigvis ekspert på et tema selv om en setter seg ned ved en PC og oppretter en blogg.

Jeg tar gjerne i mot tips til hva jeg skal ha til  middag eller hvordan man kan stryke store perlerier.

Jeg liker og blogger hvor bloggeren gir leserne innblikk i hvordan hverdagen deres er. Kanskje har de en kronisk sykdom som de lever greit med. De skildrer utfordringene men fokuset er på at de lever relativt vanlige liv som alle oss andre.  De utgir seg ikke for å være eksperter på annet enn eget liv. De har ikke fasiten på hvordan andre skal leve sine liv.

Jeg klikker meg oppover på lista og kjenner jeg fremdeles er sliten og litt trøtt. DET ER HELG  FOR SVINGENDE! lyser det mot meg. Det er lenge siden det svingte av helgene mine. Lenge siden jeg ønsket at de skulle svinge og. Jeg gjorde liksom fra meg helgefestinga en gang på 80-tallet. Nå erdet lange frokoster, helgeaviser og kaffe-latte som gir meg helgefølelse. Ja, og kanskje et glass rødvin og litt ostepopp. Det er min helg, jeg sier ikke at alle må føle det på samme måte.

Jeg klikker videre, og endelig kommer jeg til et innlegg jeg virkelig koser meg med. Et rødglødende innlegg som viser med all tydelighet hva Vivian mener om helseministeren og hennes uttalelser om å planlegge for egen alderdom og eget omsorgsbehov. Jeg skrev om den samme tematikken i innlegget Å planlegge sin egen alderdom Vivian, her er vi helt på linje. Å, det er så godt med slike innlegg som innlegget til Vivian. Innlegg som gløder av engasjement.

Men skal jeg få kaffe-latte i dag, må jeg komme i gang med husarbeidet og ikke sitte her og knotte på telefon. Det er jo alt langt på dag.

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Vet ikke om Katrine leser bloggen din. Men jeg vet i alle fall, ganske sikker i alle fall, at datteren hennes på et tidspunkt fikk diabetes. Jeg har lest bloggen hennes i mange år. Hun skrev mye om hvordan det endret en del matvaner. Hun fant ut MYE da mener jeg. SÅ om hun ikke er utdannet i det (jeg vet ikke), så har hun satt seg inn i mye som har med mat og blodsukker etc å gjøre. Jeg tenker at det vel er få som tror at bloggere sitter med noen som helst fasit, at folk er litt mer kildekritiske. 🙂 I alle fall ville jeg vært det. Når det gjelder alle ulike temaer. 🙂

      1. Jeg har diabetes 2 slik som barnet hennes. Jeg tror ikke det er smart å faste I mange timer for meg. Det tror ikke legen min heller. Jeg har lest mye om diabetes etter at jeg fikk diagnosen. Det gjør meg ikke til ekspert på diabetes eller kosthold generelt. Det gjør meg i beste fall klokere på min kropp og min diabetes.
        Jeg skriver ikke at det hun skriver er feil, bare at det kan være farlig og gå ut med udokumenterte sannheter som at man skal faste ovrr halve døgnet i stedet fir å spise mange små måltider.

        1. Jeg ville bare forklare hvilken erfaring jeg trodde hun hadde, selv om ingen utdanning. Og jeg opplever ikke som hun sier at dette er en sannhet og noe andre bør prøve. Men noe HUN tror er bra for seg. Sånn leser jeg det. Hører mange som snakker om at det visstnok skal være bra med å “faste” i mange timer. Jeg mener jo det ikke heter faste når man spiser hver dag 😀 Man bare har litt lenger opphold enn folk flest. Jeg selv liker IKKE sånn matregime. Jeg må ha flere måltider, og tror mer på det selv. Men jeg hører “rykter om”, fra noen kostholdsguruer (husker ikke nå hvilke), at det skal være bra med lange opphold. Det er jo motsatt av det vi har hørt før. Og jeg er selv gammeldags der. Spiser kl 8, kl 12 og klokken 17. Pluss at jeg gnufser innpå med litt søtt også. Jeg innbiller meg jo etter det jeg har lært at kroppen går på sparebluss når den tror den ikke skal få mat noen gang mer… Og at det er bra for kroppen skjønner ikke jeg. Men hvilke “eksperter” som har rett vet jeg ikke.

    2. Enten en har diabetes 1 eller 2 så er vel det viktigste å holde blodsukkeret så stabilt som mulig. For høy eller for lav, begge deler er skadelig over tid.

    3. Kunne aldri ha fastet i 17 timer – fullstendig utelukket. Har prøvd, ufrivillig, 15 timer i sykehjemmets forvaring og prisgitt andre for servering av mat – et mareritt. Kostholdsråd fra diverse ‘eksperter’ innen området, hvor det meste smaker utrolig vondt og man sliter stort med å få i seg noe som helst pga medisinsk behandling, har vært fiberhusk i yoghurt… Ja det har jo absolutt fremmet apetitten 🙄
      Uansett – det er ikke normalt for en kropp å være uten mat/brennstoff i 17 timer.

    4. Min yngste datter følger slik fasting og hun sa at det hjelper med hennes plager.
      Jeg klarer ikke å faste i så lang tid heller, men prøve å spise mindre:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg