En annerledes påske 2…..

Luftambulansen kommer durende over hustakene.  Jeg løfterblikket mot himmelen der jeg sitter i kurvgyngestolen på terrassen og sender en tanke til de som er på vakt på jobben.  Det er andre gangen nå i ettermiddag jeg hører luftambulansen.  Det har nok vært nok en travel vakt.

– Jeg prøver å være alle steder samtidig. Det er jo sånn at man skulle ønske man hadde fem hoder og 20 armer, sier Greta Schmidt, assisterende lege på ortopedisk avdeling på Ringerike sykehus.

Dette sitatet er hentet fra en artikkel NRK hadde om hvordan det var å arbeide ved de mindre sykehusene som får en mangedoblet befolkning i påskehøytiden.. Jeg synes Greta Schmidt beskriver det på en utrolig god måte. Akkurat slik har jeg følt det mang en vakt. Og der jeg sitter i kurvgyngestolen føler jeg en utrolig lettelse over at jeg slipper det i år.

Misforstå meg rett. Jeg har ikke noe i mot å arbeide hardt. Det å stå på en skjelettlab og ta røntgenbilder av en endeløs strøm av knekte håndledd, lårhalser og kravebein stresser meg ikke. Spise og tisse kan man alltids gjøre når vakta er slutt.  har jeg bare ei flaske cola i nærheten til å holde blodsukkeret litt stabilt går det greit.
Har litt mer puls hvis jeg står på en CT lab med fullt trøkk, men det går greit det og.
Det er når du helst skulle hatt to pasienter inn i den CT maskinen samtidig, fordi det haster like mye med begge pasientene, gangen er full av pasienter med knekte håndledd, forstua ankler og pårørende som maser, og intensiven ringer for tredje gang og lurer på om du ikke snart kommer og tar røntgen av respiratorpasienten Set er da det liksom begynner å koke litt i hodet mitt, skuldrene strammer seg og traumealarmen går. Så du må bare blåse i alle pasientene , ta det mobile røntgenapparatet og løpe til mottakelsen.
Den følelsen har jeg følt på mang en gang.

De er to radiografer på vakt nå, trøster jeg meg med der jeg sitter og ser på helikopteret som flyr mot sykehuset noen kilometer borte. Det er bra.  Hvor lenge har jeg ikke arbeidet for det før det endelig ble en realitet i fjor?
For det å ha to radiografer på jobb, samtidig det koster. Dobbelt opp med timelønn og helligdagstillegg går fort ut over summen på bunnlinja. Jeg har hørt ledelsen si at vi må evaluere at det virkelig var behov for å ha to radiografer på vakt i påsken. Det ville jo være dumt å betale dobbelt hvis folk bare satt på vaktrommet og spiste påskemarsipan hele vakta. .Slike utsagn gjør meg bare trist. Det beviser hvor liten kunnskap ledelsen har om hvordan hverdagen er for de som arbeider vakter.

Jeg lener meg tilbake i gyngestolen og lukker øynene. Skuldrene senker seg og jeg føler en enorm lettelse over at jeg slipper det stresset.  Ikke bare i ettermiddag  men i hele påsken.
Jeg har ikke dårlig samvittighet for ikke å “ta min del” denne påsken.  Noen er sikkert glad for å få de vaktene.  Noen trenger sikkert de økte inntektene som overtid eller helligdagstillegg gir.  Jeg har tatt min del av både overtid og ledige helligdagsvakter i mange år.

Det er en annerledes påske i år.
En påske med flere dager sammenhengende fri.
En påske hvor jeg ikke trenger iskald planlegging, for å rekke alt jeg gjerne vil ha med meg.
Før har påskene gjerne sett slik ut:
Jobbe nattevakt natt til palmelørdag, Påskeskirenn med slekta på palmelørdag, nye nattevakter natt til palmesøndag og mandag i den stille uka. Sove bort mesteparten av mandagen. Huske å handle alt som trengs tirsdag. Arbeide dagvakt onsdag og skjærtorsdag. Dra på hytta på ettermiddagen skjærtorsdag, og få et par dager der før vi drar hjem enten langfredag kveld eller tidlig påskeaften. Gamle gubben Grå skal arbeide påskehelga, og så er det min tur til å ha kveldsvakt igjen andre påskedag.
Ikke mye tid til avslapping.

Men i år, i år er det senkede skuldre, god tid til påskeskirenn, soltimer i kurvgyngestolen, besøk hos venninne og Høvdingen, Tid til kirkegang og lange samtaler med de jeg er glad i.
En annerledes påske, og jeg nyter det!

Jeg vet at jeg skrev om at påsken var annerledes i går og.  Men Isabell Raad troner fremdeles på toppen av bloggtopplista uten at hun har kommet med noe nytt blogginnlegg.   Jeg har falt ned på en 91 plass, så i dag må jeg finne på noe som gir et alle tiders innlegg. Følg med.

 

2 kommentarer
    1. Den anderledes påsken din høres ut til å være gull verdt. Så den må du bare nyte i fulle drag ♥
      Tenk at det som skal være fri og ferie for noen, gir ekstra mye arbeid til andre. Huff.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg