Er det bare kundenes feil?

I går hadde jeg Gamle Gubben Grå gjesteblogger og skrev om alle reisene jeg og Isabell Raad har måtte avlyse den siste tiden.  På den måten beholdt jeg 43. plassen og fikk noen flere sidevisninger.  866 sidevisninger er et tall jeg er fornøyd med, og jeg er bare 23.641 sidevisninger unna Bloggtoppen.  Der troner som så mange ganger før Kokkejævel.

Kokkejævel skriver at i løpet av den siste uka har to av tre blomsterbutikker i Alta lagt ned virksomheten. Årsaken til det er i følge Kokkejævel sammensatt, men det er ikke tvil om at Mester Grønns etablering i fjor høst, midt inne på det store kjøpesenteret i Alta, ikke gjorde forholdene spesielt mye lettere for små lokale aktører. Det er ikke Mester Grønn sin feil, sier Kokkejævel. De selger bare blomster. Hyggelig betjening har de og. Han har heller ikke registrert at de har brukt sin voldsomme kjedemakt til å utarme sine konkurrenter prismessig heller. Litt billigere har de nok vært, men ikke i den grad at de bevisst har utarmet sine konkurrenter.

Det at små lokale butikker utkonkurreres av kjedebutikker er et kjent fenomen de fleste steder, også her i Hønefoss. På vårt lokale kjøpesenter, Kuben, er det vel nesten bare kjedebutikker. De små lokale aktørene har sjelden råd til den husleia senterledelsen setter.  For når det gjelder å få etablere seg på senteret er det penga som rår. Siste lokale eksempelet på det er Vinmonopolet som ønsket seg inn på kjøpesenteret.  De fortalte senterledelsen hvilken plassering de ønsket på senteret, og vips ble leieavtalen med to etablerte forretninger ikke fornyet.   Den striden kan du lese mer om i innlegget Polskam som jeg skrev i januar.  Bokhandleren, en del av Norli kjeden, har fått nye lokaler i senteret, klesbutikken for stor mote fikk og tilbud om det, men ikke en plassering de av forskjellige grunner ønsket å takke ja til. Så klesbutikken for oss kvinner med tyngde har blitt borte.
“Mester Grønn selger bare blomster” sier Kokkejævel.
Ja, de selger bare blomster, men de har økonomiske muskler til å leie seg et attraktivt salgslokale.
Ja, de selger bare blomster, men med de økonomiske musklene en stor kjede har kan de forhandle seg til langt rimeligere innkjøpspriser enn det små enkeltstående aktører kan.
Ja de selger bare blomster, men på grunn av kjedetilknytningen kan de i etableringsfasen ha litt lavere fortjeneste til konkurrentene er utkonkurrert.
Vi har Mester Grønn på Kuben vi og.  Og bort sett fra de to store hagesentrene i hver sin ende av byen, er vel de lokale blomsterbutikkene borte.

Jeg er enig i at vi som kunder har forbrukermakt. Om vi ønsker lokale drivere må vi bruke butikken mens den fremdeles er der.. Om vi ønsker mangfold må vi støtte opp om mangfoldet. Det er personlige valg som hver enkelt av oss gjør.  Ønsker vi å beholde de lokale aktørene må vi bruke dem.  For hvert eneste produkt vi kjøper i en kjedebutikk vil den lokale butikken tape tilsvarende mengde med penger. Enkel matematikk. Vi får de butikkene vi fortjener,  Jeg savner den lokale slakterbutikken vi hadde i gågata.  Jeg vet ikke hvor jeg skal få kjøpt carpaccio nå?  Men det holdt ikke at jeg kjøpte carpaccio et par ganger i året, når jeg kjøpte julematen på Meny og alle biffene til fredagsmiddagene på Kiwi.  Jeg har meg selv og takke.

Jeg mener mye om dette. Men hva jeg mener er i grunn uvesentlig, hvis jeg ikke setter meningene ut i handling.  For selv om jeg ønsker å støtte mangfoldet og de små lokale butikkene uten kjedetilknytting, hjelper det lite hvis jeg ikke bruker dem.   Der har jeg helt klart et forbedringspotensial. .

 

4 kommentarer
    1. Jeg rakk akkurat å bli født tidsnok til å kunne innkludere en sånn skikkelig god, gammeldags nærbutikk i barndomsminnene. Om ikke annet, ble de dagelige varene, som melk, brød, osv kjøpt her, og selv hvor liten jeg var, husker jeg fremdeles hvordan de ansatte bestandig tok seg tid til å slå av en prat med kundene, – oss barna innkludert, for ikke snakke om at de lot til å kjenne alle ved navn..
      Jeg er faktisk rimelig sikker på at denne tidligste butikkopplevelsen har satt sitt varige preg på de valgene jeg har foretatt i hht utsalgssteder i voksen alder, da den faktoren som overgår alt av slikt som priser, utvalg, osv, er det å bli gjenkjent av betjeningen. Slik jeg bor nå, går jeg f.eks konsekvent forbi Rema-butikken 50 m borte i gaten om det så bare dreier seh om et kneipbrød, pga jeg er blitt kjent med flere av betjeningen på Extra butikken som ligger ca 1-1,5 km unna. 😉

    2. Jeg elsker mangfold og har i mine foreldres øyne sløst bort mang en dyrebar krone på små, dyre lokalbutikker fordi jeg elsker å prøve nye ting og kjeder vettet av meg om alle butikkene skal være like landet rundt. Men nettopp fordi jeg elsker mangfold, vil jeg ikke forplikte meg til kun å handle i en enkelt nærbutikk, av den enkle grunn at jeg da også vil begrense meg til det samme vareutvalget hele veien, så jeg handler heller litt overalt. Ifølge Kokkejævel liker alle nordmenn Norvegia, og han spiser selv hele 2 kg i uka av den – om noen hadde dømt meg til å spise den samme gamle osten dag ut og dag inn, hadde jeg tiltet, men nordmenn flest er tydeligvis vanedyr. Kombinert med en god dose gjerrighet er det da kanskje ikke så rart at de fleste ender opp hos kjedene?

    3. Jeg er veldig nøye på å støtte opp om de lokale butikkene. Sånn at her i gården er gartneriet her det jeg er en ivrig bruker av. Sjelden besøker jeg MesterGrønn. Skal jeg ha en gave, så er det Dansken jeg besøker. Det gartneriet vil jeg svært gjerne beholde. Og likedann når jeg går ned i gågata i byen her, så forsøker jeg å handle der, fremfor på kjøpesentrene, hvis det er mulig. Ofte er det ikke mulig, fordi nisjebutikkene er knalldyre, og det har ikke min lommebok råd til. Men likevel, ser jeg en mulighet, tar jeg den.
      Nå er jeg nokså utsultet på shopping. Har ikke vært på shopping siden før Norge stengte. Og det er etterhvert lenge siden 🙂 Men snart tar jeg meg en tur ned i gågata, og støtter opp om handelsstanden igjen, som klorer seg fast i coronatørken.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg