Er vi ikke ordentlig influensere?

Rett opp handa den som ønsker at noen skal lese det du skriver!

Tenkte jeg det ikke. Enten vi skriver blogg, kommentarer, fb oppdateringer eller leserinnlegg håper vi at noen leser det vi skriver.
Selv de som har en blogg som minner mest om en dagbok ønsker at noen skal lese det de skriver. Hvis ikke hadde de ikke skrevet blogg, da hadde de skrevet dagbok slik vi gjorde o oppveksten. Den gjemte vi under senga eller langt nede i undertøy-skuffen. og vi ville vel heller dø enn at noen skulle lese den.

Så når vi er enige om at vi ønsker at folk skal lese det vi skriver, da ønsker vi vel at leseren på en eller annen måte skal reagere på det hen leser?
Vivian ønsker at vi skal få et innblikk i hvordan det er å leve med ALS, Spis og spar ønsker at noen skal la seg inspirere av hennes ukesmeny, Tom synes det er gøy om noen lar seg inspirere til å lage chiliolje og sånn kunne jeg ha fortsatt.
Selv håper jeg ofte at jeg kan få folk til å reflektere over det jeg skriver.

Så når vi skriver for å bli lest og har et ønske om at leseren skal bli påvirket på en eller annen måte, ja da er det vel riktig å kalle oss for påvirkere eller influensere?
Det er vel ikke slik at man bare er en påvirker (jeg liker å bruke norske ord) hvis man påvirker folk til å føle kroppspress, kjøpetrang eller et enormt behov for fyll, fest og ferie?

I går dro jeg til Hokksund etter å ha blitt inspirert av et blogginnlegg hos Utifriluft.
Er det ikke da riktig å si at Margrethe, bloggeren bak Utifriluft, påvirket meg til å ta denne turen til Hokksund? Jeg hadde ikke reist dit hvis jeg ikke hadde hatt lyst til å se laksen med egne øyne.

Turen til Dokka og Dokkadeltaet tidligere i sommer tok jeg delvis etter å ha blitt påvirket av noen som la igjen en kommentar i kommentarfeltet på et blogginnlegg om kunstneren Peder Aadnes, Jeg påvirket leseren min med innlegget om Aadnes, hun påvirket meg med kommentarer om hva jeg kunne se på de kanter hvor hun kom fra.
Slik kunne jeg fortsatt.  Selvsagt lar vi oss påvirke av det vi leser, om ikke annet så hender det vi blir riktig provosert.

Nei jeg tror ingen av oss på bloggtoppen tjener gode penger på å være bloggere, eller influensere om du vil.  Selv kommer jeg vel til å tjene rundt 200 kroner denne måneden. Ekstremt lav timelønn for de timene jeg legger ned på bloggen.
Jeg tror ingen av oss, med unntak av Martine Halvs, Ida Wulff og muligens Andrea Sveinsdottir har det å påvirke andre som hovedinntekt.
Det er helt andre forhold som gjør at vi velger å ha blogg som hobby enn et ønske om å tjene penger.

Jeg tror vi ønsker å påvirke leserne våre, gi de innsikt, gode opplevelser, tidtrøyte eller inspirasjon.
Er man ikke en mer ekte påvirker da, enn om man bare prøver å påvirke mennesker til å bruke penger på det man får penger for å promotere?

 

 

18 kommentarer
    1. Jeg tenker på influensere som en som har det som hovedinntekt og som lever av å lage innlegg og bilder for bedrifter som betaler for det. Men vi blir alle påvirket av det andre skriver og vi ønsker jo at andre skal ønske å lese det vi skriver. Jeg ble blant annet påvirket av deg til å ønske meg veldig! et vedlikeholdsfritt gjerde og jeg lærer mye om historie og samfunn av deg og jeg lar meg påvirke av andre bloggere. De fleste av dem har heller dårlig timesbetaling, så det er ikke det som er drivkraften bak det de skriver, så kanskje det oppleves mer ekte for leseren?🤗

      1. Jeg kan være enig i at influensere er de som har det som jibb og lever av det. De promoterer varer og livsstil i tråd med hva de som betaler ønsker.
        Men vi blir jo påvirket og av de som ikke er betalt for å påvirke oss.

    2. Akkurat no kom jeg på en bloggerjegikkekannevnenavnetpåfordiddablirdetmobbing. Det må være utrolig stressende for denne allvitende blogger å prøve flere ganger for dag, å påvirke med sine tanker, om så mye og så mangt, uten å få gehør, Mulig det skyldes at vedkommende har stemplet sånn ca tilnærmet 100% av det norske folk som uvitende hodeløse høns, som følger bjellekua 😉

        1. Av mangel på Nytt på Nytt for tideninnrømmer jeg at blogginnleggene til vedkommende har en viss form for underholdningsverdi for oss uvitende? Mulig derfor.

    3. Jeg liker å lese din blogg, liker å få med meg diskusjonene i kommentarfeltet blant annet.
      Liker å lese om Drømmehuset og hytta, og hva du har til middag. Og turer og slikt. Du er en av dem som gir meg noe føler jeg. Blir litt klokere..uten at det er kjedelig å lese!

    4. Gode idear/haldningar har lett for å spre seg… Svært ofte utan at opphavskvinna/-mannen vert kreditert. Interessant at du set dette inn i eit influensar-perspektiv. Kanhende det fører til at vi vert flinkare til å referera til kjelda?

    5. Hei, jeg tenker det er litt forskjell på ‘influert’ og ‘inspirert’. Jeg tenker at influenser hovedsaklig er en betalt påvirker, mens dere andre (oftest mindre) bloggerne er, ja, bloggere som absolutt kan inspirere andre med det dere skriver. Påvirkning i influenser-forstand tenker jeg også handler om mengde, selv om man også har hørt om disse mikro-influenserne. Det jeg synes er litt underlig er denne hangen til å være såkalt påvirker, men igjen, alle vil vel gjerne bety noe i verden, være viktige, bli sett, bli lest, som du skriver. Ha en fin dag.

    6. Om en tar for seg betydningen av ordet ‘influencer’ (altså ‘påvirker’ på norsk), så er det jo borderline absurd at denne betegnelsen i all hovedsak er rettet mot de som utøver innflydelse på overfladiske tåpeligheter som går på utseende, klær og statussymboler, kontra de som bringer dagsaktuelle saker på bane i form av meninger og holdninger. Ikke sånn å forstå at jeg vil alt med liten- eller ingen dybde til livs, for også jeg har behov for regelmessige doser lett underholdning og overfladisk fjas! Greia er imidlertid at ting bør settes i perspektiv her, da all fornuft tilsier at sånt som å påvirke mot diskriminering, politiske holdninger, osv burde settes hinsides høyere enn utredninger over den beste hårkuren, eller sesongens hotteste sneakers!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg