Gamle slektninger…

Da Gamle Gubben Grå og jeg dro fra Dokka  på fredag stoppet vi ved  Skute kirke, men det var ikke den eneste kirken vi gjorde en stopp ved på vår vei tilbake til Hønefoss. I Bjoneroa, litt lenger syd langs Randsfjorden, tok vi en sving oppom Sørum kirke.
Min mormor er født i Bjoneroa, hun hadde Sørum som pikenavn, og slekta her var og stor.  Nå er de generasjonene jeg husker fra min barndom borte, men jeg vet jeg har noen tre- og firmenninger boende her.

Grunnstein til Sørum kirke ble lagt ned den 22. oktober 1861 på tomt som var gitt til kirken av Anders Olsen Sørum.  Jeg tar en liten sjekk på slektstreet, og ja jeg husker riktig. Anders Olsen Sørum er min tippoldefar.
Det var en nyhet for meg at slekta ga grunn til kirken.  Utrolig hva jeg snubler over når jeg begynner å lese meg opp på ting.

Kirken sto ferdig året etter, og ble innviet 25. september 1862. I begynnelsen hadde kirken betegnelse som kapell.
Det er ikke noen stor katedral som ble reist, men en enskipet laftet langkirke me 280 sitteplasser.  Den er kledd med hvitmalt bordkledning utenpå og skal i følge Norske kirker ha malte tømmervegger inne.  Jeg føler at jeg nok må ta meg en tur å få se kirken innvendig ved anledning.

En del av utsmykningen er utført av bygdesmeden Mons L. Holmen fra Bjonskogen (1825-1896), som også laget dørlås og nøkkel og smidde spiker til kirken.

Altertavla er en altertavle fra 1700-tallet som før sto i Grinaker stavkirke som ble revet i 1866.
Altertavla ble ikke komplett før i 1978 da Riksantikvaren fant  toppfiguren til altertavla på orgelet til Tingelstad nye kirke.
Det demrer at dette har jeg vært borte i før, og ja du kan lese utførlig om både Grinaker stavkirke og Tingelstad nye kirke her. 

Gamle Gubben Grå og jeg tok en runde på kirkegården og leste på de gamle gravsteinene.
Det var mange som bar navnet Sørum. Plutselig hørte jeg Gamle Gubben Grå lese høyt fra en gravstein. Paul A. Sørum, Marie Sørum..  De navnene var kjente. Plutselig sto jeg og stirret på gravsteinen til mine oldeforeldre.

 

4 kommentarer
    1. Ofte vet man altfor lite om sine forfedre og hva de bedrev tiden med i livet.🤗
      Det er fint å gå på kirkegården for å besøke forfedrenes gravsteder. Spennende med din familiehistorie knyttet til kirken.🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg