Gulerotsuppe med kikerter.

Noen ganger føler jeg for å være grei. I går var en slik dag. For egentlig er det Gamle Gubben Grå som skulle lage middag i går. Likevel satte jeg i  gang med matlagingen. . Jeg kjente englevingene klø på ryggen.

Jeg hadde hatt en lang dag. Føk ut fra Drømmehuset klokka 8.30. Møter og litt kontorarbeid ventet.  Ramla ikke inn døra her igjen før klokka 19. Da hadde jeg og gått et par kilometer tur med Charlie Chihuahua.

Men Gamle Gubben Grå sluttet ikke på jobb før 20. Og det første en kokk har lyst til å begynne med når han kommer hjem fra en lang arbeidsdag er ikke alltid matlaging, forstå det den som kan.  Så hvis  jeg skulle ha noe håp om mat før langt på natt var det nok lurest å ta sleiva i egen hånd.

Gulerøtter ble skrelt og kuttet, det samme med poteter og en stor gul løk.

Mens grønnsakene surret i litt smør ok spisskummen i gryta sto jeg på hodet i tørrvareskuffen og lette etter kikerter. Det fant jeg ikke, så melding ble sendt til Gamle Gubben Grå om ikke han kunne kjøpe med det.

Grønnsakene kokte seg møre i en liter kyllingbuljong. Jeg hadde ikke grønnsaksbuljong, så man tager det man haver.

Mens grønnsakene kokte presset jeg sitroner for å ha i suppa når den var ferdig kokt. Da fikk jeg jo brukt den nye sitronpressa mi.

Klokka ble både 21 og 21.30 men ingen kikerter ig ingen Gamle Gubben Grå dukket opp. Jeg tok stavmikser og kjørte suppa til en klumpfri røre.

Da dukker Gamle Gubben Grå opp, men uten kikerter! Hæ, melding??

Da rekna det for kjerringa! Når man bruker to timer hjem fra jobb. En strekning jeg med dårlig ankel fint kunne ha klart å gått på den tiden og Gubben hadde tross alt bil. Og dukket opp i Drømmehuset først rundt klokka 22 – UTEN KIKERTER!!!! Ja, dere kan tenke dere selv… Det var jo han som i utgangspunktet skulle lage den middagen. Når hadde han tenkt å ha mat ferdig til ei gretten kjerring som ikke bør ha for lavt blodsukker? Til frokost?

Så mens Gamle Gubben Grå dro på Kiwi for å kjøpe kikerter forsvant all motivasjon for suppefotografering fra denne kjerringa.

Men suppa var god den med rømme og frisk koriander og alt som hørte til. Fine folk spiser sent har jeg hørt. Her i huset blir det ofte litt vel sent.

 

 

 

9 kommentarer
    1. Det var skikkelig sen middag, men høres godt ut altså! Da fikk du litt utblåsning denne dagen kanskje. Godt for kropp og sjel det vettu…Kanskje! Har smakt gulrotsuppe en gang og det var nydelig, med litt godt brød til.

    2. He he, kikerter må man alltid ha i hus…, men den ingrediensen finnes ikke i min gulrotsuppe. Så suppen hadde helt sikkert vært god uten også…

    3. ….og hva gjør du så med kikertene? Kjører dem i stavmixer også?
      Siden du ikke hadde en natt ledig til å legge i bløt regner jeg med at du skulle ha hermetiske?
      Suppa hørtes god ut, jeg elsker supper! 🙂

      1. Ja, hermetiske og kjører de med stavmikseren (Tørre gule erter har man alltid i huset, det kan komme en krig eller annen krise har jeg hørt fra jeg var barn – så det er på plass. Men det tar litt tid med de…)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg