Ikke som i gamle dager….

Gamle Gubben Grå er en morsom mann. Noen ganger ufrivillig morsom. Sånn som i dag da vi ankom Hovedstaden. Ja, altså sentrum av hovedstaden og ikke bare blokka der Svigermor bor.

Oslo er Gamle Gubben Grå sin fødeby, men han har ikke vært like mye i sentrum de siste 30 årene som meg. Det er nesten skam å si det man jeg tror vi snakker om at det kanskje bare er snakk om 10 ganger. Hver gang vi er her sammen tenker jeg at dette må vi gjøre oftere.

Som reneste Reisende Mac startet vi vandringen fra Bussterminalen, gjennom Byporten og videre oppover Karl Johan. Han så dtorøyd rundt seg, og ble fasinert at det var egne salonger for å få lakkert neglene. (Uten at jeg tror han følte trang for det.) Vi var i byen litt før 15  og første stopp i denne “løypa” vi skulle gå var i Stortingsgata klokka 17. Det regnet lett, så jeg foreslo at vi stoppet på veien og tok en kaffekopp før vi startet på løypa.

Vi stoppet på det gamle Svaneapoteket som nå er coctailbar for den kaffekoppen, eller mest for at Gamle Gubben Grå skulle se hvordan apoteket var nå. De hadde bare svart kaffe, så vi gikk videre. På veien ut spurte Gubben om Baket Samson fremdeles eksisterte. Servitøren med rastafletter og dårlig svensk så litt usikker ut. Gubben begynte å forklare at alle måtte da kjenne til Baker Samson på Egertorget… Vi gikk raskt videre.

Hvis du lurer så eksisterer Baker Samson, men der var det kø. Vi gikk videre. Ved Stortinget lyste Gamle Gubben opp etter at jeg ikke ville stå i kø på Baker Samson. Vi kunne jo gå på Halvorsens Konditori! Det pleide alltid han og Tante Astrid (født 1918) å gjøre når de var i byen sammen når han var barn for litt over 50 år siden.

Vi skulle ikke på Halvorsens Konditori heller. Det ble sikkert nedlagt I 1968, sa jeg. Vel vi havnet på en kafé på Paleet. Gamle Gubben Grå fikk kanelbollen sin og roet seg.

(I det minste for en stund. Mens jeg sitter her og blogger gikk han ut for å ta en røyk. Nå ringer han og lurer på hvor jeg er. Han er vell redd for å komme for sent til arrangementet som starter om tyve minutter. Jeg får gå….)

3 kommentarer
    1. Gøy å lese, Paleet er faktisk min favoritt i Oslo..Der ble det ofte kaffe og noe å bite i. Men jeg sitter oppe, der liker jeg meg best.
      Herlig at GGG kom seg på tur for det er jo mye å se og mimre om i Oslo..Særling han som er Oslogutt da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg