Lokalavisa ringte – igjen.

Hvor mange ganger må man være i lokalavisa i løpet av en måned for å bli kalt en mediepersonlighet? Jeg tror jeg grenser til å bli det nå – i det minste sånn lokalt.

For etter at jeg kom til å si at ordføreren ikke, og jeg ber alle merke seg ordet ikke, trenger Varaordføreren som mannlig støttekontakt har jeg virkelig fått omtale i lokalavisa. Redaksjonell omtale så vel som i leserinnlegg.

I går ringte en av journalistene i lokalavisa nok en gang. De hadde snakket med Ordføreren om debatten rundt hvor stor stilling Varaordføreren skulle inneha, og nå lurte de på om de kunne bruke det tilsvaret jeg ga til et leserinnlegg om saken for et par uker siden.

Eh, nei! Det var et tilsvar til det leserinnlegget. Skal jeg komme med et tilsvar til Ordføreren må jeg jo vite hva Ordføreren har sagt. Det er ikke alltid jeg blir imponert av den logiske tanke-evnen til enkelte i den redaksjonen. Vel journalisten var løsningsorientert og gikk med på å sende meg Ordførerens uttalelser, og jeg lovet å sende han mitt tilsvar i løpet av dagen.

I tillegg til å svare ut Ordføreren lurte journalisten på hvorfor jeg hadde brukt uttrykket “mannlig støttekontakt” om Varaordføreren.

Etter en tur til Oslo og middag hos Svigermor satte jeg meg ned for å svare ut journalistens spørsmål. Klokka ble ett om natta før jeg trykte på “send”.

Her er mitt tilsvar til Ordførerens uttalelser.
Jeg beklager at jeg ikke rakk å svare deg i løpet av formiddagen.

Jeg burde ikke ha brukt uttrykket støttekontakt. Det beklager jeg.
Ordfører Kirsten Orebråten trenger absolutt ikke støttekontakt.
Varaordfører Henaug opptrer heller ikke alltid så støttende at det rettferdiggjør å kalle han det.

Jeg er glad for at Kirsten Orebråten sier at hun ikke føler seg mobbet
Det har gått innpå meg at enkelte har forsøkt å fremstille meg som en mobber.

Jeg heier på Kirsten som ordfører.
Jeg synes at hun gjør en god jobb i en krevende rolle – og jeg observerer at hun ikke alltid får den støtte og respekt som hun burde få fra de det er mest naturlig å få den fra.

Ring Blad har brukt mye spalteplass på retorikk i denne saken.
La oss og ha litt fokus på politikk. Det saken som var til debatt handlet om var
hvorvidt man kunne ivareta rollen som Varaordfører på en 50% stilling, eller om vi trengte to heltidspolitikere i Ringerike kommune.
Vedtak er fattet.
Flertallet mener at vi trenger to heltidspolitikere.
Rødt sitt syn vant ikke frem i denne saken.
Nå blir det opp til Varaordføreren å bevise at vi får «valuta for pengene»
Nå blir det opp til Varaordføreren å bevise at Ringerikes utvikling er avhengig av at han har 100% stilling.
Det er det denne saken handler om.
Vi i Rødt følger spent med.

Jeg håper denne saken snart er ferdig debattert. Vi har langt større utfordringer i Ringerikspolitikken enn Varaordføreren.

12 kommentarer
    1. Veldig saklig og godt tilsvar. De liker kanskje ikke at de nå blir fulgt med argusøyne, verken ordføreren eller varaordføreren. Men det er enhver borgers plikt å følge med på de folkevalgte. Ved å være så synlig får du også flere argusøyne på deg. Det går helt sikkert bra når du kjører ditt partis politikk og ikke blander egne personlige interesser inn.
      Lykke til og godt nytt år!

    2. Ha et riktig godt nytt år Brit, jeg gleder meg til flere innlegg med mening(er) i det nye året. Jeg som ikke er veldig bevandret i politikkensverden, trodde vara kun var når den ordentlige var syk… hvor feil man kan ta.

      1. Egentlig er jo vara når den man er vara for er forhindret fra å møte.
        Jeg forstår at det kan være så mange oppgaver for en ordfører at man må bruke varaordføreren i en del av oppgavene. Men ordførerens arbeidsoppgaver burde jo ikke være flere enn at man kan utføre de på en god måte, også på Ringerike.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg