Lys og varme

Jeg måtte velge er sommerbilde i dag. November på Ringerike har jeg ikke fotografert på noen dager. Den er litt grå og trist – og ikke minst kald. Tross at jeg sitter godt inntullet og med raggsokker på så fryser jeg. Denne kjerringa er ikke i godt humør når hun fryser.

Jeg kjenner jeg er på vei til å gli inn i destruktiv selvmedlidenhet for tiden. Er litt mye stakkars meg som roterer rundt i hodet mitt. Graver man seg ned i problemer og negative ting er det ikke grenser for hvor mye man finner. For livet har alltid nok av utfordringer å by på. Leter man finner man alltid noe som kan dra en ned.

Vel, jeg har ikke tenkt å sitte her å tenke triste tanker til snøen smelter og solvarmen kommer tilbake en gang i mai. Jeg vil ha lys og varme inn i livet mitt NÅ! 
Ikke sånn å forstå at jeg tenker på å emigrere til varmere strøk. Nei, jeg forblir nok på et kaldt og grått Ringerike. Det er mer sånn indre lys og varme jeg tenkte på.

Jeg kan jo sitte her og hutre og forvente at Gamle Gubben Grå skal være tankeleser. At han skal fylle opp tekoppen min ubedt når han kommer inn etter å ha luftet hundene, før han henter ved i kjelleren og fyrer opp i ovnen.
Sitte her å bli surere og surere fordi tekoppen forblir tom og peisen svart og kald.
Eller så kan jeg reise meg fra stol og tastatur og fyre opp i peisen og fylle den tekoppen selv.
Det er mitt valg.
Hvis jeg velger å bli sittende her uten fyr på peisen og tom tekopp så er det mitt valg, og ikke Gamle Gubben Grå sin skyld.
Gamle Gubben Grå har ikke ansvaret for at denne kjerringa skal ha gode dager
Det ansvaret er det jeg selv som har.

Så jeg tenner opp i peisen, og fyller tekoppen.
I dag trenger jeg noen gode opplevelser, og da er det opp til meg å lage meg de.
Jeg kan sitte her og tenke på alt som hindrer meg fra det, stram økonomi, kulde, snø og is, en kropp som langt fra er god. Eller så kan jeg se på alle mulighetene jeg tross alt har. Det er flere teposer på kjøkkenet og ven i vedboden.

Ja livet byr på mange utfordringer, og jeg føler at jeg har fått min rikelige del av de.
Men jammen har jeg hatt mange gode opplevelser også. Jeg har mye å være glad for i livet. Så er det opp til meg hva jeg vil ha fokus på.

 

 

7 kommentarer
    1. Vet du hva? Jeg fikk nok av meg selv som satt planta i stolen og deppa av legebesøket i går. Gikta og eksem er noe herk. Det endte med at jeg fikk på meg varmekjeldressen å gikk ut på terrassen å måkte snø. Vet du, det gjorde godt og jeg ser lysere på tilværelsen. Julegaver som jeg shoppa på nettet kom i dag. Det hjalp nå ser jeg lysere på ting.

      1. Kjenner meg igjen i å sitte tiltaksløs i stolen og deppe. Å gjøre noe, om så bare måke snø eller bære ved så føler man seg bedre.
        I dag har jeg båret ved, handlet et par julegaver, drukket kaffe-latte, handlet for faren min og drukket kaffe hos han, skravlet litt med et par jeg traff på butikken og avtal5 kaffe med ei annen jeg traffsamme sted. I grunn en ganske bra dag.

        1. Så bra. Da har du fått gjort masse. Jeg har bare tre gaver igjen å kjøpe, to turer til polet. Fant flaskeholder på Rusta. Pynter vinflaska med lue, og genser. Til to som har alt, da er det godt med litt vin å kose seg med. Har ikke fått ønskeliste fra gubben så der får jeg klekke ut en plan. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg