Nå heter det: Hva kan jeg bidra med ?- ikke Hva har jeg krav på?

 

Vi er så heldige å eie dette flotte krypinnet oppe på fjellet i Valdres.  Det er sikkert helt nydelig der oppe nå. Skinnende hvit snø og strålende solskinn.  Påsken er bare noen få uker unna. Vi satt faktisk og snakket om påsken og hytta da meldingen fra Sør-Aurdal kommune tikket inn på Gamle Gubben Grås mobil sist torsdag.  Vi var Uønsket. på hytta!

Tanken måtte ta et par minutter innom hjernevinningene før vi konkluderte med at det hørtes fornuftig ut.  Fornuftig både når det handler om smittespredning, og når det handler om å sikre helsetjenester først og fremst til kommunens egne innbyggere.

Selvsagt er det dumt med påsken på fjellet som antakelig går i vasken. Men dette handler jo om noe mer enn meg og mitt.  Kan jeg bidra til å sørge for trygge og gode helsetjenester for de som bor i Sør-Aurdal er det å tilbringe påsken hjemme i Drømmehuset et lite offer.

Jeg blir både overrasket og ikke så lite provosert når jeg ser hva enkelte hytteeiere lurer av seg i aviser og på nett. De hevder de har rett til å bruke hytta si så mye de vil. De snakker om sine rettigheter. 

Så har vi bedriftseiere. Mange av de vil kunne tape store beløp.  Non mindre bedrifter er engstelige for å gå konkurs.  Storting og regjering har bevilget krisepakker. De bedriftene som blir rammet av Corona-krisa vil få tilført midler. noen mente at man skulle legge til en setning om at de bedriftene som fikk tildelt krisepakke ikke skulle ta ut utbytte  i år. Men da ble det rabalder!  Bedriftsledere mener at det kan da ingen nekte dem. De og advokatene deres kjenner deres rettigheter.  Det ville være direkte urettferdig om et virus skulle endre på deres levestandard og deres rettigheter! 

Og i kommentarfeltene på nett er hylekorene høye.  Hvis de permitterte arbeidstakerne får full lønn i flere dager, da bør studenter, arbeidssøkende, trygdete og alle andre ha de samme rettighetene.  på meg virker det som om mange, er opptatt av hvordan de kan få karret til seg mest mulig av de krisepakkene som lanseres.  Og at det ikke må skje noe som kan ta fra dem de godene de ser på som sine rettigheter. 

Jeg er flink til å stå på krava.:  Jeg er kjent for å være rimelig oppdatert på hvilke rettigheter arbeidstakerne har .  Ja hvilke rettigheter vi alle har i samfunnet.  Men jeg er også klar over at av rettigheter følger også plikter. 

I disse dager burde vi alle være mer opptatte av pliktene våre enn rettighetene.
I stedet for å hele tiden komme med uttalelser som om at vi har krav på å få være på hytta, krav om at staten dekker eventuelle økonomiske tap slik at utbyttefesten kan fortsette. burde vi heller spørre om hva vi kan bidra med.

kanskje burde vi puste støv av det gamle mottoet

Gjør din plikt, krev din rett!

 

 

2 kommentarer
    1. De må gjerne ta ut utbytte, men har de råd til det, så trenger de ikke krisehjelp fra fellesskapet. Jeg er veldig enkel i tankegangen av og til. 😏

      1. Derfor forsøkte Rødt å få til en forskrift som sa at hadde de råd til å ta ut utbytte, måtte de først betale tilbakesummen de fikk i krisehjelp. Den fikk ikke flertall.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg