Noen sannhetens ord fra kjerringa…

Det er lørdag, frihelg og god tid med tekoppen og bloggskriving. Hva passer vel bedre enn å ta et kritisk blikk på hva toppbloggerne skriver om? Ikke minst fordi jeg har havnet nede på 12. plass med så vidt over 1.000 sidevisninger. Fretexfunn og sengekos dro liksom ikke den store leserskaren.

Jeg skulle ønske at jeg i september en gang hadde skrevet om glutenfrie, lavkarbopannekaker uten nøtter for da kunne jeg holdt meg på bloggtoppen uke etter uke uten å komme med et eneste nytt blogginnlegg slik som Lavkarbo med Hanne. Forstå det den som kan. I stedet skrev jeg om xxxx (eller det var 30. august , men nesten september)  Det innlegget har blitt lest 5.124 ganger og fikk hele 92 kommentarer (de fleste fra bloggeren jeg skrev om) men selv om det fremdeles blir klikka inn på innlegget nesten daglig er det ikke nok til å holde meg på toppen av bloggtoppen. Jeg hadde nok for lengst forsvunnet i glemselens slør  hvis det ikke hadde kommet noe nytt fra meg.

Det er ikke bare 4 måneder gamle pannekaker som selger. Det gjør det meste av mat. Ukesmenyen fra Mat fra bunnen av er på andre plass. Så jeg burde selvsagt ha skrevet et innlegg om menyen her i Drømmehuset den siste uka.
Vel, forrige lørdag var det en sånn ferdig form med en pastarett. På søndag hadde vi rester fra en middag tidligere i uka. Kalkunfilet med tagliatelle. Mandag hadde vi tortelini med ostesaus og bacon. Hadde en rest av blåmuggost fra ost- og vinkvelden på lørdag jeg ville bli kvitt. Tirsdag var det tomatsuppe.  Onsdag pølser i brød eller lompe. Valgfritt for husets beboere., På torsdag ferdigpizza. I går kveld sto det kald risengrynsgrøt og ventet på meg da jeg kom fra jobb.
Litt usikker på om jeg ville fått 6.335 sidevisninger på den ukesmenyen.

Søtsaker selger også. Katrine Stenhjem, kvinnen bak bloggen Spis og Spar, deler sin oppskrift på  Lavkarbo Snickers sjokolade.
Jeg skal ærlig innrømme at ernæring og karbohydrater er liksom ikke det jeg er mest opptatt av. Men hvis jeg ikke har forstått helt feil er sukker liksom karbohydrater. Sukker, karamell, sjokolade osv.
Det er lenge siden jeg har kjøpt meg en Snickers sjokolade, men sist jeg spiste en besto den av sjokolade, karamell og peanøtter. Når oppskrifta til Katrine inneholder, sukrin, sukrinsirup og sukkerfri sjokolade mister jeg interessen. Jeg tror ikke man dør av å spise karbohydrater, og selv om jeg vet at jeg som diabetiker kan spise sukrin uten at det påvirker blodsukkeret tror jeg ikke man behøver å ha bokser med snickers sjokolade stående lett tilgjengelig.
Jeg vet, jeg får liksom piggene ute bare jeg hører ordet Lavkarbo.

Kokkejævel er til min store forundring (og glede) nede på en tredje plass. Han er og på sukkerkjøret. Deler bilde på bilde av kakepynt fra nettbutikken sin.  Jeg har et tips til Kokkejævel (selv om jeg ikke tror han er begeistret for tips fra meg.) Begynn med lavkarbo-kakepynt. Om det r sukker eller sukrin i det du pynter kaka med har sikkert ikke stort å si verken for utseende eller pris. Men bare du setter ordet ” Lavkarbo” foran ordet kakepynt kommer den rette kundegruppen til å handle som gale, gjerne til dobbel eller tredobbel pris.

Stine Skoli deler rabattkode og forteller oss hva hun har kjøpt på ellos.
Vel, jeg fikk ikke over 2.000 sidevisninger da jeg fortalte hva jeg hadde kjøpt på Fretex Mulig jeg må høre med Fretex om jeg kan dele ut rabattkoder?

Mamma på hjul hyller prinsessen som ble myndig i går, og troner på toppen av bloggtoppen for andre eller tredje dag på rad. Kongestoff selger, det sier vel noe om hvilken målgruppe som nå leser blogg. Hint, hint, De er sjelden på alder med prinsessa,.
Jeg sjekker datoen i dag og finner ut at  William Kidd ville ha blitt 377 år i dag hvis han ikke hadde endt sine dager i galgen i Execution Dock i1701. Hvem William Kidd var? Det skal jeg fortelle om i et senere innlegg. Så det lønner se å følge med på denne bloggen her.

Ida Wulff har flytt inn i nytt hus. Eller flytt inn og flytt inn. Flesteparten av møblene står igjen i den gamle boligen fremdeles. Hun har badekar og en sofa etter hva jeg kan se av bildene.
Jeg er muligens desperat etter klikk, men jeg tror ikke jeg bytter ut Drømmehuset.

Doc og Dask er på hyttetur.
Jeg får straks og med en gang lyst til å sjekke ut fenomenet separasjonsdass etter å ha lest innlegget til Doc og Dask. Kanskje det er løsningen på toalettproblemet vi har på hytta.
Hvis du ikke har fulgt med på hva som er problemet på hytta vår, kan muligens denne beskrivelsen fra et innlegg fra 2015 gi deg en viss ide.

Til tross for at noe av det siste jeg hadde gjort før jeg krøp til køys var å besøke utedassen langt nede i lia, våknet jeg litt over 03.00og måtte tisse.  Det fristet ikke.  Jeg snudde meg rundt, knep øynene og et par andre muskler hardt igjen, og sa til meg selv at det bare var innbilning.  Det gikk dårlig.  Søvnen ville ikke komme tilbake.  Og klokka 04.30 var det helt klart ikke innbilning lengre.  Enda så lite det fristet, jeg måtte ut NÅ: Behovet ble ikke noe mindre da jeg kom meg opp i stående stilling, Et tresifret antall kilos trykk på blæra sånn i stående stilling, fem barnefødsler og nedprioritering av knipeøvelser gjorde sitt, og med raske skritt forserte jeg stua, kom meg ut i gangen, tok meg ikke tid til å lete etter støvlene i mørket, røska opp døra og stormet ut i bare sokkelesten.   Å komme seg helt ned til utedassen langt nede i lia kunne jeg bare  glemme.
Sjelden har jeg ønsket mer at jeg var mann.
Å sette seg i hockey og late vannet ute i det fri, kan være befriende nok, men ikke når det er 1 meter høye snøplogkanter. Men må man så må man. Jeg lot min blekhvite rumpe skinne om kapp med månen og lot det stå til.  DEILIG:  Med våte sokker, og litt råe benklær tuslet jeg inn igjen, vrengte av meg det våte tøyet og sovnet raskt i varmen fra dyna.

Vibbedille er nok like desperat etter klikk som meg. Nå har hun begynt å tenne på garnet sitt.
Ja, det er helt sant!  Etter i årevis å ha vist oss flotte strikke- og hekleoppskrifter tar hun i gårsdagens innlegg og tenner på garn, noe som gir henne 5.293 sidevisninger.  Mange gjør det mest utrolige for å havne på bloggtoppen.
Jeg har ingen tanker om å tenne på strikketøyet mitt. Derimot har jeg planer om å strikke to riller på temperaturteppet mitt i kveldinga  Orket ikke strikke da jeg kom fra jobb i går.
Tror jeg må innom Spar Kjøp før det. Tror ikke jeg har nok garn til to riller med null til minus fem grader, og det var det både i går og i dag.

Jobb ja, Monica Vederhus er i likhet med meg lykkelig for å ha en jobb å gå til.
I likhet med Monica gleder jeg meg og til mandag og en ny arbeidsdag.  Siden smittetallene stiger mot himmels, har vi i Tisk-teamet mer enn nok å gjøre.

Når vi er inne på pandemien kommer vi ikke utenom Bunny som er den siste toppbloggeren som er over meg på lista. Han er på vei til Oslo for å protestere mot vaksinepass og vaksinepress.
Jeg føler at jeg ikke bør ha for sterke meninger om temaet, jobben min tatt i betraktning.
Min spådom er at bare Omnicom har fått nådd toppen sin, og flatet ut igjen om en måneds tid eller så, så er pandemien snart over og Korona blir en vanlig virusinfeksjon som vi må lære og forholde oss til uten massive nedstengninger.
Når man så i etterkant skal evaluere pandemihåndteringen bør man gi det litt tid slik at man ikke evaluerer allerede til høsten.  En slik evaluering bør man ta en god tid etterpå. For eksempel 2025. Da har man sett mer av langtidsvirkningene på enkeltmennesker og på samfunnet. Både psykiske, fysiske og økonomiske.
Uten å ta evalueringen på forskudd håper jeg man ser at beredskap og intensivkapasitet  er områder man kan bli langt bedre på.

Nei, skal jeg få “lov” til å dra på kaffè å kose meg med en kaffe-latte i dag, så må jeg slutte å sitte her og knotte og kaste meg over vaskefille og husarbeid (samt sparke liv i Gamle Gubben Grå som har sovnet på sofaen).
Følg med på bloggen, det vil etter hvert dukke opp innlegg om William Kidd og separasjonsdasser.

 

 

 

15 kommentarer
    1. Du skriver altså så levende og morsomt satirisk at det er en fryd å lese. Og jeg måtte nesten le høyt da jeg leste beskrivelsen din fra da du var tissetrengt på hytta. Så utrolig god beskrivelse og flott bruk av ord og bilder.
      Hjertelig takk for et innlegg som fikk meg til å smile 🙂 Og ha en fin helg videre med disse rillene dine. Hadde ikke orket å holde meg til én rille om dagen, men det blir jo en “sær” og morsom historie ut av det også hehe…

        1. Hihihi… Hvis du driver og teller maskene for hver runde, så skjønner jeg at dette er et pes 😉

    2. Mye bra lesning her…:) Hadde jeg hatt en hytte jeg måtte ut for å gå på do i, hadde jeg garantert bevilget meg en god potte/ dobøtte innendørs…:)

    3. Ja fint m oppdateringer fra andre bloggere, men leser stort sett bare din! Men hytte og utedo..jeg kjøpte meg ei sånn dobøtte (reklame på FB) til å ha poser i, for å slippe å gå ut på natta…og den dobøtta var en “bankers” når barnebarn som hater (les ikke er vant til utedo..) var på hytta i høstferien! Den redda hytteturen ifølge barnebarnet på 7 år..Og den posen kan kastes i restavfallet..(kontainer der jeg har hytta).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg