Nok en hengebru

En hver lokalpolitiker på Ringerike med respekt for seg selv og et litt større interessefelt enn byplan og Hønefoss sentrum lar seg engasjere av hengebruer.

Jeg har tidligere hatt innlegget Litt “sivil ulydighet” en søndag formiddag hvor jeg skrev om Borglund hengebru. Den brua har vært en gjenganger i kommunestyre de siste årene.  Nå håper og tror jeg at den saken endelig har løst seg.

Jeg har og skrevet om hengebrua ved Sørgefoss i innlegget Dagens hengebru….

Men kommunen har flere hengebruer å by på. En av de var oppe i kommunestyre for en tid tilbake. Den hadde navnet Tangen hengebru og skulle i likhet med Borglund hengebru ligge på Veme.

Jeg trodde den brua vi snakket om lå mellom Elvenga og avkjøring opp mot Heggen (tidligere) skole.  Jeg husker at det var ei begredelig hengebru der før da jeg pendlet mellom Hønefoss og Krøderen, men trodde den egentlig hadde falt ned. Forrige søndag var Gamle Gubben Grå og jeg derfor ved Elvenga for å sjekke ut den hengebrua. Vel, det var ingen hengebru der. Jeg nevnte hengebrua som var forsvunnet i innlegget Søndagstur. og Lillian som har bloggen Sognafaret kunne opplyse at hengebrua jeg etterlyste lå lengre opp i Vemebygda. Du går ned mellom det andre og tredje huset etter fotoboksen skrev Lillian og nevnte at det jo kunne bli en passende søndagstur.
I går dro gamle Gubben Grå, Charlie Chihuahua og jeg av sted for å utforske nok ei hengebru.

Vi parkerte ved Sushi-restauranten på Veme.
Ja, du leste riktig.  Jeg skrev Sushi-restauranten på Veme. Sophas har åpnet rett ved rv. 7 der det de siste årene har vært et gatekjøkken (som sjeldent var oppe) og før det en matbutikk. De selger sushi, annen asiatisk og norsk mat.
Jeg har ikke testet ut stedet, men det har Gamle Gubben Grå og jeg planer om å gjøre.

Så gikk vi gangveien tilbake mot Hønefoss til vi kom til det andre huset etter fotoboksen (når du kommer fra Hallingdalsiden).  Det var store vanndammer av smeltevann på gangstien og i solhellinga ned mot riksveien var det knapt snø igjen flere steder. Kanskje ikke strålende vær, men temperaturen var god og man kunne tydelig kjenne at det går mot vår.

Mellom det andre og det tredje huset gikk det en vei. Vi krysset veibanen så fort den ble klar for biler på vei opp og nedover dalen. Svensker og dansker med skiboks og fulle biler på vei oppover, og hyttefolket fra hovedstaden på vei nedover. Trafikken var tett begge veier.

På veien ned mellom hus to og tre var det fredeligere. Det var vel mest en traktorvei som etter å ha passert husene gikk i åkerkanten nedover mot elva. På åkeren hadde noen laget en munter snømann. Snart sto vi ved hengebrua og kunne kryssa elva Sogna.

Brua var godt vedlikeholdt. Ei virkelig flott hengebru.
Det gynget ganske bra når vi gikk over. Det er jo noe av det som er så kult med hengebruer.
Charlie Chihuahua nærmest ålte seg over. Han er en stolt hund, og forsøk på å løfte han opp for å bære han ble konstant avvist med dyp knurring.

Elva var islagt med et godt lag av snø. Et dyrespor, mulig rev hadde brukt elveisen som vei.
På andre siden av elva gikk en vei forbi ei hytte og opp til Drolshammerveien.
Så var det bare å følge Drolshammerveien tilbake til bilen.
Rundturen ble på drøye fire kilometer. En passe søndagstur med litt mer lokalkunnskap med på kjøpet.

9 kommentarer
    1. Så flott at du inspiserer hengebruer, jeg er også fasinert over disse bruene. Det er spesielt å gå på noe som leer seg. Jeg kan tipse deg om ei til også, men da er det nok ikke måket. Sikkert lurt å vente til det blir bart. Denne hengebrua går fra Vestbygda og over til gamle rv7 like ved Kjos sag og høvleri.

    2. Jeg har hørt om Tangen hengebru, men ikke visst hvor den har vært, før nå.👍 Det er flere hengebruer oppover Sogna, og fra innkjøringa til Soknabruket er Lofthusbrua. Den er også privat. Jeg vet ikke helt tilstanden på den idag, så usikker på om den kan krysses. Tidligere var også Gullovbrua, som gikk over Sogna fra Sokna sentrum, men der er det fast bru nå.

        1. Lofthusbrua ved Pukerudhagen er stengt for noen år siden da den ikke var trygg å gå over lenger. Gullovbrua i Sokna sentrum er ikke hengebru lenger, men bettongbru.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg