Søndagstur

I dag var himmelen blå.  Sola skinte. Snøen glitret i solskinnet.  Det var klart vi måtte ut å gå tur.
Vi kjørte til tidligere Elvenga camping og parkerte.

Elvenga var en campingplass til som lå rett ved godt trafikkerte RV7. Mange faste gjester kom tilbake hvert år, og utenom sesongen ble den  også flittig benyttet av omreisende tatere og sigøynere.
Mange av gjestene benyttet anledningen til å fiske i Sogna, elva rett ved campingen.  De benyttet også badeplassen på nedsiden av brua som krysser Sogna rett nedenfor plassen

I 2012 fikk Maritastiftelsen 500.000 i tilskudd fra stiftelsen UNI for å kjøpe Elvenga for å kunne bruke den til blant annet bo- og arbeidstrening for mennesker med rusavhengighet og andre livskontrollerende problemer. Tanken var at den fortsatt skulle driftes som campingplass, men dette ble det dessverre ikke noe av. Så nå er stedet ryddet og tilbake i grunneierens hender.

Synd at campingen forsvant nettopp når RV7 ble lagt om til å gå på oversiden av campingen, slik at den nå hadde framstått som et enda mer idyllisk sted. Nå går det sykkelvei rett forbi, og ingen flere farlige passeringer av RV7 trengs for å komme til fiskeplassene i elva.

Vi bodde jo mange år på Krøderen, og passerte Elvenga hver gang vi dro til og fra Hønefoss. I og med at jeg var dagpendler til Hønefoss de 9 årene vi bodde der har vi passert stedet utrolig mange ganger.  Og ja, det har nok og vært noen stopp i kiosken på Elvenga etter nødvendigheter som is eller cola.

Nå er riksvei 7 som sagt lagt om, og veien forbi Elvenga har blitt en kommunal gang og sykkelvei.  Og det er denne gangveien jeg ville ha med meg Gamle Gubben Grå og Charlie på å gå.  Jeg hadde et håp om noen idylliske bilder der langs Sogna.

Jeg ble ikke skuffet når det gjaldt bildene, selv om sola ikke helt fikk tak, Den var ikke kommet ordentlig over åsen  mot  Holleia ennå.

Før i tiden gikk det ei hengebru litt ovenfor campingen. Den var falleferdig og ødelagt sist jeg var på disse kanter. Men siden det har vært snakk om flere hengebruer her oppe i Vemebygda,lurte jeg påom også denne hadde gjennoppstått. Det hadde den ikke. Det var ikke en eneste rest igjen av brua såvidt jeg kunne se. Da er jeg fremdeles usikker på hvor den tredje hengebrua er…. Vet det er en på Sokna, og selvsagt Borglund hengebru som du kan lese om i innlegget Litt “sivil ulydighet” en søndag formiddag Men hvor er den tredje hengebrua? Den som ble stengt ved en feil av kommunen for en tid ttilbake.Jeg trodde det var denne brua dom hadde gjennoppstått.

 

4 kommentarer
    1. Hengebrua du etterlyser ved Elvenga ble tatt av ispropp ettår for mange år siden. De var blitt sigen med årene av halvråtne stolper etterhvert. Det er ei hengebru ved Torper’n også. Den er satt i stand og er ei flott bru, der kan du ta deg en tur neste søndag. Du går ned mellom det andre og tredje huset etter fotoboksen ved Heggen. Dårlig med parkering annet enn busstoppet egentlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg