Dagens hengebru….

På søndag hadde jeg et innlegg om vår tur til Borglund hengebru.  På mandag gikk turen til Sørgefoss og hengebrua der.  Mitt nye motto er “Ikke en dag uten ei hengebru”

Vi kjørte til Sørgefoss  Hvis du kommer fra Hønefoss kjører du i retning Hokksund. Ved Ask tar du av mot Sandaler, og etter et par kilometer på Sandakerveien tar du av til Sørgefoss. Vi parkerte i enden av veien og bega oss forbi bommen og nedover mot elva. Det er ikke langt å gå, og nede ved elva er det krakker og bålpanne på begge sider av elva. En riktig så trivelig plass.

En solid “hønsestige” fører oss opp på brua.  Charlie Chihuahua synes det er spennende. Entrer raskt hønsestigen. Men oppe på brua blir det full stopp for vår firbeinte venn. Brua gynger relativt bra og han ser strømmende vann, mengder av strømmende vann under seg.  Han legger seg paddeflat med alle fire labbene ut til siden.
Løsningen blir å bli båret over.

Jeg derimot synes brua og gyngingen er kul.  Denne brua liker jeg!  Vel gynger det litt mye når også Gamle Gubben Grå entrer brua, men jeg har en mistanke om at han nok gjorde sitt for at det skulle svinge for kjerringa.

Fra brua hadde jeg fin utsikt til en gård med en flott, gammel tømmerbyggning.  Litt Googling forteller meg at gården heter Pålsgården.

Fra fossen og ned til Tyrifjorden skal det være mulig å ferdes med båt.  Sikkert også fint med kano eller kajakk, eller hvorfor ikke ta turen fra fjorden og opp mot fossen?

Når vi først var på de kanter fortsatte vi sti og vei til vi kom opp igjen på hovedveien litt øst(?) for Snyta (veien mellom Hønefoss og Ask)

En fin liten tur. Neste gang tar vi med kaffe og raster nede ved hengebrua.  Det finnes så utrolig mange små perler bare en leter litt

4 kommentarer
    1. Moro å gynge litt på hengebruer, – pleide å gå over ei på vei til skolen i sin tid, men den er nå blitt ei fast bru (og ikke på langt nær så morsom). Fint med tips om nye steder å besøke, – finnes mye fint rundt omkring. Jeg holder på med turorientering og stolpejakt om sommeren, og da oppdager man også nye spennende steder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg