Oss tykke….

Lilla sjel sier at hun er lei av å være tykk. Lei av å føle seg stigmatisert. Lei av at mennesker ser på kroppsfiguren hennes og antar at hun er både lat og dum.
Jeg er og tykk. Ser folk på meg som lat og dum?
Noen gjør kanskje det. Det hender jeg opplever at folk snakker til meg på samme måte som man snakker til små barn eller svært uintelligente mennesker. Det går sjelden særlig inn på meg. Tenker at det er de som har litt tungt for det.
Har aldri tenkt over at det er vekta mi som gjør at de velger å snakke med enkle setninger i en litt nedlatende tone. Kanskje fordi jeg ikke lar vekta mi være det som definerer meg som menneske.

Lilla sjel er på diett. Lever på litt for lite mat. Det gjør noe med blodsukkeret og humøret.
Jeg tror ikke folk skal snakke til meg som til et lite barn når jeg har lavt blodsukker. Da kan det fort glippe litt, og “Brit uten filter” kommer frem.

Du må spise mindre da, spiser du for mye, blir du feit, skjønner du.

Lilla sjel skriver at hun blir møtt med holdninger som i sitatet over. Hadde noen sagt noe slikt til meg hadde jeg virkelig sperret øynene opp og sett rart på vedkommende. Man snakker da ikke slik til voksne mennesker.
I “om meg” delen til Lilla Sjel står det at hun er 62 år. Altså en voksen kvinne. Hvem snakker så nedlatende til et annet voksent menneske? Det må være mennesker helt uten sosiale antenner i tillegg til manglende intelligens. Det er ikke “bare å spise mindre”. Sammenhengen mellom mat og vekt er litt mer komplisert enn som så.  Det trodde jeg var allment kjent.

Jeg kjøper heller ikke at menneskers vekt er et rent matematisk fenomen. At det bare har med inntak av kcal målt opp mot aktivitet. Jeg tror at to mennesker som spiser akkurat det samme og beveger seg akkurat like mye og samme aktivitet med samme intensitet ikke ville ha den samme vektendringen. Ikke om vekta gikk opp eller om vekta gikk ned.
Kropper er forskjellige og reagerer forskjellig.

Lilla Sjel skriver at hun blir nedstemt av å tenke på de holdninger vi tykke blir møtt med. Jeg blir ikke nedstemt av slike holdninger. Jeg blir forbanna! Hvis det finnes folk som på ramme alvor tror at det er en sammenheng mellom IQ og BMI, ja da burde de seriøst søke om å få tilbake skolepengene – eller saksøke kommunen for manglende undervisning. Kan noen på en saklig og troverdig måte forklare meg hvordan intelligensen kan renne ut i samme grad som kiloer øker! Fint om de da og kan fortelle hvordan man da i følge samme teori vil få vett og forstand tilbake i samme grad som kiloene renner av ved en eventuell slankekur. Kort sagt hvordan inntak av mindre næring fremmer intelligens og omvendt.

Selvsagt er det sunt å bevege seg. Jeg sier ikke annet. En kropp som er i aktivitet vil forbruke mer energi enn en kropp som er i ro. Men det er få som blir motivert til aktivitet av kjeft eller en nedlatende tone.

Da jeg ødela kneet for 10 år siden sa ortopeden til meg at jeg burde redusere vekten for at kneet skulle bli så bra som mulig. Sikkert et godt råd. Jo mindre tyngde som belastet det kneet jo lettere og raskere ville det sikkert leges.

Det var bare det at jeg veide rundt 133 kilo på den tiden. Jeg tippet at det skulle en relativt stor vektnedgang til før det begynte å monne. Det ga jeg og uttrykk for. Han så lenge på meg, og så sa han noe klokt. Hvert gram du går ned teller. Det hjalp meg. Det var motiverende. For selv om jeg burde gått ned skal vi si 70 kilo, 70.0000 gram, noe som virket som en umulighet,men å gå ned et gram… vel det virket overkommelig.

Du må bevege deg mer.

Det er fremdeles sitat fra Lilla Sjel og ordre hun stadig har fått høre. Hun føler det mer som et krav enn en oppfordring.

Ingen liker å bli beordret.  Men bryt det litt ned. Tenk på ortopeden som sa at hvert gram teller. Hvert skritt teller, hver bevegelse. Da er det ikke sikkert det er så mye som skal til. Før det blir mer bevegelse. Går du 10 skritt i dag er det mer bevegelse hvis du orker å gå 11 skritt i morgen.

Jeg er tykk, og jeg vet det. Men det definerer ikke meg som person, verken når det kommer til intelligens, arbeidskapasitet, empati, medmenneskelighet, strategisk tenking eller på noen som helst annet vis enn det rent visuelle.

Kroppen min har mange skavanker. Noen vil sikkert se på flere av de som feil og mangler.  Men vet du hva, mine skavanker, feil og mangler sånn som det ødelagte beinet, kiloene mine, hjertefeilen og alt det andre jeg har å stri med er i likhet med håret mitt, huden min og nesa mi en del av meg. Og vet du hva? Jeg er ganske fornøyd med meg selv til tross for at jeg ikke er feilfri.

Kiloene mine er det jeg som må bære på, de plager ikke deg. På samme måte som kiloene til  Lilla Sjel  ikke plager meg.  Det er da mange andre egenskaper den kvinnen har som er langt mere interessante enn antall kilo.

Fedme er et folkehelse problem. Er det derfor du er så opptatt av andres vekt at du synes du har rett til å påpeke at de må spise mindre eller bevege seg met? Er du da opptatt av alle andre faktorer innen folkehelse? Vet du at psykiske plager nå topper sykefraværstatistikjen over muskel og skjelettplager? Hvordan tror du stadig nedsettende kommentarer og det å bli snakket til som om man skulle være mindre begavet innvirker på psyken?

La oss tykke få ha kiloene våre i fred, så skal jeg la være å forklare deg i tydelige ordelag hvor uhøflig, ufølsom og direkte uintelligent du er som bedømmer mennesker ut fra BMI og ikke ut fra de menneskelige verdiene de har.

12 kommentarer
    1. Bra og velskrevet innlegg. Men hva skal man si..
      ..
      Fedme er vanskelig. Men vi har nok det litt for bra i Norge egentlig.
      Jeg har vært på mange festivaler i sommer. Jeg ser jo mitt. Det er mange overvektige unge mennesker og også de de som har noen flere år på baken, særlig mange menn i mellom 40 og 55 år ca.. De har nok et stort alkoholforbruk, det er masse fyll på slike konserter. Og jeg ser det selv, mange drikker med begge henda. Det er mye kalorier i alkohol. Men egen helse kommer nok i bakevja, de orker ikke ta grep. Men dette er vanskelig. Noen kan spise masse fet mat og være tynne hele livet, men det betyr ikke at de er sunne. Men fettet inne i blodårene er vel så farlig om ikke enda farligere.

    2. Det er utrolig mange grunner til fedme. Joa vi har det kanskje for godt og mange lever et inaktivt liv. Men det er bare deler av bildet. Jeg tror ikke mennesker motiveres av å bli kalt late og dumme. Da går de heller i forsvarsposisjon

      Og du den kommentaren om at du hadde sett overvektige mennesker på festival, sett de kose seg med alkohol kanskje noen litt vel mye… Den fikk meg til å tenke: tror folk at jeg ikke bare er dum og lat, men også har et alkoholproblem? Det føles stigmatiserende. Det at folk tror jeg har alkoholproblemer fordi jeg er feit…. det tror jeg kan få noen tykke mennesker til ikke å dra på festival i det hele tatt.

      1. Et lite glass med rødvin i uka velter ikke lasset. Her snakker man om store mengder med øl.
        Jeg har sett det jeg har sett. Dessverre.

    3. iQ har heldigvis ingenting med kroppsvekt å gjøre!🤗👌🏻
      Ortopeden din var virkelig en smart fyr!
      Alle monner drar og litt mer bevegelse er bedre enn mindre bevegelse.
      Først og fremst tenker jeg at vi må få prisen på sunne matvarer ned og dyre opp slik at alle har råd til å kjøpe sunn mat.🤩

    4. Klar over at meldingen over ikke hadde noe med innlegget ditt å gjøre.(den var spontan der og da) Skriver som en over her. “et velskrevet innlegg. Har spurt en annen blogger om dette med å være flink å faste. kosthold trim,, osv. er forenelig med et tilsynelatende relativt høyt alkohol konsum. Har aldri fått svar.

    5. Vet at innlegget er om de som er tykke. Hva med oss tynne. Hvis vi blir tynnere av f.eks sykdom, mister et par kilo. Da hører vi “så tynn du er ” DU må legge på deg ” Det er like vanskelig å være tynn. Folk skjemmes heller ikke av å si noe som jeg har hørt mange ganger, “Herregud så tynn du er”, er du syk Da lyver jeg av og til og sier “Vil du høre om det”. Da sier de kanskje unnskyld og går. Noen bare går Jeg har sluttet med det nå. Jeg skjønner at det er vanskelig å være overvektig

      Bare et lite apropo

      mvh
      Lise

      1. Du har helt rett. Det k være like vanskelig å være for tynn. Jeg var det i hele oppveksten på grunn av en medfødt hjertefeil. Og siden jeg da var barn og ungdom mente mange voksne at de var i sin fulle rett til å fortelle meg at jeg var alt for tynn. Da jeg startet på videregående ble foreldrene mine kalt inn til møte på skolen. Læreren min var sikker på at jeg hadde anorexi. Noe jeg overhode ikke hadde. Jeg spiste vanlig sunn bondekost, med både nok av fløte og smør.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg