Sukk, nok en ukemeny.

Så sitter jeg her igjen da med tekopp og tastatur og skal reflektere over nok en ukemeny.
Flesk og duppe, skinnstekt hyse, pannekaker og hestebiff. Relativt traust spør du meg.

I innlegget Liljekonvall skrev jeg om barndomsminner som den blomsten fremkalte. Flesk of duppe fremkaller også barndomsminner. Vi hadde det relativt ofte i barndomshjemmet. Jeg har aldri kunne fordra retten. Selv om barndommen var grei nok er ikke minnene om flesk og duppe noe jeg føler behov for å dvele ved.

Skinnstekt hyse eller kveite hadde vi nok sjelden eller aldri. Høvdingen fisket så og si all fisken vi spiste, unntatt spekesild (heller ikke en av mine favoritter) Siden vi bor langt fra havet og fiske foregikk i Steinsfjorden eller i noen tjern oppe på skauen ble det for det meste ørret, abbor og en og annen gjedde. Skinnstekt ørret var heller ikke en av mine favoritter. Eller stekt fisk generelt.

Pannekaker var og en del av maten i barndomshjemmet. Det var en av mine favoritter. Mammas fleskepannekaker med sukker eller syltetøy servert sammen med ertesuppe. Du vet sånn ordentlig, kokt på knoke. Jo det var middag som virkelig falt i smak.
Pannekaker var fast meny hos Bestemor på torsdager. Ikke få torsdager jeg hoppet av skolebussen hos Bestemor og Bestefar og tok middagen der.

Mac`n cheese minner meg om studietida. En av de jeg delte kjøkken og bad med når jeg bodde i studentboligen spiste det relativt mange dager i uka. Ok. Litt hyggelig minne. Studietida var en fin tid.

Lasagne er mer min mat. Det er virkelig godt. Det er sånn typisk middag i hjemmet til Gamle Gubben Grå og meg.
Kylling med Bretagnesaus og spagetti med kjøttboller likeså.

Hestebiff der snakker vi mat! Biff generelt. Eller helst Pepperbiff (gjerne av hest)!! Det er liksom signaturretten til Gamle Gubben Grå. Det var det han lagde første gang han lagde middag til meg, og det er den retten Datteren gjerne bestiller når hun kommer hjem. Selvsagt under forutsetning av at det er Gamle Gubben Grå som står for matlagingen.

Forventes det at jeg skal reflektere over sylta rødløk og? Nei nå er det nok matprat. Jeg vil heller fordype meg i noe annet enn mat, men det får bli i et senere innlegg.

 

 

4 kommentarer
    1. Mange retter du nevner husker jeg etter. Speke sild liker jeg ikke. Sprøstekt fjellørret var favoritten min da jeg var barn. Pannekaker har jeg ikke spist på flere år. Kveite er nydelig mat. Hjemmelagde fiskekaker er nydelig.

      1. Å! Hjemmelagde fiskekaker! Det er godt! Mamma lagde det av gjedde når vi fikk det i garnet. På disse kanter har man Steinsfjorden gjeddefestival. Da selges det gjeddeburgere. Eller det har visst ikke vært gjeddefestival på noen år ser jeg når jeg sjekker.

        1. Det var jo dumt at det ikke er festival lenger. Har ikke smakt gjeddeburger. Fikk mye hyse hos en bekjent og dermed laget vi fiskekaker. De er best og man vet hva det inneholder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg