Liljekonvall

I går plukket jeg liljekonvall i eget blomsterbed. Sådd seg selv etter at jeg har lagt avblomstrete blomster av arten der.

Liljekonvall, duften merkes når jeg sitter i sofaen og bringer med seg minner fra barndommen.  Liljekonvall denne gjeveste av alle blomster da jeg var barn.

Buketten er akkurat slik Bestemor lærte meg. Fem blomsterstilker og rikelig med bladverk. Da jeg var barn solgte søstrene mine, jeg og noen nabobarn liljekonvall til bilister som kjørte forbi på veien i min barndomsdal. Bestemor som hadde stått mye på torget i byen og solgt grønnsaker fra egen gård da hun var yngre lærte oss hvordan bukettene skulle se ut. Og hjalp oss å knyte de i ferdige buketter før vi stillte oss opp ved veien. Bukettene med fem blomsterstilker og grønt bladverk ble bundet sammen med sånt gavebånd. Bestemor me te det så penere ut enn hyssing. Det var og gjenbruk av bånd som var blitt tatt vare på fra jule- og bursdagsfeiringer.

Jeg mener vi tok 3 eller 5 kroner for hver bukett. Litt avhengig av hvor lett salget gikk – og om det var “turister” eller folk fra bygda.

En gang kjørte Høvdingen oss til Sundvollen en andre pinsedag og selge blomster til bilistene som kjørte på det som i dag er E16 inn mot Oslo. Osloveien som vi kalte den den gang. Det ble nesten tilløp til trafikkaos og hele bøtta med blomsterbukett ble revet vekk nesten før vi fikk stilt oss opp. Jeg tror vi  solgte alle buketten i løpet av et kvarter.

Barndomsminner. Jeg smiler for meg selv der jeg studerer blomstene på salongbord.

8 kommentarer
    1. Så fint bilde! Jeg tok med meg en rot og plantet i bedet i fjor men ble ingen blomst der i år. Tror jeg må prøve å gjøre som du med å legge avblomstrede i stedet. Eller kanskje begge deler. Har så lyst å ha de i bedet, de er noen av de fineste sommerblomstene!

    2. Nydelig og helt klart blant de fineste å plukke! Vi har et felt borti skogen ved jordekanten med mye liljekonvall, så skal jammen gjøre som deg, med 5 stilker og mye bladverk 🤩

    3. Så artig at de har kommet opp i hagen din…Dette burde jeg prøve på også.
      Vi solgt masse hver vår og i år gikk tida fra meg…Fikk ikke vært i skogen, da de sprang ut.

      1. Det må du prøve på. Jeg har gjort det i noen år og det har dukket opp en plante her og der, men i år var det blitt en del av de. Gøy. Flotte planter og egentlig ganske kjekke som bunndekke i og med at de får mye blader tidlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg