Sursøt Kokkejævel klikker litt hver dag + uke-meny, hobbyrom og lite nytt.

Her sitter jeg en tidlig morgen og skal forsøke å si noe o toppbloggerne som fører meg oppover fra den begredelige 14. plassen jeg har grodd fast på.  I går var jeg freidig nok til at jeg i innlegget Uka som gikk skrev at målet for denne uka var å komme meg opp blant topp ti igjen.  I løpet av kommende uke, skrevet på en tirsdag vi si innen mandag den 22.2

Når jeg klikker meg inn på bloggeren som er på femteplass lurer jeg på om jeg bare skulle slutte og blogge. Jeg mener Isabell Raad har ikke kommet med noe nytt siden 2. februar.  Det er over to uker siden. Likevel ligger hun på en femte plass på bloggtopplista.
Ida Wulff på andreplass har heller ikke kommet med noe nytt på noen dager. Men der er det tross alt ikke snakk om mer enn et par dager.

På fjerde plass har vi Vibbedille. Hun har en underskriftskampanje på bloggen sin. Datteren hennes har flyttet ut og de har et soverom ledig. Diskusjonen i heimen går på hva det skal brukes til.  Vibbedille ønsker seg det til hobbyrom, og tenker en underskriftskampanje kan være greit å slå i bordet med som tungtveiende argumentasjon mot sønn og mann.
Hun tegner og forklarer.  Har gode planer. Så gå inn og gi henne din støtte,

Jeg mener at hun kanskje må jobbe litt mer med argumentasjonen.  For Vibbedille. Hvis de strikkekurvene dine raskt og effektivt kan lempes inn på et hobbyrom hvis det kommer gjester eller du vil ha det generelt ryddig i stua, ja da kan de vel også lett og effektivt settes inn på det rommet samme hva det brukes til? Du kommer fremdeles til å sitte i godstolen i stua med strikketøyet.
Og det med å få frigitt spisebordet.
Vel tenk deg at du er midt i et av de kreative anfallene dine.  Skal vi si at du får for deg at du skal  perle en digert installasjon  til den murveggen ved inngangsdøra di.  Ei diger gul sol, høner og kyllinger på skitur noen påskeliljer nederst  i det ene hjørnet, noen påskeegg strødd utover og en påskehare som sitter i skogkanten…Ja da opptar det meste parten av den benken på hobbyrommet, ikke sant?
Og så sitter du i godstolen en kveld og strikker på en sjokkrosa elefant eller en stripete sjiraff i grønt og lilla og så får u den geniale ide at denne elefanten, eller sjiraffen trenger noen palmer og lianer laget i gips, med blader i silke og lianer støpt i voks.
Ville du ikke da kastet deg over spisebordet med ditt nye prosjekt for å slippe å lage rot i systemet med perler og påskestemning inne på hobbyrommet?

(Håper ikke Ali, mannen til Vibbedille leser bloggen min)

På tredje plass har vi Andrea Sveinsdottir. Hun deler ukesmenyen sin med oss.

Vegetarlasagne med linser. Ville nok ikke bli en slager her i huset.  Gamle Gubben Grå knyter munnen sammen til et misfornøyd grin bare han hører ordet  “vegetar”. Og jeg er ikke så fordomsfull, men skal ikke lasagne inneholde pastaplater?

Tortelloni med fløtesaus derimot har blitt en favoritt her hjemme.  Men vi har en annen vri enn Andrea. Vi tilsetter bacon i ostesausen. Alt blir bedre med bacon! Og så bruker vi blåmuggost i sausen.

Indisk gryte med poteter og kikerter. høres godt ut.  Hadde Gamle Gubben Grå laget den hadde det nok også her blitt lurt oppi litt kjøtt.  Lammekjøtt tror jeg hadde vært godt.

Halloumiburger med søtpotetfries ÅÅÅ, jeg får vann i munnen!  Jeg elsker søtpotetfries!   Og jeg elsker burgere!
Vel og merke burgere med kjøtt!

Poke bowl med ponzumarinert tofu. ?????  Når jeg ser slike oppskrifter føler jeg meg gammel.  Når det å lese tittelen på en oppskrift liksom ikke gur meg snøring på hva slags rett det er overhode. Poke???  Bowl???? Ponzu???Tofu, vet jeg hva er, har aldri smakt, men vet det fint kan byttes ut med kjøtt.

På andreplass har vi som før nevnt Ida Wulff. Det er hun som klikker litt hver dag. Men der er det som sagt ikke noe nytt å melde.

Da har vi bare Kokkejævel igjen.  Han deler, jeg mener selger, oppskriften på Sursøt Svinegryte. Endelig et fornuftig menneske som skjønner at man skal tilsette kjøtt i maten man serverer. (Sniksjekker at det faktisk er svin i svinegryte, man vet jo aldri i våre dager.)

Når jeg har lest Kokkejævels mat-innlegg de siste dagene har tankene mine oftere og oftere gått til Visjon Norge, Dere vet den karismatiske “åndelige lederen” fra Drammen som får godtroende mennesker til å overføre penger til han under de merkeligste begrunnelser.  Det siste jeg hørte derifra var at hvis man overførte nok penger til Visjon Norge, så var man garantert at verken en selv eller ens slekt ville bli rammet av korona. Ja, det “salgsfremstøtet” var i mars i fjor.  Tenker det startet rundt 12. mars…..

Grunnen til at jeg tenker på Visjon Norge når jeg leser matoppskrifter er dette avsnittet og avsnitt med lignende tekst som avslutter disse mat-innleggene fra Kokkejævel.

Advarsel!

Dette er en originaloppskrift fra selveste Kokkejævel, og alle Kokkejævels oppskrifter koster 2 kroner pr oppskrift. Dette er en ordning basert på tillit, men kulinarisk tjuvpakk som nekter å betale for seg vil oppleve Kokkejævels veldig vrede, og det vil kastes en gastronomisk forbannelse over både deg og hele din slekt. Eder og galle kan også forekomme.

Har du problemer med 2 kroner som engangssum, så tilbyr vi naturligvis en nedbetalingsplan som begge parter kan være fornøyd med, og du vil være kvitt gjelden i løpet av få år.

Ikke gjør deg til kjeltring for et par kroner! Gå inn på Vipps og skriv Kokkejævel (ikke telefonnummer) og send over det du skylder meg. Nuh!

Er dette greit?  Er det greit å “tigge” 2 kroner av sine lesere for å bruke oppskrifter han deler på blogg?

Hvis det “bare” er ment som en spøk, hvorfor gjentar han “spøken” på alle matoppskrift innleggene sine?  Til nå har den advarselen stått på 7 oppskriftsinnlegg.  Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg blir litt lei folk som forteller den samme vitsen gang på gang.

Jeg gjorde et forsøk her om dagen. Jeg skrev på min blogg at folk skulle vipse meg 1 krone for en oppskrift jeg delte.  Dere husker sikkert innlegget SALG SALG SALG Gamle Gubben Grå sine beste oppskrifter kun 1 krone SALG SALG SALG Jeg fikk inn 37 kroner på min “lille spøk”
Hvis du ganger summen 1 krone med 2. (altså til 2 kroner). og så ganger det med de 37 kronene folk vipset meg er vi oppe i 74 kroner.
Ganger du det med 7 innlegg er du oppe i 518 kroner.
Ganger du det med at Kokkejævel har 10 ganger så mange lesere som meg, ja da er du oppe i 5.180 skattefrie Norske kroner.
Godt over5.000 kroner ren netto i løpt av 5 dager.

Han gjør ikke noe ulovlig. Det er opp til leserne om de ønsker å vippse.  Og summen fra hver enkelt leserer er ikke så høy at noen blir ruinert av det. For leserne er det mest snakk om en symbolsk sum.

Likevel, er det virkelig ok? Ser dere sammenligningen med Visjon Norge? Er ikke blodfansen til Kokkejævel nesten som en menighet med en karismatisk leder å regne?

Les og Kjerringas hvitløkskrutonger og griljermel…

Og til de som lurer, jeg har selvsagt vippset Kokkejævel for “bruk” av oppskriften til inspirasjon for dette innlegget.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag? Vel, det må bli et mat-innlegg. Kanskje ikke hele ukes-menyen, men i det minste dagens middagslaging.

 

19 kommentarer
    1. Jo, fansen til kokken er som en menighet. Eller sekt om du vil. Han kan skrive de forferdeligste ting, om f. eks Shaken baby syndrome, hans egne unger som “dør i bøtter og spann” som han skriver, på “spøk”.

      For så å “krype til korset” dagen etter. Han gikk for langt.

      Og tilhengerne jubler, de TAKKER faktisk, og respekterer ham høyere enn noensinne. Dette gjentar seg gang på gang.

      Jeg kan ikke fatte med min beste vilje at folk betaler for oppskrifter de finner tilgjengelig på nett, hverken hans eller andres. Skal man betale for oppskrifter kjøper man kokebok. Men jaja, opp til hver enkelt hva de bruker penger på. Aner ikke hvorfor prisen plutselig steg fra kr 1.25 til 2 kr over natten.

      Galskap hele greia spør du meg, burde vært et eget forskningsprosjekt, kokken og følgerne! 🙂

      1. Vel, jeg er en av hans lesere, uten at jeg anser meg for å være der at jeg må settes under lupa. Jeg sløser ikke med hjerter, jatter ikke med, er rykende uenig med ham mange ganger, men vet av erfaring at det ikke nytter å si noe særlig. Er vel bare en gang han tok poenget mitt.
        Men det er interessant (og tragisk, selvfølgelig ) å se hvilke veier det kan ta når noen velger å være kølåpne om seg selv. Ikke ser man de grensene man skal ha rundt seg. Og i et tilfelle, med kokken, at det går an å bruke noe annet enn f.eks.bildet av sitt ansikt, sønderknust av sorg. I boka si har han med et bilde der han bærer den lille hvite kista til grava. Det hadde vært riktig bilde å legge ut i bloggen. Man må tenke over hva som er estetisk rett å gjøre og hva som forteller mest.

        Det går ikke an å være 100% ærlig, uten at det går ut over noen. Ærlighet må inneha empati og respekt, ellers blir det fort det motsatte av det man ønsker seg.
        Oppserverer man andre mennesker, lærer man også å se inn i seg selv. På godt og vondt. Det fascinerer og interesserer meg.

    2. Gode penger i denne driften tror jeg….Til kokken mener jeg…
      ønsker at han snart lage et innlegg hvor det lyder…jeg er rik jeg er rik jeg er rik jeg er rik jeg er rik
      og i neste innlegg…jeg bare lurte dere..Jeg er fattig som lusa….

    3. Utrolig så nedlatende Jo er til Kokkens lesere i tillegg til en utrolig generalisering av leserne hans. Jeg leser Kokkejævel, Kjerringtanker, Arne og Carlos, Gladkokken mm, og ser likevel på meg selv som oppegående nok til ikke å være en fanatisk tilhenger av noen.
      Sammenligningen med Visjon Norge er helt absurd. Han ber om 2kr for en oppskrift, ikke noe å bli flådd av, men alle med litt vett i hodet forstår vel at skrivemåten hans er fleipete. På samme måte som Kjerringa skriver satire.

      1. Jeg skriver ikke om hans lesere generelt, men om BLODFANSEN.

        De som hyller ham uansett hvilke usmakelige fraser han har utav seg. Er helt sikker på at han har oppegående lesere også. Det er ikke dem jeg regner som menigheten hans, men den harde kjernen som lovpriser hvert ord han kommer med, og som går i strupen på de som stiller et lite kritisk spørsmål. De som kaller alle troll og hatere hvis de synes han går for langt når han fleiper om Shaken Baby Syndrome, de forstår ikke en SPØK.

        Det er bare å ta en titt i kommentarfeltet på Facebook eller blogg, så ser du hva jeg mener, og at jeg har rett, hehe.

        1. Tja, enig i at han er «spesiell», men jeg vil uansett aldri kommentere det her eller på en annen blogg. Jeg skjønner ikke helt greia med å rakke ned på andre blogger/bloggere i en blogg. Jeg begynte å lese blogger og kommentarfelt etter at koronaen gjorde kveldene og helgene en smule kjedelige, men bør vel egentlig stoppe med det. 😊
          Vi har en ung blogger i familien, og det jeg ser er at de unge bloggerne er utrolig hyggelige med hverandre, både på face og insta. Det virker som om de heller prøver å løfte hverandre opp, enn å trykke hverandre ned. Kommentarfeltene er også helt annerledes. Men det er jo min feil at jeg fortsetter å lese. Gleder meg til å få vaksinen, da blir det ikke så mye tid til å fortsette med dette. Ha en fin kveld 😊🌺

    4. Du er bare god, neii Ali ( mannen til vibbedille) må ikke lese dette. Da tror jeg hun mister hobbyrommet sitt. 😄😄
      Vegetar retter er ok da spesielt på høsten når vi får ferske gode grønnsaker. Men det også da. Den der kokken og hans fans er vel nesten som en kult å regne. Litt skremmende å se hvor lett det er å påvirke mennesket. Du må bare stå på så kommer du nok opp på topp 10 skal du se.
      Lag deg en fin fin dag

    5. Har støttet Vibbedille at hobbyrom må hun ha.. Håper inderlig at Ali ikke leser bloggen din. Vegetarmat er sånn ymse, noe er sikkert godt men ikke alt. Foretrekker litt kjøtt i maten.

      Noen har menigheter, mens andre har blodfans. Nesten det samme. Trofaste til tusen. Oppskrifter finner vi på nettet, og de ligger der gratis. Har funnet mange gode oppskrifter.
      Ha en fin kveld.

    6. Det som er så greit om eg skulle trenger palmer og lianer i gips og hele hobbyrommet er opptatt, er jo at da har eg jo hobbyrommet og ingen kan kaste meg ut om eg ser meg nødt for å okkupere spisebordet haha Men får eg ordnet meg en slik pult eg vil har er det plass til flere prosjekt 🙂 Krysser fingeren!

      Kos deg og ha en kjekk kwell:)

      Go`klem Vibbedille 🙂

    7. Tillater blogg.no at man legger deler av stoff i et innlegg bak betalingsmur? Er det i så fall forskjell på om man legger ut lenker til andres tjenester og reklame for sine egne? Jeg vil tro at blogg.no potensielt kan tjene mindre på reklame da i form av færre klikk. Hva sier du som er toppblogger – har du hatt noe møte med dem om det?😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg