Tvungen lønnsnemd neste

 

Jeg skal ingen steder.  Turen til Hamar i går sitter ennå i kroppen. I dag skal jeg virkelig  bare slappe av og lade batteriene. Kjenner jeg trenger det i dag. Så egentlig bryr jeg meg ikke om verken flyteknikerstreik eller lockout.

Men så er det det da at slike arbeidskamper interesserer meg. Dynamikken, taktikken bak.  Hvordan jeg antar de forskjellige partene tenker. Hva som blir neste trekk. Kall meg gjerne nerd.

Nå trådde lockouten i kraft fra midnatt.
Det vil si at de flyteknikerne som ikke er tatt ut i streik av arbeidstakerorganisasjonen nå er utestengt fra jobben av arbeidsgiverorganisasjonen.

Lockout var mye brukt tidlig på 1900-tallet, men har vært mindre brukt i etterkrigstiden. Siste gang en norsk arbeidsgiverforening hadde en aktiv lockout var i 1986. Norsk Arbeidsgiverforening tok da lockout som rammet over 100.000 organiserte arbeidstakere i LO. Lockouten ble avsluttet etter en uke og direktøren i NAF (Norsk Arbeidsgiverforening), Pål Kråby, måtte gå av.  Det var en lite vellykket aksjon for arbeidsgiversiden og etter dette har man ikke brukt aktiv lockout.

Grunnen til at jeg tror denne lockouten blir kortvarig er at NHO Luftfart har avvist en søknad om dispensjon fra ambulanseflyselskapet Babcock, som vil bli rammet av flyteknikerstreiken fra og med i dag.
Ved en lockout av Babcocks teknikere vil det ta kun timer før Babcock må sette fly på bakken, og dager før hele flåten står. Dette medfører at vi ikke vil være i stand til å gjennomføre rekvirerte pasienttransporter og ivareta nødvendig beredskap, sa daglig leder Marius Hansen i Babcock Norden i en kommentar til VG:

Selv om man i travle dager føler at man virkelig har behov for ferie, at vi må ha den reisen for å få ladet batteriene og klare å gå på nok en vinter med arbeid og stress, så er ikke det grunn god nok for regjeringen til å gå inn med tvungen lønnsnemd.
Tvungen lønnsnemd betyr at regjeringen bestemmer lønnstillegget i striden.
Slike virkemidler kan regjeringen bare ty til når det er fare for liv og helse.

Med flyene til luftambulansen på bakken blir det fort snakk om liv og helse. Dette var nok NHO klar over når de avslo søknaden om dispensasjon for flyteknikerne som sørger for luftambulanseflyene.

Jeg tipper at Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Pedersen alt har måtte starte arbeidsdagen.
At tvungen lønnsnemd er en realitet i løpet av dagen, og at flyene går som normalt fra i morgen – og helt til SAS flyverne eventuelt går ut i streik på onsdag.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg