Utopia…

Jeg trengte ikke lese langt ned på bloggtopplista før jeg fant noe å kommentere i dag. Det holdt med plass nummer to og den godeste Bunny. Bunny sitter og rister av latter av et innlegg han har kommet over et eller annet sted.  Innlegget er i følge Bunny skrevet av en person i tyveårene, som Bunny antar at tilhører eller stemmer MDG:  Men som jeg tror muligens heller er i Venstre, ut fra hva han selv skriver….

Dette innlegget skal ikke handle om en ung, politisk engasjert person men helle om teksten Bunny rister av latter av.  Jeg er blant dem som heier på unge, engasjerte mennesker som ytrer seg politisk, selv når jeg er uenig med dem.

Så til budskapet Bunny finner så latterlig.  Personen ønsker seg et lastebilfritt Oslo.
Slik Bunny fremstiller innlegget til personen er jeg enig i at det målet er nok litt utopisk, og argumentasjonen kunne vært bedre og litt mer… skal vi si bygget på realisme?  Samtidig gløder innlegget av engasjement.  Kunne vært gøy å møtt denne ung personen til debatt.

Han som skriver innlegget er ikke alene om å ønske tungtrafikken vekk fra Hovedstaden.
Klimaetaten i Oslo kommune fikk i 2020 Hafslund Rådgiving til å utrede en rapport Kartlegging av klimautslipp fra tungtransport i Oslo. Reduksjon i klimagassutslipp fra veitrafikken er en av Oslos største utfordringer.
Miljødirektoratets utslippsstatistikk for 2018 viser at utslipp fra veitrafikk sto for 45 prosent av de totale utslippene. Tunge kjøretøy stod for 23 prosent av utslippene fra veitrafikken. Oslo kommunes referansebane for utslipp mot 2030 viser at utslipp fra tunge kjøretøy ikke er forventet å gå ned uten ytterligere klimatiltak. Nye, kraftfulle tiltak rettet mot denne sektoren er derfor helt avgjørende for å sikre måloppnåelse i 2030.

Kartleggingen viser at det er en del tom-turer, altså at man ikke har med last på returoppdrag.  At aktører vegrer seg mot å gå over til for eksempel bio-diesel fordi det er lite tilgjengelig og at mye av tungtransporten i Oslo ikke er oppdrag til eller fra Oslo, men kun ren gjennomkjøring på vei mellom to andre destinasjoner. Man anslår at 28 prosent av kjøreomfanget, hvor turer starter, slutter eller i sin helhet gjøres i Oslo, foregår i Oslo, gjøres i Oslo mens resterende 72 prosent av omfanget foregår utenfor Oslo.

Et lastebilfritt Oslo er kanskje en latterlig tanke for Bunny, og helt ute lastebiler vil vi nok ikke oppleve Oslo i vår tid.  Men samtidig tror jeg at man de nærmeste årene vil se en betydelig reduksjon.
Det beste virkemiddelet vil være å få vekk noe av gjennomkjøringstrafikken som ikke skal til Oslo.  Man vil og redusere tungtransporten fra og til Oslo hvis man fikk mer av godstrafikken over fra vei til bane.
Med slike vikmidler vil en kunne redusere tungtransporten i Oslo med rundt 80%.

Jeg fant i utgangspunktet innlegget Bunny viste til like latterlig som det Bunny syntes.
Da jeg begynte å skrive på dette innlegget var ideen å holde med Bunny, skrive om de virkelighetsfjerne MDG-folka som ikke skjønner hvordan samfunnet fungerer (og ja, de finnes!) Men så begynte jeg å reflektere å undersøke litt og latteren stoppet. Det er en kjempegod ide å få gjort noe med lastebiltrafikken i Oslo!  Både å gjøre Bio-diesel lettere tilgjengelig for aktørene, få vekk tungtransporten som bare kjører gjennom byen og få mer gods over på bane.

Vi har ofte mye å lære av å være mer lydhøre for folk som har et synspunkt vi i utgangspunktet er uenige i. Samfunnet vil ikke utvikle seg hvis alle tenker likt, og det er ikke alltid vår måte å tenke på er den eneste riktige.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg