Vått og grått

Påsketur, for vi skulle på påsketur

Var liksom ikke så mye som minte om påske når Charlie Chihuahua og jeg var på tur i dag. Regnet strømmet ned, og været minnet mer om høst enn vår eller vinter.

Det var ikke vanskelig å få med Gamle Gubben Grå på at vi utsetter å reise på hytta til i morgen.  Regnet som siler ned her kommer sikkert som snø oppe ved hytta. Den ligger på tregrensa oppe på fjellet i Valdres. Tror den ligger litt i underkant av 1.000 m.o.h.

I morgen stopper nedbøren,og det klarner opp utover ettermiddagen i følge yr.  På langfredag er det spådd sol og klar himmel fra morgen til kveld, før det skyer litt til igjen på påskeaften.  Altså kan vi dra opp i morgen. Nyte hele Langfredag på hytta, og så bestemme om vi reiser ned på Påskeaften, første eller annen påskedag.

Jeg har lyst til å være med på Påskenattsmesse i Norderhov kirke. Det er en fin tradisjon jeg har vært med på flere ganger før.  Ja Røde Brit føler seg hjemme i kirken selv om en fyr fra KrF. uttalte høyt og tydelig “Jeg trudde jeg sku drite i buksa da jeg så deg her i kirken”. Vel, det sier kanskje mer om KrF medlemmet enn om meg. Jeg vet stort sett hvilken språkbruk som passer seg i en kirke.

Men vi får se an været. Er det nydelig påskevær ofrer jeg gjerne kirken for solveggen på hytta. Det er ett år siden jeg var der sist, knekt ankel, rullestol, rullator og hele høsten på treningsleiren gjorde at utedoen nede i lia og dermed hytta måtte klare seg uten meg. Det finnes kirker i Sør-Aurdal og. Det er ingen gudstjenester i påske i Reinli Stavkirke, som er rett ned i lia fra hytta.  Men kanskje jeg kunne få lurt med meg Gamle Gubben Grå på påskedagsmesse i Hedal Stavkirke. Hadde sikkert også vært en opplevelse…

Tenker og funderer litt. Er jo greit å få med seg litt av påske budskapet også. For påske et jo mer enn kyllinger, marsipan, solveggen og påskekrim.

14 kommentarer

Siste innlegg