Det glade 80-tallet

Jeg er fremdeles på en 11. plass selv om antall sidevisninger i går var betraktelig lavere enn i går.
Mulig det var det som gjorde meg svært så negativ når jeg leste meg gjennom blogglista for å finne inspirasjon til noe jeg ville kommentere.
Vel, det kryr jo av innlegg jeg har klikka inn på relativt mange ganger før, så det er kanskje ikke så rart jeg ikke blir så veldig inspirert. Strikketøy, ishockey og repriser sukk.  Ja og så all denne maten da…..

Faktisk måtte jeg helt ned på plass nummer 23 før jeg stoppet opp, og da var det en overskrift på et ord som fikk meg til å stoppe opp. Empanadas!  Ja litt overraskende var det Toms Matprat og et mat-innlegg som vekte denne kjerringas interesse en trøtt morgen.

Empanadas.
På et blunk var jeg godt over 30 år tilbake i tid.  Jeg var ung student helt i starten av voksenlivet. Verden og selve livet lå for mine føtter!

Den som nå forventer seg en beretning om en ungdommelig sydentur med grisefest og  party, party, vil bli skuffet. Jeg har aldri vært på chartertur til syden. Ikke da jeg var ung og ikke seinere heller.
Det kommer heller ikke noen historie om interrail gjennom Europa eller en tur til Latin- Amerika for å finne meg selv. Slike ting hørte ikke min ungdomstid til. Feriene ble stort sett brukt til å jobbe. Studentlivet kostet (Joda, jeg hadde ei ferieuke på Skjold i indre Troms i august 1988, men det var lite med empanadas der.)

Den reisen jeg måtte foreta meg for å få tak i mine empanadas på 80-tallet var enkel.  Den gikk fra hybelen i B-blokka på Ullevål og ned til matbutikken på sykehusområde på andre siden av en liten parkeringsplass. Vi snakker om en avstand på rundt 60 meter.  For i den matbutikken hadde de pakker med ferdige empanadas, og de var noe jeg har savnet siden men aldri funnet.

Jeg har aldri påberopt meg å være noen stor kokk, ikke da og ikke nå.  Og disse empanadasene var noe jeg ofte grep til når jeg ba gjester på middag. De ble servert med risblanding, som var en Findus-pose i den samme frysedisken med ris og grønnsaker som ble varmet i en kjele og så varemerket mitt Sweet chili saus på flaske.
På 80-tallet kunne jeg fremdeles høste annerkjennelse for den retten fra mulige friere og gode venner. VI var ikke opptatt av lavkarbo, vegan og mat fra bunnen av på våre enkle hybelkjøkken. Ja, ikke ellers heller.

Jeg har savnet disse eskene med ferdige empanadas som et kjapt alternativ i en travel hverdag, men aldri funnet de siden.

Vel, i kveld blir det empanadas til middag.  Hjemmelagde helt fra bunnen av. Oppskriften inne hos Toms Matprat skal være utgangspunkt formiddagen i Drømmehuset i dag.  Men jeg skal servere mine empanadas med ris og grønnsaker – og sweet chilisaus.

 

 

13 kommentarer
    1. B-blokka på Ullevål ja 🙂 Der bodde jeg fra Januar til juli 1986 og flyttet deretter til Cederholm 🙂 Og bodde der til 1989 😀

    2. Da har vi bodd på området i samme tid 🙂 kanskje gått forbi hverandre i butikken eller spist på søsterhjemmet osv… Jeg jobbet på Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling fra august -86 til våren -88 da jeg flyttet jobb til Legevakta i storgata. Flyttet ut av cederholm høsten -89 🙂
      Artig!

    3. Empanadas har jeg aldri smakt. Men Toms Matprat sin blogg har jeg fulgt helt siden han blogget på miniblogg, (kjempefin matblogg han har) nå må man nemlig bli “godkjent” på Miniblogg, før man får lov å blogge på Blogg.no….
      Ønsker deg en fin dag! 🙂

    4. Empanadas har jeg aldri smakt, men takk for tips! Det så veldig godt ut, så må prøve det her en dag også! 👍

    5. Så morsomt! Jeg bodde på
      902 i B-blokka fra 1999-2002. Dengang het matbutikken Kiwi, og de starta med at datovarer man fant fikk man gratis! Mange fine stundentfester med gratis mat og snop fra nærbutikken den tida.
      Lite empanadas dog 😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg