En anderledes påske…..

Hei finingene. Håper dere haren fantastisk påske.
Såpass har jeg lært av Isabell Raad, som stadig troner på bloggtopplista at man skal starte blogginnlegg. Det er viktig å ha kontakt med leseren.  Og jeg blir stadig en bedre blogger, i går fikk jeg direkte skryt i kommentarfeltet av en av minefine følgere. Sånn gleder!  I dag er jeg på 68. plass. Langt over fantastiske bloggere som Evaswindow, Solliv, Ladyaugust (bør sjekkes ut av alle.) og min helt Sigurd Storm. (Har du sett leiligheten, interiøret hans? Jeg sitter bare med tårer i øynene og sikler..) Er det rart jeg er stolt?

I likhet med Isabella Raad har jeg og en annerledes påske. Annerledes enn vanlig.
Mens Gamle gubben grå og Yngste Sønn er på hytta på fjellet er jeg igjen nede i lavlandet.  Så Isabell, det blir nok bypåske på meg og.  – eller Vågård er ikke akkurat by da…
Men det at familien er delt . At noen er på fjellet og noen er hjemme er ikke uvanlig i vår familie.  Det som gjør denne påsken til en annerledes påske er at jeg ikke er på jobb.

For når man har valgt det yrket jeg har hatt i snart 29 år, har man sjelden fri hele påsken.   Folk slutter ikke å bli syke eller skade seg fordi om det er helligdager og “alle” har fri.  Så i likhet med jul, 17. mai og andre helligdager er noen av oss på plass.

I Ringerike sykehus sitt nedslagsfelt blir befolkningen mangedoblet i påskehøytiden.  Vi tar oss av alle som er i påskefjellet på Norefjell og hele Hallingdal med de populære turiststedene Hemsedal og Geilo.  Deler av Valdres tar også raskt turen til oss når noe skjer. Det er i en del tilfelle raskere enn å dra til Gjøvik.  Så mens andre tar påskefri, opp bemanner vi ut fra vanlige helgedager.  I
Til tross for litt økt bemanning vet jeg at de har travle vakter på jobben. Jeg ser statusoppdateringer hvor portører forteller hvor mange skritt de har gått i løpet av vakta. Godt over 10.000 skritt i løpet av en 6 timers kveldsvakt er mye. For jobben består av så mye mer enn bare skritt.   Og har portøren løpt, har de andre på arbeid også hatt ei travel vakt.

I år har jeg en annerledes påske. Jeg har fri!

2 kommentarer
    1. Deilig du får slappet av og kost deg i påsken. Jeg nyter påsken uten jobb og med SKIKKELIG lave skuldre nå om dagen 🙂 Ja, FININGER er liksom krem-starten 😀 ha-ha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg