Jeg gir meg aldri!

Klickbitenes konge, Kokkejævel er fremdeles øverst på bloggtopplista, og der kommer han til å være i morgen og, sann mine ord.  For i dag, tidlig søndag morgen, poster han (nok en gang) et innlegg med tittelen “Jeg gir meg…”  Og som alle vet, ikke noe gir så mange sidevisninger enn en blogger som “gir seg”:   Sophie Elise er fremdeles på en 21.plass, med 3752 sidevisninger snart to måneder etter at hun sluttet å blogge.
Jeg, jeg er nå på en 49. plass, og jeg har det ikke med å gi meg!  “Den som gir seg har tapt,” er liksom mantraet til Høvdingen, og  jeg er ingen taper.  Derfor biter jeg tennene sammen og går på, gang på gang.  Nå, som jeg og endelig begynner å få orden på blodsukkeret mitt, er det ingen grunn til å gi seg.

Men tilbake til Kokkejævel. Han har selvsagt ikke tenkt å slutte å blogge.  Det trodde jeg heller ikke et sekund d jeg så overskriften hans.  Jeg er ikke lettlurt!  Nei, han hevder at han de siste dagene har forsøkt å være en annen type blogger, ta opp de store problemstillingene. Problemstillinger hvor folk som meg har bastante meninger.
Jeg blir litt overrasket over det utsagnet.  Jeg mener, jeg leser jo denne bloggen ganske ofte. Han ligger jo som regel på topp, men jeg har liksom ikke fått med meg at han skriver om de store tingene, de viktige spørsmålene.  Jeg blar meg tilbake i innleggene hans den siste uka for å se hva Kokkejævel mener er de store spørsmålene hvor folk har bastante meninger..

Begravelser med haugevis av tragiske feil.
Forsvarsskrift for hvorfor han aldri har tatt med ungene på vinterferie. (Eller, at man ikke alltid må gjøre noe stort og flott fordi om det er ferie,)
Ros av en annen blogger som tar kampen opp mot nettroll.
Bruk av partnerens tannbørste
Ønske om en god helg
Selvrealisering  (eller sykefraværet i egen bedrift.)
Skryt av egen kronikk i VG.
Klimaopprør opprøret

Vel, jeg ser ikke helt hvordan han mener han har pirket i store spørsmål… men han om det.

Jeg forstår hvorfor engasjerte mennesker noen ganger tar helt av i kommentarfeltene når saker som opptar de debatteres.  Jeg kan nok være litt krass jeg og, men jeg forsøker i de fleste debatter å ta ballen og ikke mannen, debattere sak og ikke person.  En fyr er ikke nødvendigvis idiot selv om han har idiotiske meninger.

Jeg ser ikke på meg selv som en kranglefant, men jeg sloss for de sakene jeg tror på.  De sakene som jeg opplever som viktige. Selvsagt har man i en sak et fasit svar, ikke bare en ting som er riktig.  Verden vil ikke forgå hvis sentrumsskolen blir nedlagt om 5 måneder, men jeg synes det er langt mer fornuftig og la den bestå.
Jeg får fysisk vondt av urettferdighet, og vil i saker som opptar meg alltid forsøke å få “motstandere” til å se mitt syn av saken, gjerne med humor.  Eller de sterkeste motstanderne er vel ikke de jeg prøver å omvende, men alle de som er litt i tvil.  Den kjedelige gjengen på midten som aldri helt lar seg engasjere nok til å ta et selvstendig standpunkt.

Jeg mener ikke at alle som mener noe annet enn meg er tullinger. Jeg har stor respekt for mange politiske motstandere. I Hovedutvalget jeg sitter er en av mine beste samarbeidspartnere fyren fra Frp. Han er en fornuftig fyr, selv om vi av forståelige grunner ikke alltid er enige.  Men i noen saker går det prestisje, man når ikke inn med saklige fakta og kjensgjerninger. Noen politiske motstandere er reinspikka idioter.  Det kommer ikke av meningene, det kommer av holdninger til politisk uenighet og hvordan de fremstår i debatten.

Så mens Kokkejævel gir seg, ikke kommer til å skrive innlegg som kan skape debatt lenger, kommer jeg aldri til å gi meg med det.  Jeg kommer fremdeles til å skrive innlegg som får folk til å reagere.
Ikke hver dag, og ikke hvert innlegg. Jeg kommer fremdeles til å skrive om Fretex-funn og Tur rundt Semsvannet  Men jeg kommer og til å skrive innlegg som Sølvskje i pompen… Muppet-show i kommunestyresalen og Lønn som fortjent  For slik er livet mitt. Et liv fullt av engasjement, loppefunn og labbeturer rundt om kring.

Klokka er 10. Gamle Gubben Grå har varmet rundstykker.  Tekopp og lørdagsavisene venter, har blitt fast tradisjon at vi tar de søndag morgen. Papirutgavene av Aftenposten, VG og Dagbladet. Kanskje leser jeg kronikken til Kokkejævel.  Etterpå skal jeg ut på tur nummer to med hundene. Vi har bare labba en tur rundt boligfeltet. Sola skinner fra klar blå februarhimmel.  Jeg vil til Juveren å fotografere.  Fastelavnsboller skal bakes, og spises.  (En er lov, hvis jeg går tur først og klarer å holde blodsukkeret lavt i hele dag. )  Dette blir en fin dag!

 

10 kommentarer
    1. Kokkejævel skrev noe kryptisk i et innlegg at han ikke kom til å ligge på topp så mye lenger, av grunner han skulle komme tilbake til, så jeg lot meg lure og tenkte kanskje at _nå_ ville han skrive hvorfor.
      Blir litt provosert av sånne clickbaites-headere. Selv om kokken selvsagt vil hevde at overskriften ikke er det…

      Høres ut som du har en fin dag i vente. God søndag til deg og dine to- og firbente!

    2. Jeg blir glad hver gang noen gjennomskuer bloggere.
      Nå da Anna Rasmussen og Anne Brith Davidsen er ute av dansen, seiler Kokkejævel opp som clickbait-kongen. Clickbait i kombinasjon med en leserskare der de fleste ikke har lest blogg før – de leser BARE hans, fordi han er så festlig – sikrer ham jevnt høye lesertall. Og sammen med et knippe personlige tragedier er dette suksessfaktoren.
      Jeg følger ham ikke,men har vært innom, og ser at han har sine kvaliteter, selv om jeg personlig ikke liker den korte avhogde skrivestilen. Legger også merke til problemer med å ta ubehagelig kritikk.
      Men, det finnes noe positivt i alt, og via Kokkejævel har jeg oppdaget DIN blogg, som jeg liker svært godt. Du skriver betydelig bedre enn de fleste bloggere, og har variert innhold.
      Så jeg følger deg nå! Ha en god dag 🙂

    3. Det er en svært viktig egenskap å kunne ta ballen og ikke mannen. Det ligger liksom i den norske folkesjela å mene noe om våre medmennesker, gjerne begrunnet med vedkommendes gjøren og laden.

      Det er ingen ting som er så forfriskende som en god debatt, der nettopp saken står i sentrum, og ikke de personlige karakteristikkene. Derfor (også) er din blogg veldig forfriskende! God søndag!

    4. PS: Sukrin i bollene skaper bedre samvittighet…😎selv om hvetemel i seg selv er rene gifta… Men jada, en bolle eller to er helt greit. Det dreier seg jo om én gang i året! DS

      1. Jeg har gått alle lufteturene med hundene i dag, flere enn vanlig. Målte blodsukkeret og kunne unne meg en bolle. Uten krem, men jeg har aldri likt å putte krem i bollene. Så melisdryss og krem fikk de andre kose seg med.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg