Jeg skal på topptur!!!

Noe av det jeg har savnet mest siden jeg knakk ankelen for 48 dager siden er tur i skogen, naturopplevelser.  Når jeg så klikket meg inn på bunnbloggeren i dag, Gamanorama, ble jeg nesten i ekstase.  For plutselig hadde jeg verdens beste ide om hva jeg kunne bruke denne søndagen til.  Jeg skal på tur!  Og ikke hvilken som helst tur. Jeg skal på  TOPPTUR!!!!

Nei, jeg har ikke tenkt meg til Hammerfest, selv om det siste innlegget til Gamanorama handler om å være værfast der.  Det innlegget har jeg skrevet om før.  Hammerfest står høyt på lista over steder jeg skal besøke en gang, men siden jeg har en avtale med Barndomsvenninna og en kaffekopp på Kirkens Bymisjon i morgen så tror jeg en tur til Hammerfest og tilbake på en dag blir mer stress enn kos.  Jeg ville jo gjerne ha opplevd byen hvis jeg først drar dit.
Nei, jeg bare tok for meg innlegget Gamanorama hadde skrevet før det.  Det var om en tur til Stovnertårnet som vakte min interesse og etter hvert begeistring.

Jeg har delvis bodd på Stovner  eller kjæresten min bodde der, nei han het ikke Ali….   Ikke noe galt i å hete Ali, altså.  Bare for å understreke noen av fordommene folk har om området.
Men altså, jeg har altså bodd på Stovner, men aldri hørt om noe Stovnertårn. Så jeg må lese meg litt opp.

Vel jeg sluttet å frekventere Stovner i 1989 og Stovnertårnet er bygd i 2017, altså 28 år etter at jeg sist satte mine bein der oppe. Så ikke så rart jeg har gått glipp av tårnet.

Stovnertårnet er Norges lengste tårn.
Ja, jeg mener lengste, ikke høyeste.  Toppen av tårnet er 15 meter over bakken, 215 meter over fjorden.  Veien til toppen er en 265 meter lang gangbane.  Den fysiske utfordringen med å nå toppen blir altså å klare å gå 530 meter tur retur med rullator.  Det virker overkommelig.  Jeg snakker ikke om en ekstremtur til fjells.

Arkitektene bak Stovnertårnet ønsket å gi besøkende en vandring blant tretoppene, Tårnet minner både om Flåklypa, og veibanen som svinger seg oppover fjellet mot huset til Reodor Felgen, eller  minner kanskje er rørene som bukter seg mer om Willy Wonkas sjokoladefabrikk?
Jeg ser på bilder og leser tekster om tårnet og blir bare mer og mer gira.  Dit skal jeg –  i dag!
Nå gjelder det bare å overtale Gamle Gubben Grå.

 

 

10 kommentarer
    1. Gleder meg til referat fra turen. Mange som gruer seg for å kjøre i Oslo, men det er ikke noe problem. Det jeg tenker når jeg planlegger tur dit er… Er det noe parkering der da? Leite etter ledig parkering gatelangs er liksom ikke min greie. Når ikke engang botanisk hage har beholdt parkeringsplasser så vil de vel kanskje ikke ha tilreisende besøkende i byen sin.

    2. Det hørtes spennende ut, så måtte google jeg også, hehe. 😀 Ser det ligger like bak Stovner senter, så da går det an å parkere der. Blir artig å høre om dere har tatt turen og om hvordan det var. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg