Når byråkratene bestemmer…..

Hurra, hurra.  Jeg har kommet meg helt opp på en 39. plass!!!  De gule Pytt-pytt støvlene mine gjorde underverker,. Ja, det og at jeg Gratulerte, Kokkejævel og Kjærest…. Og ikke nok med det , på NRK sin “Topptur” på radioen som står på i bakgrunnen får deltakeren spørsmål om Helseminister Bent Høye er utnevnt til Fylkesmann i Rogaland.  Og da kommer jeg på at JA; det er han!  Så samme hva som skjer med Erna og co etter stortingsvalget til neste år, så blir jeg kvitt han som Helseminister.  Dagen lunne ikke ha en bedre start.

Men hvorfor drar jeg inn Helseministeren i et innlegg som skal handle om Kokkejævel? Ja, for det er selvsagt han som ligger øverst på bloggtopplista.  Jo fordi jeg tror han er like oppgitt over byråkrater med liten eller ingen evne til praktisk tenkning som det jeg har.  Og Kokkejævel, det kan hende jeg klarer å få frem budskapet tydeligere enn deg.

Kokkejævel driver Fy Fader som i følge han er verdens største salat- og snackbar. Den er stengt nå fordi  all sånn selvbetjening av mat ble stengt en marsdag da samfunnet ble lukket ned. På fredag hadde Kokkejævel invitert Kommuneoverlegen i Alta for å få klarhet i regelverket om hvorfor det er lov med smågodt- og nøtter i buffet, men ikke varmmat.  I grunn et godt, og betimelig spørsmål. Kommuneoverlegen hadde ikke noe godt svar på det.  De har sjelden det, de som må stå å forklare bestemmelser gjort langt over dem i byråkratiet.

Jeg forstår ikke hvorfor man kan sitte 200 stykker skulder ved skulder i et fly, men ikke 50 stykker i en kommunestyresal, eller 11 stykker i et Hovedutvalg.   (Og jeg forstår enda mindre av hvorfor ikke disse møtene kan gå som Skype-møter,)

Kokkejævel sier at vi vet at viruset ikke smitter via fordøyelsen.  Det har han i en viss grad rett i. Men for liksom å få maten inn i fordøyelsessystemet må den nødvendigvis inn i munnen. Og munnen og slimhinnene der står i forbindelse med slimhinnene i øvre luftveier….  Ja, og det er jo et sted vi ikke ønsker viruset velkommen.  Så hvis det  var virus i mat, som i maten i salat- og snackbaren i Fy Fader kan virusene rent teoretisk føre til smitte via mat. Merk det samme prinsippet gjelder jo for smågodt og nøtter også. Så her er det en logisk brist hos byråkratene.
Noen ganger er nisselua dratt litt langt ned over øyne og ører

Kommuneoverlegen i Alta foreslo at Kokkejævel maks skulle ha 6 inne i forretningen samtidig og at de vasket gripebestikket i salatbaren en gang i timen, ha strenge rutiner for hånd-rens og stadige vask av overflater så så ikke  Kommuneoverlegen noen fornuftig grunn til at Kokkejævel ikke kunne gjenåpne Fy Fader.
MEN og det er alltid et men.  I forskriften utarbeidet av byråkratene i direktoratet står det helt tydelig spesifisert at buffet ikke er lov.  Ordet er ikke definert nærmere. Det er ikke spesifisert hva og hvorfor Direktoratet mener at buffet ikke er tillatt. Så Kommuneoverlegen som selvsagt vil ha sitt på det tørre måtte ringe direktoratet å spørre i akkurat dette tilfellet.

Så nå sitter Kokkejævel og venter.  Venter på å få svar på om han kan åpne levebrødet sitt igjen.   Han håper han får raskt svar. Han håper det finner et par kloke hoder inne i Direktoratet som ser på galskapen og kan gi grønt lys for at han kan få åpne forretningen sin igjen.  Eller hvis han ikke kan få lov klarer å forklare han hvorfor det da er lov å forsyne seg med smågodt og nøtter.
Vil du høre hva jeg tror  Kokkejævel?  Jeg tror det ikke finnes så veldig mye fornuft i Direktoratet, ikke nok fornuft til at du kan få åpne Fy Fader.  Og jeg tror ikke du heller vil få en fornuftig forklaring på hvorfor det er sunnere å forsyne seg av smågodt enn av salat.

Hvor kommer så Bent Høye, Helseministeren, inn i det hele?
Jo han er den høyeste sjefen over Helsedirektoratet som for tiden mener det er sunnere med smågodt enn med salat.
Bent Høye er også min øverste leder. Riktignok er det mange glavalag med ledelse mellom Bent Høye i det høye og meg helt nede på gulvet på en røntgenavdeling.  Og på samme måten som Kokkejævel ikke forstår hvorfor det er forskjell på smågodt og salat er det ting i beslutningene Bent Høye er sjef over jeg finner har et par, tre logiske brister.

Da vi stengte ned landet for å bremse smittespredningen fikk vi i sykehusene beskjed om å organisere arbeidshverdagen slik at vi var best mulig rustet til å ta i mot den mengden av covid19 syke pasienter som man fryktet ville komme.  Samtidig fikk vi beskjed om å innrette arbeidshverdagen og livene våre slik at hver enkelt av oss som arbeider i helsesektoren minimerer sannsynligheten for at vi skal bli smittet.
Et av de tiltakene vi fikk beskjed om å innføre var å dele opp arbeidsstyrken i såkalte team.  De ansatte i hvert team skulle i løpet av arbeidsdagen bare ha kontakt med kollegaer i eget team. Og folk fra ett team kunne ikke bytte vakter eller på annen måte omgås med kollegaer på andre team.  Dette for å minske faren for smittespredning mellom ansatte.  Ble en i et team smittet, gikk hele teamet i karantene. Men resten av avdelingen kunne fortsette arbeidet.
Vi organiserte oss slik på de fire sykehusene jeg er tillitsvalgt for.  Vi lagde adskilte vaktrom. Endre turnuser med kun tre dagers varsel. Vi gjorde alt vi kunne for å følge de smittevernråd vi fikk fra de som bestemmer.  (Hadde de som bestemmer hatt en beredskap på noe så enkelt som munnbind til oss som takk for fleksibiliteten vår, hadde det vært mer enn hyggelig.)
Vel. Når vi var ferdig med den organiseringen og røntgenavdelingene på alle de fire sykehusene  var i gang eller straks skulle starte å arbeide i disse teamene, hadde Bent Høye ombestemt seg.  For når vi arbeidet i team, og ikke var så mange på jobb som vanlig ja da produserer vi heller ikke like mange røntgenundersøkelser som vanlig.  Og når Bent Høye og alle de som bestemmer veier hensynet til smittevern for de ansatte opp mot økonomisk inntjening, ja da vinner økonomisk inntjening.
Så da måtte vi på nytt forandre turnusen vår, planene våre for fritiden år og hvordan vi skulle få hverdagslivet til å fungere med hjemmeskole, kortere åpningstider i barnehagen på tre dagers varsel.  (Så håper jeg de som bestemmer har skaffet nok munnbind både til oss og det økte antall med pasienter som kommer til å trenge det.)

Når neste topp i covid19 pasienter kommer, og både byråkratene og vi er enige om at den vil komme, skal vi påny endre livet og hverdagen vår på tre dagers varsel.  For da er det viktig med team organisering igjen. Forhåpentligvis har ikke for mange blitt smittet før det skjer.  På et annet sykehus måtte 12 radiografer i karantene da en kollega ble syk.  På et annet sykehus måtte 45 helsearbeidere i karantene etter kontakt med en pasient som var testet negativ, men som likevel viste seg å være smittet av viruset.

Jeg tror jeg kan få en travel vår og sommer.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Jeg håper virkelig Bent Høye passer godt i rollen som Fylkesmann, siden jeg bor i Rogaland og må forholde meg til den saken 😉
      Men sånn uansett, politikk og fornuft hører ikke alltid sammen. Politikk handler stort sett om penger, og fornuft handler om alt annet enn penger, selv om det er lurt å være fornuftig med penger også i visse tilfeller. Sånn virker det i alle fall som.
      Det der med salatbarer vs. smågodt, er merkelige greier. Forstå det den som kan. Jeg rører ikke smågodtet om det er aldri så tillatt nå for tiden. Da velger jeg heller det som er godt innpakket og som kan vaskes godt.
      Det blir spennende å se konsekvensene fremover.

      1. Slapp av, Aust-Agder overlevde Djupedal som fylkesmann…hehe. Det gikk vel ganske ok også.

        Det som stadig forundrer meg, er hvor “fine” og høye stillinger man mener politikere er kvalifiserte til etter en tid på Stortinget. Det er liksom ingen grenser.

        1. Det burde henge sammen, men det er dessverre ikke sånn nå til dags i alle fall. Å sørge for å ha politikere som duger, er vanskeligere enn noe, for alt handler om penger, og penger er makt.
          Men jeg priser meg likevel lykkelig for at våre politikere er fra en annen planet enn de regjerende amerikanske med presidenten i spissen :p

    2. Skulle tro at liknende saker burde behandles likt. Noe jeg trodde de gjorde, jeg snakker om nøtter og smågodt. Ikke sett noe salg fra nøtte og godte-bokser jeg.Jeg synes likevel at de har gjort en god jobb med landet i denne perioden. Ser man på andre land. 🙂

    3. Det er dessverre en generell holdning blant politikere og toppbyråkrater at praktiske detaljer er for uviktige til at de skal måtte bruke av den dyrebare tiden sin på det, og ergo må de aldri forholde seg til at de vidløftige planene deres slett ikke alltid fungerer i praksis. Ledere nedover i systemet får typisk beskjed om at de må få terrenget til å passe med kartet og ikke omvendt. Med mindre det blir en mediestorm på enkeltsaker som tvinger dem til brannslokking, men det kommer det sjelden noen helhetlig løsning ut av.

      Jeg hadde revet meg i håret av frustrasjon om jeg var deg nå, men vet at det likevel ville vært bedre for helsa å lage et komishow ut av det hele – kanskje dere skulle starte en koronarevy? 😉

      1. Vi har sykehusrevy på ett av sykehusene annethvert å. Jeg tipper jeg vet om noen temaer som kan bli nevnt neste år.
        Jeg river meg ikke i håret. Men jeg blir likevel litt (eller ikke bare litt) frustrert.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg