Nettroll

Jeg elsker en frisk og saklig debatt, og deltar gjerne i nettdebatter på lokalavisas hjemmeside eller på FB .
Jeg kan ha ganske så friske diskusjoner med han irriterende fyren fra Arbeiderpartiet, eller more meg over den belærende tonen Ordføreren, han Kjell bruker når han vil sette meg på plass med sin dårlig skjulte form for hersketeknikk.  Forresten er han Kjell så kunnskapsrik at det hender at hans belærende innlegg i debatten faktisk lærer meg noe nytt, eller kommer med faktaopplysninger jeg ikke var klar over.
Både han Kjell og han irriterende fyren fra Arbeiderpartiet er flinke politikere og gode debattanter det bare  er gøy og lærerikt å debattere med. Jeg har stor respekt for dem begge.

Men noen ganger havner jeg i diskusjoner med nettroll.
De vil heller debattere meg som person, enn saken vi debatterer.  Jeg pleier ikke å gå inn i en debatt med slike.  Du kjenner de fort igjen. På debattsiden til lokalavisa er de gjengangere.
Som frisk debattant gikk jeg inni en diskusjon med noen av dem.  Det var et yndet tema. innvandring, eller rettere sagt utvidelsen av det lokale asylmottaket.  Om jeg ikke var ung, var jeg dum nok til å gå inn i en slik debatt. Og om jeg aldri hadde blitt idioterklært før, så ble jeg det da! Jeg fortsatte å svare med saklige argument, prøvde å få de til å debattere sak- ikke meg som person.  Men til ingen nytte.  Alt vettet satt på deres side av tastaturet, og da de til slutt kom med beskrivelse av sønnen min (som overhode ikke har noe i en innvandrings- eller fremmedhat diskusjon å gjøre, Til tross for ei tysk bestemor, tror jeg ungene fremstår som “norske”) ga jeg meg.  Ungene skal ikke lide for at mora liker å stikke hodet frem.

Etter det har jeg styrt unna disse nettrollene.
Ikke gått inn i debatter om temaer beslektet med innvandring, og latt være å kommentere hvis noen av nettrollene har vært inne på en tråd jeg debatterer på eller de har kommentert et av mine leserinnlegg.  Det er ikke nettrollene so  driver debatten videre.

I fjor ble jeg litt skremt.
Jeg hadde skrevet et blogginnlegg om Listhaug og hennes fb-innlegg. Og fikk en kommentar fra en so jeg oppfattet som svært rasistisk.  Jeg sjekket hans blogg, og fant ut at han hadde brukt et par innlegg på å linke til å analysere mitt blogginnlegg på sin blogg.  En blogg med lesere som helt tydelig ikke ønsket meg alt godt.  Jeg la igjen en kommentar i kommentarfeltet hos han. Viste til faktafeil han hadde i sitt innlegg – og skrev et nytt innlegg på min blogg, hvor jeg linket til hans blogg, og skrev hva jeg syntes om hans holdninger.  Sikkert ikke så lurt, men det ble stille…

I dag oppdaget jeg at ett av nettrollene hadde kommentert et leserinnlegg jeg hadde i lokalavisen på lørdag. OK, han kommenterer vel de fleste leserinnleggene i lokalavisa. Men han dro integriteten min i tvil, “Hvem var jeg egentlig?” Hva sto jeg for?  Han hadde googlet meg, og mente jeg  lurte leserne når jeg ikke opplyste om at jeg representerte Rødt. Det pleier å stå på leserinnleggene mine, står inne på profilen min i lokalavisa. Av en eller annen grunn var det ikke med denne gangen. Om det var min eller avisa sin skyld, er uvesentlig.
Men trollet hadde googlet meg, kunne han stolt opplyse. Og så satte han inn linker til alt jeg må ha sagt, ment og tenkt de siste hundre åra.
Jeg er ikke helt i form for tida, Jeg ble provosert, og svarte et innlegg.  Det var “Brit uten filter” som hamret løs på tastaturet.
Men… siden det leserinnlegget ble skrevet en tidig morgen, før jeg hadde våknet etter å ha blitt provosert av en nyhetssak på lokalavisa, og nok langt fra er det beste eller mest saklige jeg har skrevet. Så tok jeg en liten pause, pustet med magen og redigerte innlegget lenge før jeg trykket på send-knappen.
Det burdekanskje flere gjøre?

For ordens skyld; De to herrene på bildet er ikke nettroll.
Nettroll har som regel ganske så anonyme profiler, så hvem vet hvordan et nettroll egentlig ser ut?

 

5 kommentarer
    1. Det der med å vente litt før man skriver..
      Min far fikk en gang ( da jeg var tenåring) restskatt,pluss tilleggskatt, og var fly forbannet. Det var visst noe en eller annen hadde glemt å rapportere i et regnskap, og dermed kom smellen for både ham og 3-4 til, som om folk var kriminelle. Han satte seg ned og skrev rasende til skattekontoret. Min mor leste gjennom det. -Det der kan du ikke sende! Da får du enda flere problemer. Ro ned et par dager, så blir du mer saklig, sa hun. Sant!

      Men kanskje det hjelper å skrive av seg litt sinne, så får man heller moderere seg litt før skriveriet går videre.

      1. Det er nok ofte lurt med en gjennomlesing…Jeg har vært tillitsvalgt på jobben i en årrekke. Før jeg fikk frikjøpt tid måtte mye gjøres i rolige perioder på jobb. Jeg arbeider på røntgen på et lite sykehus, og ofte var det nattevaktene som ble brukt til å skrive mail til ledelsen etc.
        En dag fikk jeg tilbakemelding på at jeg muligens var litt vel tydelig. “Når jeg får mail fra deg, og reagerer på formen, sjekker jeg tidspunktet den er sendt på” sa HR sjefen til meg. “Er det etter kl 01 om natta, regner jeg med det er grunnen til temperaturen på mailen…”

    2. Det er helt utrolig hvordan folk kan få seg til å oppføre seg. Jeg blir gjerne så pinlig berørt på deres vegne at det faktisk blir fysisk smertefullt.. 🙄

    3. Jeg er ikke med på NOEN diskusjoner inne på nett, uansett tema. Skriftlige saker er ofte lett å misforstå, uten mimikk, tonefall osv, og jeg ser folk som kanskje ikke i utgangspunktet ER nettroll, som BLIR det. Og mange saker blir STYGGE! Spesielt på blogger rundt omkring. Jeg liker mest å kose meg på bloggen, så jeg tar derfor heller en diskusjon face to face med folk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg