Nytt hus…

I går tok jeg en tur for å sjekke huset ei venninne av meg har kjøpt. Hun har ikke hatt vett til å be meg, så jeg tok en tur helt uanmeldt. Vi har den slags vennskap.

Venninna mi er 52 år.. og har en del handicap som gir henne flere utfordringer i hverdagen enn oss andre. Hun har hele sitt voksne liv bodd i leilighet. Alle har vel ment og tenkt at det var det greieste.

Men venninna mi er ikke helt som andre. Hun er noen ganger litt vel sta og gal. Det er bra! Jeg liker gale mennesker.

For noen år siden pakket hun kofferten og medisinskapet og dro på tur for å besøke familien til noen venner av seg. De bor på Filipinene. Det var ikke en to ukers ferie, nei hun var vel borte i flere måneder, og trivdes så bra at hun bare sporadisk husket på at hun hadde en gammel, engstelig mor hjemme.

I vinter kjøpte hun seg enebolig med hage. Jeg vil ikke påstå som søsteren hennes har gjort, at huset er langt ute i ødemarka. Det er i et etablert boligfelt i et stort boligområde rett utenfor byen. Men for henne som alltid har bodd i sentrum av byen med gangavstand til det meste er dette langt fra sentralt.

I går dro jeg altså for å inspisere huset.  På bildet ser dere utsikten fra verandaen i annen etasje. Snakk om utsikt! Jeg mener, det er ikke alle som har fjordutsikt og kan se halve Tyrifjorden når de Børven drøy mil fra fjorden. Utsikten fra terrassen i 1.etasje var nesten like fin. Stor terrasse med aftensol halve dagen, og sikkert en fantastisk solnedgang.

Huset var fint ellers og. Lys og åpen stue med masse naturlig lys, Nylig oppusset bad og god plass. Litt mye pappesker og ikke alt var helt på plass etter flyttingen. Men slikt går seg til. Men det var nok utsikten som tok pusten fra meg.

Hagen var passe stor. Denne kommer hun helt klart til å klare å stelle selv. Bare hun lærer seg opp og ned på ei hagesaks, og husker at hage ikke gjør seg helt selv. . Tørre å prøve, feile og lære er heller ikke så dumt.

Gratulerer med nytt hus!

2 kommentarer
    1. Vel, du kjenner dama… Hverken grønne fingre eller peiling på alt som følger med et hus. Men pågangsmot som få når hun får ånden over seg…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg