Nytt rekkverk

Som noen kanskje husker tok høststormen leveggen på terrassen.

Gamle Gubben Grå og Yngste Sønn gjorde derfor kort prosess og rev ned resten av leveggen og rekkverket samme dag. Det hadde i grunn vært modent for utskifting en stund.

Vi ble enige om å vente “til våren” med å sette opp nytt. Nå er det forlenget vår, og ja jeg er helt sikker på at det var denne våren, altså våren 2022 det var snakk om.

Det første son måtte gjøres var å bli enige om hva slags rekkverk vi skulle ha.  Jeg var egentlig ganske tidlig klar på at vi skulle gå for ferdige moduler, og ikke noe Gamle Gubben Grå kunne sage, snekre, male, fikse av en haug med bord. Av erfaring vet jeg at slikt tar tid. Da vi skiftet rekkverk på trammen for eksempel, ble det ferdig dagen etter konfirmasjonen til Yngste Sønn….  Det blir ofte litt høylytt kjerringkjeft av slikt, og det orker jeg ikke bruke tid på. En annen ting er at det ikke alltid blir like vellykket. På rekkverket på trammen er det ikke helt nøyaktig like stort mellomrom mellom alle bordene. Slikt irriterer meg ganske mye, og det kan hende jeg har påpekt det en gang eller fem.

Vel, en annen ting som hadde vært kjekt var om det var vedlikeholdsfritt. Altså at det ikke måtte, skrapes, grunnes og males hvert 5. år eller oftere.  Å gå på 10 meter rekkverk med malingsskrape og stålbørste er ikke noe verken jeg eller Gamle Gubben Grå ser frem til med glede.

Det finnes mye flott på markedet, men akk så dyrt! Og så er det så mye “manne-dill” dom ikke synes som du trenger i tillegg. Slik som skruer, stolpesko, osv. De siste dagene har jeg sittet og sjekket tilbud hos forskjellige leverandører. Summert og sammenlignet. Og alle sluttsummene har i grunn vært i største laget.  I det minste for de rekkverkene jeg har likt best.

Tilslutt bestemte jeg meg for hva jeg skulle ha, men før jeg klikket det til butikk ville jeg jo gjerne se det. Jeg ønsker jo å sjekke kvaliteten litt mer enn kun på bilde på nett og hederlig omtale på nett.

Det var bare det at nærmeste forhandler som hadde rekkverket på lager var på Jessheim. En  drøy times kjøretur fra Drømmehuset. Vel etter litt godsnakking med Gamle Gubben Grå dro vi av sted.

Vel fremme på Jessheim viste det seg at de ikke fant rekkverket, til tross for at det sto at de hadde det. Ekspeditøren anstrengte seg ikke så veldig mye for å finne det heller…  Vel, jeg trengte både luft, iskrem og Cola etter besøket i den butikken….

Etter litt mer søk på nett fant jeg ut at de hadde en annen type, men den og til redusert pris på Byggmaker på Raufoss.  Og det så ut som de hadde ganske mye på lager….

Vel, å kjøre om Raufoss på vei mellom Jessheim og Hønefoss er bare en liten omvei, sa jeg til Gamle Gubben Grå (som heldigvis er dårligere i geografi enn meg). Så da satte vi kursen mot Raufoss.

Og der, der på Raufoss hadde de selvsagt alt vi trengte og god service på kjøpet! Dette var riktignok et dyrere men mye bedre alternativ.

Etter all bilkjøringen i dag tror jeg Gamle Gubben Grå muligens ikke hadde blitt så blid hvis jeg hadde sagt jeg skulle tenke på det, og så fått han til å kjøre nok en tur til Raufoss med henger en annen dag, så jeg handlet. Handlet rekkverk, levegg og alt drillet som må til. Det ble dyrt! Skikkelig dyrt.

Men nå får Drømmehuset det rekkverket jeg drømmer om. Og siden det er vedlikeholdsfritt og med 10 års garanti betyr det slutt på skraping og maling! Å vaske det godt et par ganger i året er overkommelig.

I morgen starter monteringen!

 

12 kommentarer
    1. Smart!🤗
      Det blir spennende å se hvordan det ser ut. Er nemlig drittlei av å male selv, så jeg venter i spenning på hvordan et slikt rekkverk ser ut.😊
      Lykke til med monteringen!👍🏻

    2. Alt er jo blitt vanvittig dyrt om man skal ha noe å bruke, spise, bearbeide eller hva en måtte finne på. Blir spennende å se resultatet.

    3. Det hørtes veldig smart ut!👍 Materialer/bord er dyrt nå, og likeledes maling m.m, og så er det godt å slippe alt vedlikeholdsarbeidet! Du får gi beskjed om noe mangler, er på Raufoss/Gjøvik iblant.😊

      1. Ja, materialer er dyrt. Kunne nok fiksa meg litt bord og sånt fra et sagbruk ute i min barndomsdal… Men jeg ville jo gjerne hatt impregnert, og hele elementer…
        Da ble det ikke så mye dyrere. Tar du med maling og arbeid lønner det seg, i det minste på sikt.

        Takk, skal gi beskjed om vi mangler noe.

    4. Så herlig. Raufoss leverer altså. Service liker vi.. Spennende å se.. Gleder meg.
      Mye fint nå altså og mye jobb med det gamle.. Jeg holder på støtt med å skrape og male 🌺lykke til med jobben.

    5. Vi fixet helt ny veranda før denne fryktelige prisoppgangen på material.
      Det er vi glade for. Og deilig med vedlikeholdsfritt.
      Den gamle måtte males ofte og enda var den stygg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg