Pelargonier

 

Ute laver snøen ned med store våte filler.  Granene ligger snøtunge – igjen.  Møkkavær!!

Inne har jeg tatt pelargoniene opp fra vinterlagring i kjelleren, frisert vekk døde og visne blader og stilker så de grønne skuddene skal få best mulig vekstforhold.  Nå står de i karnappvinduet mot sør og vokser seg kraftige og store og venter på vår.

2 av plantene har jeg hatt i to år. Det blir tredje sommeren de pryder terrassen min. Og de strutter av liv i år også.  2 er mindre og ble kjøpt i fjor, men også de spirer godt.  Jeg føler meg stolt, og samler husmor- og gartnerpoeng.


Her er bilder fra jeg satte ut plantene i fjor vår, og jeg skal love deg at de var enda større når jeg tok de inn i september,  Blomstre med svakt rosa blomster gjorde de i hele fjor sommer.  Utrolig mange blomster.
I fjor var jeg en tur innom Helges Hageland samme dagen som jeg hadde flyttet mine flotte pelargonier ut i fjor vår.  Der så jeg noen flotte struttende pelargonier på størrelse med mine. De var priset til 999,-krner!
(Hvem betaler tusen kroner for en potteblomst?)  Ble ikke noe mindre stolt av mine flotte pelargonier av den grunn.  I år skal de bli enda større.  Jeg lengter mot vår….

5 kommentarer
    1. Så flotte pelargonier! De finnes i så mange farger, men dronning Ingrid er det noe ekstra med. Jeg var nylig innom Plantasjen og kjøpte et par stiklinger. Jeg har noen fra før, men ikke akkurat de sortene. De er lette å formere, så lurt å sette noen av de man klipper av i vann, om man vil ha nye planter. Ha en fin søndag! ☺️

        1. Den du har bilde av fra Hageland er Dronning Ingrid. Ligner veldig på de du har. ☺️ Om du tar med et blad og en blomst til butikken, så kan de muligens svare på hvilken sort du har.

    2. pelargonier er nydelige,jeg har hatt mine i 5-6 år nå,kniper av en tupp og lager nye hvert år,så min samling blir gjrne stor ,så kan jeg gi bort noen :=) jeg har flere farger ,bare elsker dem :=) har begynt å stelle mine også nå for sesongen,men 999 for en ,nei det ville jeg aldrig gitt uansett kor stor den var

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg