Slutt på kaffe-latte?

Her i dag morges begynte jeg å lure på om det kom til å bli slutt på kaffe-latte for min del. Om kaffen heretter kom til å bli drukket svart, eller vel egentlig om jeg kom til å unne meg kaffe ute på byen i det hele tatt. Nei, jeg har ikke vært hos fastlegen. Det er heller ikke helsemessige forhold som får meg til å vurdere kaffe-askese. Det var bloĝger-kollega Solliv som fikk meg til å tenke i de baner.

Solliv skrev i innlegget sitt om Mandagskaffekoppen at kaffen skulle bli dyrere. Siden dette utsagnet kom samme dag som statsbudsjettet ble lagt frem, trodde jeg det var en sammenheng der, og måtte google litt. Jeg må innrømme jeg hadde problemer med å tenke ut hvorfor Vedum og Støre ville ta fra vanlige folk kaffen.

Forhøyet toll, slik som på poteter for å trygge norsk landbruk så jeg liksom ikke helt behovet for. Jeg tror det er enormt liten produksjon av kaffebønner her til lands. Skulle det finnes en småskalaprodusent eller to med noen få kaffeplanter ville de trolig heller være i velgergruppen til MDG enn de storbøndene i Norges Bondelag som Sp pleier å fri til med sin politikk.

Hvis man så på folkehelse, og tok økte avgifter til staten på kaffe slik som sukkeravgift og avgifter på nikotin og alkohol tror jeg ikke det ville gagne regjeringen. Fra før har de tjent seg rike som krigsprofitører på gass og olje, nå vil de sikre inntektene til Vedums pengebinge ved å sko seg på vanlige folks behov for morgen-kaffen. Blir liksom ikke ny regjeringsperiode av slike tiltak.

Er det et ønske om å presse kaffe-prisene opp for på den måten øke lønningene og bedre arbeidsforholdene til de som jobber på kaffeplantasjene ville det vært symbolpolitikk typisk SV. Fordi økt inntjening til kaffeprodusentene hadde garantert gått til å øke fortjenesten til kaffeplantasje-eierne og ikke til å bedre arbeidsforholdene til arbeiderne på andre siden av kloden.

Når jeg så søkte litt for å bli klokere så var det ikke Støre og Vedum som vil gjøre kaffen dyrere for norske forbrukere. Det skyldes været i de land hvor kaffen dyrkes. Det kan vi vanskelig gi regjeringa i Norge skylda for, selv om noen sikkert prøver.

Mange kaffebønder i Colombia og Brasil har ikke hatt regn på 165 dager.
Tørkeperioder og ekstreme temperatursvingninger setter både kvaliteten på kaffebønnene og størrelsen på avlingene i fare, og truer dermed den totale kaffeproduksjonen i stor skala.

AgriAnalyse som er et forsknings- og rådgivningsselskap som spesialiserer seg på spørsmål rundt landbruk og landbrukspolitikk. De mener det vil ta lang tid å øke kaffeproduksjonen igjen etter tørken.

På råvarebørsen i New York har prisen på kaffe nådd 2,70 dollar per pund, en økning på nesten 70 prosent fra samme tid i fjor. Prisstigningen vil ikke nødvendigvis  føre til like stor økning i prisene i butikkene, men forbrukerne vil merke en forskjell. Ekspertene spår at kaffeprisene kan øke med over ti prosent hvis ekstremværet fortsetter.

Løsningen for min del må bli å drikke mer kaffe-latte og mindre svart kaffe. Det trengs mindre kaffe i latten enn hvis jeg drikker kaffen svart. Men da kommer det jo an på hva Vedum og regjeringen gjør med melkeprisen….

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg