Sommeren til nå…

Juli går uunngåelig mot slutten, og selv om august også er en sommer måned og jeg håper på en indian-summer er det greit å ta en liten evaluering. Hva har jeg fått gjort, og hva ønsker jeg å få ut av resten av sommeren?

Vi var flinke i vår. Var både i Bøkeskogen i Larvik, spiste terteskjell i Halden og tilbragte en natt i toppen av et tre. Nytt rekkverk på terrassen har vi og fått fiksa.  Men dette var i våres eller tidlig på forsommeren.  Hva har vi egentlig brukt selve sommeren til?

Vi har vært en god del på hytta. Sist nå forrige uke da Aud Marit og jeg dro til fjells.  Jeg hadde en fire timers roadtrip her denne uka, men det har ikke vært de helt store utfluktene.

Hagen har nok fått mer stell enn på mange år.  Det synes. Det er og en del prosjekt her inne i Drømmehuset som har ligget på vent lenge som jeg har fått tatt tak i. Dere vet skap og boder som man endelig får ryddet i. Små-ting som en har tenkt på lenge som man endelig har fått somlet seg til å få gjort.  Det er jo bra. Føles alltid bra når en får gjort slike ting.

Jeg har og vært flinkere på kjøkkenet. Kost meg med unyttige sysler som å lage Geiteramssaft… hjemmelaget jordbærsaus til å ha på is. Hatt flere desserter enn vi pleier . Mer kos. Kos er bra.
I går for eksempel. Bursdagsfeiring i heimen. Eldste Sønn fylte år. Alle ungene var hjemme. Vi disket opp med entrecote. Til dessert hadde jeg kjøpt is, og skulle imponere med at man kunne velge mellom hjemmelaget jordbærsaus eller kirsebær i Amaretto som tilbehør.
Og ja jeg imponerte nok litt. Jordbærsausen falt mere i smak enn kirsebærene.  Men den som imponerte mest var Eldste Sønn.  Han hadde med to liter hjemmelaget jordbæris. Den var helt nydelig!  Deilig fløteis med ørsmå biter av jordbær, så helt nydelig ut og. (Jeg må huske å ta bilde av den en dag. Den isen med min jordbærsaus var virkelig Instagram-vennlig)

mde

Hva vil jeg så få ut av den siste sommermåneden?
Egentlig bare fortsette slik jeg har gjort. jeg har fremdeles skuffer, skap og boder som bør ryddes.  Hagen trenger stell en stund til.  Det er der jeg ofte har sviktet opp gjennom årene. Sluttet med luking, kutting og fiksing i bed når blomstringen tar av. Høstet grønnsaker og bær selvsagt, men ellers er nok ikke hagen det som har fått høyest prioritet sånn etter at hverdagen har begynt igjen etter ferien.
Jeg håper og å ha overskudd og energi til å leke meg mer på kjøkkenet.
Jeg tar gjerne flere helger på hytta. Det blir jo bare finere og finere på hytta jo mer vi nærmer oss høsten.
Og så trenger jeg noen flere opplevelser. Noen utflukter. Det trenger ikke være de store reisene. Jeg føler fremdeles for å holde meg i Norge. Behøver ikke overnatte en gang. Bare litt nye impulser.

Hva skal du bruke resten av sommeren til?

10 kommentarer
    1. For meg er det egentlig litt høst til uka, så det sier sitt… Jobben sluker meg vel igjen med hud og hår.. Men håper å jobbe litt MOT det i år også…

    2. August er en flott måned…håper på mange dagsturer utover da.
      Jeg har kost meg masse med bad i sommer, og det fortsetter både i august og september.
      Bader 2-3 ganger hver eneste dag nesten jeg.
      Synes du har fått gjort masse hyggelig jeg.

    3. Høres ut som du har hatt en fortreffelig sommer til nå. Masse Kos og avslapping, men samtidig fått litt tid til å ta litt tak rundt deg.
      Det er omtrent slik mon sommer også har vært, selv om det også har vært mye jobbing også.😅
      Nå venter vi bare på at sola skal komme skikkelig fram slik at vi faktisk får litt sommervær og ikke bare regn.☀️💦Nyt fredagen!🤗

    4. Em fin start på sommeren og juli er jo juli – skikkelig sommer, uavhengig av vær (kanskje) 🙂 Men man må gjøre august fin også, selv om det kanskje blir mer av bodrydding og stell av hage 😀

    5. August er en fin måned, – er jo også da vi begge har bursdag! 😉 August er bærplukkemåneden, både i hagen og i skogen. Det blir nok ikke så mange utflukter, men junior og jeg skal ta oss en tur til Bergen i høstferien, så det ser vi fram til, – har bestilt både hotellrom og togbilletter. 🙂

      1. Åh, det blir gøy med Bergenstur. Det er e fin by. Jeg har vært der fire ganger.
        Ja, bær og sopp må plukkes. Jeg har ikke så mye bær hjemme, jordbærsessongen er snart over. Bringebær må ha litt mer sol, men det blir et godt år. Multene til multekremen i jula er i boks, men vi kommet sikkert til å plukke mer samt blåbær, tyttebær og villbringebær.. joda, det er mye som kan være kjekt å få i hus.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg