Tenk litt over det…

Etter at en liten “heisatur” sammen med Aud Marit  gjorde at jeg steg raskt opp over bloggtoppen er jeg nå på full fart nedover igjen. Gamle krigsminner fra andre verdenskrig. og messing om nok en kirke var liksom ikke det som trakk lesere i går.  Heller ikke mine  tanker om at det i går var 11 år siden 77 mennesker mistet livet fordi en islamofob høyreekstremist mente at han hadde rett til å drepe ungdom som ikke tenkte likt som han trakk lesere.

Til det siste innlegget fikk jeg en kommentar som fikk meg til å reflektere litt. Ja kommentaren var fra Bien, en som kommenterer blogger og som ikke er så godt likt.  Kommentarene er, som nicket hens tilsier, små stikk. Stikk av sannhet som kan svi, akkurat som bistikk.
På samme måte som naturen trenger bier og humler trenger vi som ønsker å blogge om samfunnet rundt oss Bien og mennesker som hen. Folk som med sine små stikk påpeker at sannheten kanskje ikke er akkurat det vi skriver. Som tar til motmæle når hen er uenig og som påpeker fakta-feil.
Vi trenger Bien og slike som hen. For hvis kommentarfelt bare fylles opp av de som er hjertens enig, av applaus og samstemthet, ja da blir bloggen som et ekkokammer. Et ekkokammer som underbygger ens egne holdninger og meninger. Et ekkokammer  skaper ikke refleksjon, en får ikke brynt tankene og ideene sine.
Hvis alle tenker likt er det ingen plass for nye tanker, nye ideer, nye impulser. Derfor er ekkokammer farlig.

Men tilbake til Bien sin kommentar på mitt innlegg.
Hen skriver blant annet:

Det er kanskje bare et tidsspørsmål før Norges nest største medihus Egmont legger ned Blogg.no. Når de skjønner at de gir ordet fritt til disse folkene. Ord som kan føre til handling. Som HAR ført til grusomme handlinger, Ref bloggeren Peder Nøstvold Jensen alias Fjordmann som var Breiviks store forbilde. Synd at noen få bloggere her ødelegger for de mange . Nettavisen Reset.no som er en av SIANS følgere sitt favoritt nettsted er på randen av konkurs, de har mistet alle seriøse Annonsører. Det har så klart Egmont registrert.

“Disse folkene” som Bien referer til er de som står for det tankegodset jeg advarte mot i mitt innlegg. De som støtter «kulturkonservatisme», høyrepopulisme, ultranasjonalisme, islamofobi og høyreekstrem sionisme.

Jeg tenkte da jeg leste kommentaren til Bien at hun har mye rett, men at enn så lenge er det vel to eller tre bloggere jeg har registrert med slike holdninger. De fleste skriver jo om helt hverdagslige ting som ferieturer, maskemarkører og bryllupsplaner.
For egen del skaper hytteturer og rosa bobler mye mer engasjement enn samfunnskritiske innlegg.

Så våkner jeg i dag og ser på min egen begredelige 12. plass. Sveiper med vante blikk over topplista og skvetter litt til. To av de bloggene Bien er kritisk til er blant de tre øverste på bloggtopplista.

Ytringsfriheten står sterkt. Jeg mener alle må få lov å ytre seg, også de som har meninger jeg er uenig i. Jeg liker at blogg.no har et mangfold. At det ikke bare er matoppskrifter og bilder fra tur i skog og hei. Jeg har lenge ønsket meg mer samfunnsdebatt på blogg.no. Samtidig tror jeg Bien har rett når hun hevder at Egmont ikke ser seg tjent med det hvis blogg.no skulle overta noe av den rollen Resett har hatt i norsk medieverden.

Jeg mener ikke å kneble noen.  Bunny og Olehartattordet har like mye rett til å blogge og komme med sine meninger som det jeg har.
Begge tar opp samfunnsområder jeg gjerne vil debattere. Men selv om de har innlegg som inviterer til debatt er det ikke debatt de ønsker.  Olehartattordet har stengt kommentarfeltet går jeg ut i fra, siden ingen av hans innlegg, samme hvor provoserende de måtte være, har en eneste kommentar.
Bunny har blokkert sin mest pågående kritiker, Bien. Det har han selv skrevet ved flere anledninger.
Når jeg kommer med kritiske motargumenter mot noe han har skrevet er jeg en mobber og får kommentarer på meg som person, og han tillegger meg holdninger jeg overhode ikke har ut fra mitt politiske ståsted.  Han er lite villig til å debattere temaene han selv har tatt opp med noen som viser saklig uenighet.

Olehartattordet har i sitt siste innlegg en kritikk av statsminister Støre.
Kritikk av Støre og “volds-venstre”, “kokko-venstre” osv er ting vi på venstresida i norsk politikk er rimelig vant med fra de som jevnlig frekventerer Resett og lignende sider. Jeg er selv ikke så positiv til alt regjeringen gjør, spesielt når vi kommer til strømpriskrisa.  Så det er ikke noe galt med verken kritikken eller innlegget i og for seg.
Det jeg reagerer på er at alle linkene han har på slutten av innlegget for liksom å underbygge sine egne uttalelser, holdninger, ja så er samtlige 8 kildehenvisninger er henvisninger til blogginnlegg han selv har skrevet og publisert på sin egen blogg.
Snakk om å befinne seg i sitt eget lille ekkokammer, stengt for alle kritiske røster og muligheter for realitetsorientering.

Vi er mange som ønsker sterkt at blogg.no skal bestå. At Egmont skal se seg tjent med å holde liv i kanalen. Da må vi ha lesere og ikke minst annonsører inn. Det tror jeg ikke vi oppnår ved å la blogg.no overta arven etter Resett som ekkokammer for høyreekstreme og islamofobiske røster.

 

4 kommentarer
    1. Annonsørane ønskjer at Egmot sine bloggarar skal halda seg innanfor grensene til det som er politisk korrekt. … og så må lesarane vera kjøpesterke…

      “Vanlige folk” ønskjer tryggleik, og økonomisk, men har vel snart nok med å betala mat og straumrekning? Kanhende ikkje så rart at respekten for dei folkevalde er synkande?. Raudt og SV ligg an til å veksa på denne radikaliseringa, men slik samfunnskritkk er ikkje politisk korrekt.

    2. Ytyringsfrihet er et must for et velfungerende demokrati som Norge. Det må vi hegne om. Samtidig vil jeg minne om at det er ikke ytringsplikt. De usakte ordene kan ofte være de beste.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg