Ut å demonstrere litt….

Det var en lang og innholdsrik dag i går.  Jeg kjenner det godt i dag, men det var verdt det!  Får ta en litt rolig dag i dag.  Har bedt ungene på taco i ettermiddag, men det er bare kos.

Etter loppemarkedet i går dro jeg for å delta på det som vel var dagens viktigste begivenhet. 1. mai toget.
Her er parolen jeg gikk under i årets tog. At man går under, eller bak en parole betyr at det er en sak du brenner for eller i det minste er enig i.

Det gjorde godt å marsjere over bybrua der en av utbyggerne ønsker å bygge et høyhus på en 10 til 14 etasjer under den parolen. Men det beste med parolen er at jeg håper det gir de politikerne i kommunestyret som mener deres oppgave er å ivareta utbyggernes interesser i større grad enn innbyggernes får seg en tankevekker.  Flere av de gikk i toget, men selvsagt  under andre paroler.

På bybrua sto lokalavisas journalist og fotograferte. Jeg sa til han på spøk at det bildet måtte i bla, gjerne førstesida. Jeg er blitt bønnhørt. Bildet ligger i teksten i reportasjen når den nå er lagt ut i nettavisen.

Ser og at det er en kommentar under reportasjen son går på at det var plakater og flagg i 1. Mai toget vedkommende mener ikke hørte hjemme på denne dagen. Jeg er usikker på hva vedkommende mener ikke er politisk korrekt i et 1.mai tog. Slik jeg har forstått historien er det en internasjonal dag for solidaritet og arbeiderkamp. Hvis det var plakaten vår om innbyggere og utbyggere han sikter til (Det var en av de det var bilde av og som fikk omtale) så mener jeg det har lange røtter i arbeiderbevegelsen å sloss for at pampeveldet, de som har makt og myndighet for eksempel i LO eller Arbeiderpartiet, får en påminnelse om at de er valgt av folket. Altså folkevalgte. Og at man da bør lytte mer til folket enn til kapitalistene.

Hvilke flagg som ikke hørte hjemme i toget er jeg og usikker på. I tillegg til det norske var det flagg fra Palestina, Kurdistan og Ukraina.  Hvilke av de landene den som kommenterte mener at ikke trenger vår solidaritet er jeg usikker på.

Nei nå kjenner jeg øynene snart glir igjen. Jeg tar en liten strekk på sofaen i stua. Pelspleddet og Charlie Chihuahua ligger alt og venter.

6 kommentarer
    1. Å være demonstrant er hardt arbeid så det er ikke rart du er sliten i dag.👍🏻👊🏻💪🏻
      Her ville det nok sett rart ut om jeg kom marsjerende etter grusveien med paroler. I beste fall kunne jeg fått mannen til å knipse bilde, men i avisa hadde jeg nok neppe kommet. 😅 Bra at 1. maitogene er igang igjen etter pandemien.🌹

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg