Blir alt bra?

På mandag blåste værgudene i om det sto midten av april på kalenderen. De fylte verden min med flere lag nysnø.  Småskoene som jeg tok frem rett over påske ble satt inn i skapet igjen. Plenen er hvit og jeg starter dagene med å skrape is fra bilvinduene.  Våren lar vente på seg.

I enda større grad enn jeg lengter etter våren lengter jeg etter at verden skal bli normal igjen. At vi skal kunne ta livene våre tilbake og fortsette der vi slapp i mars 2020.
Hver gang jeg ser en lysning, tror at nå, nå er det snart over kommer et nytt tilbakeslag. Og i like stor grad som snøen tar fra meg håpet om en snarlig vår, virker en normal verden og det normale livet som fjernere og fjernere.  Nå va visst ikke Johnsen Johnsen helt å stole på heller hørte jeg på Dagsrevyen da jeg var innom Høvdingen i går.

13 måneder, skriver Stine Skoli, 13 måneder er over 1/8 av livet til tvillingene hennes på 8.  I en åttende del av livet sitt har disse døtrene levd under alle restriksjonene som pandemien har ført med seg.

I vår familie har vi en liten gutt som er 15 måneder.  Jeg får nesten daglig snap med bilder og videoer av en blid gutt som løper rundt med et stort smil.  I 13 av hans 15 måneder lange liv har pandemirestriksjonene vært en del an hverdagen.  Det er 87% av livet hans så langt. Han kjenner ingen annen verden enn antibac og mennesker med munnbind i butikkene. Det ser ikke ut til å plage han.
Men jeg synes det er rart å tenke på at denne lille gutten kjenner jeg kun fra bilder. Bare tre ganger har jeg sett han.  Jeg er grandtante.  Det har ikke vært året for de store familiesamlingene.
Jeg kjenner på hvordan jeg savner at storfamilien samles, og at det sliter på meg at jeg ikke vet når vi neste gang kan treffe hverandre alle sammen.

Stine Skoli skriver om at engang vil pandemien være noe våre barnebarn leser om i historiebøkene og at minnene om tiden da covid-19 herjet mellom kontinenter og landegrenser, og tok med seg millioner av liv. Allikevel kommer til å hviskes ut, og tankene vi bærer på nå vil forsvinne.
Vel jeg er litt sikker på det..

Jeg tror jo våren vil komme.  Jeg tro jo pandemien vil slippe taket og at vi gradvis vil kunne ta livene våre tilbake.  Flekker av bar mark dukker opp og snøen må gradvis trekke seg tilbake.
Men jeg tror Covid-19 bare vil bli den første av en rekke pandemier, og at når historiebøkene skal leses har vi lært oss hvordan det er å leve med gjentatte pandemier.

Kanskje kommer ikke mine barnebarn til å undre seg over hvorfor polet ikke ble stengt, men heller stille spørsmål ved hvorfor skoler, barnehager, alt av idrettsaktiviteter, treningssentre, serveringssteder, frisører og alle butikker ble stengt ned mer eller mindre i over ett år.

Eller kanskje vil hjemmeskole og sosial distansering være hverdagen til mine barnebarn. Kanskje vil de få sjokk hvis de ser mennesker klemme hverandre på TV eller møter mennesker på butikken uten munnbind. Kanskje vil de bli fylt av frykt og angst hvis de hører noen hoste.

Jeg har sluttet å drømme, sluttet å glede meg til ting, sluttet å planlegge aktiviteter, for i det samfunnet begynner å lette på restriksjonene sprer smitten seg som er farsott og nye innstramninger følger med det samme.
Til helgen skulle vi nok en gang gjøre noe sammen med Svoger.  Det kommer garantert til å bli avlyst slik det ar blitt hver gang i 2021.  Svoger skyr andre mennesker som pesten, møter bare Svigermor og jeg blir mer og mer engstelig for han.

Oftere og oftere spør jeg meg selv om vi er sikre på at vi takler pandemien på riktig måte. Om nedstenging og sosial isolasjon virkelig er den eneste riktige strategien.  Om ikke langtidsskadene av denne nedstengningen også har store og alvorlige konsekvenser for samfunnet så vel som for enkeltmennesker. Oftere og oftere tenker jeg at det må da finnes en plan B.

Kanskje må vi lære oss å leve i et samfunn med smitte.  Jeg lever godt med å sprite hendene hoste i armhulen og det er helt greit for meg med glassplater som skiller meg fra betjeningen i  kassa på Kiwi.
Men jeg vil ha familiens påskeskirenn på hytta på Damtjern, og ikke på zoom.  Jeg vil kunne møte gode kollegaer rundt et langbord til sommerfest og julebord uten at vi må tenke på om vi er 10, 12 eller 23.
Jeg vil traske gjennom folkemengden på 17 mai, og gi et menneske jeg ikke har sett på lenge en spontan klem. Jeg vil lokke Svoger ut av leiligheten, tilbake i livet.
Digitale møter har vist seg å være et bra supplement, og jeg tror vi vil få mange av de også i fremtiden. Men jeg vil og ha fysiske møter, den gode praten rundt kaffemaskinen.
Jeg vil ikke at enhver nyhetsmelding skal begynne med oppramsing av smittetall og smittetallstatistikk.
Jeg vil at familier og slekter skal kunne møtes i bryllup, barnedåper og konfirmasjoner og ikke bare i bisettelser og begravelser.

Og hvis jeg noen gang blir bestemor eller oldemor ønsker jeg å ha barnebarn og oldebarn som en del av livet mitt. Holde de i hånden, ha de på fanget, gi de en klem – ikke bare se bilder av de på en skjerm.

Jeg vil kort sagt at vi skal finne en måte å leve på, selv om det vil komme nye pandemier.
Kanskje er det å ruste opp helsevesenet et av grepene som bør tas, selv om beredskap koster. For nedstenging, permitteringer, konkurser og sosialisolasjon koster og- kanskje mer.

Stine Skoli var den av toppbloggerne som fikk i gang tankevirksomheten hos kjerringa i dag.
Ellers har jeg merket meg at Ida Wulff ikke kom med noe nytt i går, (men uka er fremdeles ung).  Mamma på hjul har hatt n god dag, omgitt av bier fra Vibbedille. Da får det ikke hjelpe om Gubben hennes har vasket en håndklevasken med bensin.
Siste mann på bloggtoppen i dag er denne bloggen her.  Dere vet alle Hva denne kjerringa skal fylledagen med. Om en drøy halvtime venter dag to med kurs – og ja da.  Det e et møte i kveld og.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg tror jeg også må perle meg noen bier og andre fargerike figurer og bringe et snev av vår, farger og håp inn i livet mitt. Mon tro om jeg klarer å finne tid til det….

 

 

 

 

43 kommentarer
    1. God morgen 🙂 Vil bare igjen nevne for deg at du kanskje har litt for lange blogginnlegg, og det tror jeg du kan miste lesere på etterhvert dessverre…. Prøv heller å dele de opp i flere innlegg. Det du skriver er interessant og bra, men litt for langt. Ønsker deg en fin dag:)

      1. Helt uenig. Så lenge man har et bra innhold så kan postene gjerne være lange. Blogg er best med tekst, bare ikke fyll på med 500 bilder for å få en lang post… det er gørr det..

    2. Enig med Marte! Du kan med fordel dele opp, og heller pøse ut flere innlegg pr. dag 🙂
      Ja denne koronaen….eneste positive jeg kan se er at vi nok lærer å sette mer pris på det vi har når vi en gang kommer gjennom dette. Å kunne klemme, ha besøk av nære og kjære, reise osv. 🙂

      1. Takk. Som jeg skrev til Marte så er de litt (eller veldig) lange innleggene min stil å blogge på.
        Men det går an for leserne å ta seg en pause…
        Jeg håper vi setter umåtelig pris på slike ting du nevner som å samle storfamilien. Jeg håper vi ikke blir redd hverandre

        1. Tenker at greier ikke folk lese et såpass langt blogginnlegg, så har de et problem. 😉
          Blogginnlegg trenger ikke være superkorte, som mange har fått for mote. Det er meningen at de faktisk skal formidle noe, og da trenger man ord. 🙂

          1. Synes meningen hadde blitt brutt hadde det vært i flere innlegg. Hvorfor dele opp et tema i flere poster? Synes du blogger bra, tåler om enkelte innlegg blir litt lange 😀

    3. God morgen, nok ett godt skreve innlegge fra deg.
      Har også lurt på om ikke det finnes en plan B, her oppe i nord har vi ingen smitte så jeg prøver å leve så normalt som mulig, men man er jo alene om alt.
      Noe vår kan vi se langt etter enda, det er noen dager siden det kom snø, men det er jo 1 meter å tine.
      Her nord er vi optimister og gleder oss til sommeren

      Ha en fin dag

    4. Ja, plan B, er det rett og slett å la slike virus herje fritt? Bare la de som ikke klarer seg gjennom dø? Er det det som er fremtiden vår? For nye pandemier kommer. Og, bare noe så enkelt som antibiotikaresistens, vil det medføre at vi dør av et sår i fingeren?
      Eller skal vi tvangsvaksinere folk med kjappe vaksiner, og drite i noen alvorlige bivirkninger? Var det ikke en på en million som hadde fått blodpropp av J&J vaksinen? Er det noe vi bare må akseptere? Var jo ikke så veldig utbredt.
      Verden er litt rar for tiden.
      Ønsker deg en så god dag som mulig, med eller uten perlebier 👍

        1. Men, når den ene vaksinen etter den andre viser seg å være skummel, er ikke det så enkelt. Og, ruste opp sykehus? Er du gal, det kan man jo ikke, for det koster penger😢
          Uff nei, tror jeg må ut å få frisk luft. Og, heller fortsette samme gamle trakten, og håpe det en dag er over 💪

    5. Du skriver så bra så lange innlegg er helt supert. Er så kjedelig med bloggere som skriver tre setninger og har ørten bilder. Da kan de like gjerne bruke Instagram synes jeg.

    6. Veldig bra innlegg fra deg idag også.
      Jeg har lest hvert eneste ord og de er til ettertanke.
      Ønsker deg en fin dag.

    7. God Morgen 🙂
      Ikkje finn på å kort ned, bare nevner det, skulle eg f.eks ha ventet til i ettermiddag eller noe for å få med meg avsluttningen? Nop! Skriv som du gjør og vær som du er – Trenger ingen endring 🙂
      Lag deg en fin dag 🙂

      Vibbedille 🙂

    8. Fortsett som du gjør👍
      Liker stilen din som den er. Reflektert, klok og samtidig morsom.
      Faktisk ser jeg ingen andre i bloggtoppen med akkurat DEN kombinasjonen!
      Ha e finfin dag videre😊

    9. Jeg liker lengden på dine innlegg.
      Rekker jeg ikke å lese alt på en gang, kommer jeg tilbake senere for å lese ferdig innlegget. Vanskeligere er det vel ikke.

    10. Flott innlegg! Skal jeg si hva jeg tror…..det normale vi hadde en gang. Vil alltid bli annerledes…
      Perle kan du alltid gjøre 🙂

    11. Jeg vil også at NOE skal bli mer normalt, men en del ting er greit å fortsette med… Men jeg vil på ferie og klemme familien og sånne ting. Etterhvert 🙂

    12. Jeg tror også at fremtiden kan bli slik som du beskriver…det blir trist, men man venner seg til alt.
      Man må jo gjøre det best ut av all ting.

    13. Om jeg skal være HELT ærlig, er denne pandemien grunnet i naturens måte å hanskes med en populasjon som blir for stor.. Vi er jo faktisk bare én av planetens x-antall arter i dyreriket, hverken mer eller mindre, hvilket innebærer at vi er bundet av de eksakt samme prinsipper som gjelder i naturen, fra insekter til primater.
      Naturen vil dermed neppe gi seg før balansen er gjenopprettet, for ikke glemme prinsippet om den sterkestes rett! Denne faller jo svært mange tungt for brystet, og dermed motsetter seg av beste evne. Men hvorvidt det er folk som misliker prinsippet naturen har fulgt i sine arters utvikling i en 4 milliarder års tid, gir naturen faen i.. At vi kan ‘lure’ den til å godta en høyere populasjon enn den egentlige limiten for vår art, anser jeg for åpenbart, da det ellers ville vi hatt en durabelig wipe-out for lenge siden. Men det går jo kun hit og ikke lenger. Stopper vi denne smitten uten merkbare utslag i naturens balanse, blir det hardere skyts neste gang..
      Av den grunn, mener jeg vi faktisk også må åpne for en argumentasjon for å bare la pandemien (mer eller mindre) gå sin gang uten å henfalle til beskyldninger om kynisme, egoisme, osv.. Objektivt sett, så må jeg si naturen har gitt oss alt for stor ‘slækk’, da jorden og dens natur unektelig ville vært best tjent med om den rett og slett kvittet seg med hele arten..
      Skal vi og planeten overleve, er vi nødt til å foreta drastiske grep hvor vi tar MYE mindre plass, for å si det sånn!

        1. Jeg har ikke tatt stilling til hvorvidt jeg kan si meg enig i å dra det helt ut jeg heller, jeg mener bare at vi utvilsomt vil være tjent med at også de mest ytterliggående meninger blir tatt med i betraktningen. Alle meninggrupper bør få komme til uttrykk og behandles med respekt i debatten. En må huske at det som fremstår som kynisk m.h.t koronapasientene som regel ikke er grunnet i hverken egoisme eller kynisme, men at det for de tilhørende denne meninggruppen er hensynet til ofrene for tiltakene som veier tyngst. Det er også i stor grad her skoen trykker for mitt vedkommende. Jeg syntes rett og slett prisen vi må betale for å holde dette gående er for høy. Tiltakene koster også liv, bare at disse tapene ikke lar seg tallfeste med den nøyaktighet som de som skyldes viruset, og en del antas også a bli tilskrevet andre årsaker. Men like fullt er det tiltakene som vil ligge til grunn, og det provoserer meg når det hyles om hensynstagen til våre medmennesker når dette kun gjelder koronapasientene, mens det drites langflatt i ofrene for tiltakene.

    14. Alt blir bra igjen….en gang tror jeg. Men vi må nok regne med å ta denne vaksina fremover som med influensa og andre vaksiner tenker jeg. Og mye har nok kommet for å bli. Som mer møter på zoom etc.
      Men jeg savner virkelig å få se familien min og ikke bare snakke på tlf. Har ikke sett mine siden juli i fjor, og da kunne vi ikke klemme. Så ja, jeg merker det sliter litt på.
      Har fulgt deg en stund, men ikke kommentert tidligere.
      Synes du har mye forskjellig, og artige og interessante innlegg. Fortsett som nå 😉🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg