Finnes det ingen plan B?

Så er landet på nytt blitt lagt øde og tomt. Vi lytter til Ida Wulff på andre plass på bloggtopplista, smører oss med solkrem og går ut for å gå tur på et islagt skogsvann eller fjellvidde helt for oss selv.
Ja de modigste av oss, og de som bor i kommuner med islagte vann eller øde fjellvidder.

De andre får holde oss hjemme og lage lavkarbofrokoster inspirert av Spisogspar på tredje plass som vi kan imponere med på Skype-møter fra hjemmekontor.
Jeg kommer ikke til å sitte å brife med fancy frokost på mine Skype-møter.
Jeg er så lei lavkarbo-maset!

Når du er ferdig med å imponere på hjemmekontor, kan du trøste shoppe på alle nettbutikkene du kommer over. Andrea Sveinsdottir på fjerde plass svidde av 5.000 på den måten. Og kan nå glede seg med å få den ene pakka etter den andre levert i postkassa. Fysiske butikker hvor du kan prøve, ta og føle på produktet er det slutt på. Stengt, lukket og låst her i byen og store deler av Østlandet.

Andrea har blant annet kjøpt tre bikinier.
Jeg lurer på hvor hun har tenkt å bruke de.  Slik jeg kjenner badestrendene i Osloområdet skal det bli en utfordring å holde to meters avstand, og så vidt jeg kunne se ble ingen av bikiniene levert med matchende munnbind…
Ja jeg vet at de har familie på Sørlandet, men husk at unødvendige reiser også er frarådet.

Hvis du ikke har 5.000 å sløse bort på bikinier du ikke får brukt kan du jo i ren frustrasjon kaste deg over diverse kommentarfelt på nett og lire av deg surt oppgulp. Kanskje får det deg til å føle deg bedre.
Jeg har hørt at noen har glede av å gjøre andre vondt.
Det må være noen slike som herjer i kommentarfeltet til Mammapåhjul på femteplass.

Vivian sitter lenket til rullestolen, kan knapt bevege en muskel og skriver sine blogginnlegg kun ved hjelp av øynene.  Er hun negativ og har en dårlig dag, noe som er helt forståelig får hun høre at hun sutrer. Bruker hun humor og skildrer morsomme opplevelser fra hverdagen sin er det forkledd satire og egentlig klaging. i følge kommentarfeltenes konger og dronninger. Kritiserer hun systemet eller noen av sine opplevelser med helsevesenet er hun utakknemlig, for vi har jo et fantastisk helsevesen her i landet.
Uttalelsene kommer garantert fra noen som verken arbeider i helsevesenet eller er pasienter eller pårørende. For selv om veldig mye er veldig bra i norsk helsevesen, og vi på mange områder har ett av verdens beste helsevesen, har også vårt helsevesen feil og mangler. Noen av de manglene rammer noen ganger enkeltskjebner, som Mammapåhjul.  Selvsagt er det lov å påpeke det, og si i fra hva som kan gjøres bedre.

Til slutt er det bare en blogger igjen på bloggtoppen. Kokkejævel på førsteplass.
Og i dag synes jeg inderlig synd på Kokkejævel og Kjærest.
For bryllupet som er om få dager blir overhode ikke slik de hadde tenkt.
Etter at regjeringen vedtok å stenge ned hele landet, også Alta og andre kommuner uten smitte,. er det ikke mye igjen av det planlagte bryllupet og barnedåpen. Det er så vidt de får lov til å liste seg inn i kirken, døpe barnet og hviske ja til hverandre bak munnbindene.  Håper faddere, prest og øvrig familie, de få som får være til stede, husker på å holde to meters avstand til så vel brudepar som dåpsbarn.
ikke noe arrangement etterpå – og for Guds skyld ikke tenk på å få servert så mye som en dråpe champagne eller en øl på en slik dag. Strengt forbudt!

Jeg forstår at regjeringen ønsker å få ned smittetallet, få ned antall syke slik at helsevesenet ikke kneler.
Men nå har vi drevet med denne nedstengingen mer eller mindre i over ett år.
Jeg har liksom ikke inntrykket at det  helt virker, for nå som vi egentlig bare skulle ha hatt sluttspurten igjen, den siste motbakken virker det som om vi omtrent er tilbake til start..

En grunn til at det ikke fungerer er jo at for mange ikke følger retningslinjer og anbefalinger.
40.000 nordmenn planlegger å feire påsken i utlandet.
Flere fotball-lag vurderer å reise utenlands for å trene.
Statsministeren som burde vite bedre  feier 60 års dagen sin med flere enn 10 stykker, men formaner andre til knapt å se folk. Hun reiser til Bergen i påsken, men forbyr andre å reise hjem, med mindre de er studenter som ikke har familie der de bor.
Signaleffekten til Erna er stor.  Hvorfor skal ikke ungdommen få samle 14?

Jeg kommer til å følge smittevernforskriftene, reglene og anbefalingene så godt jeg evner.
Jeg hørte på pressekonferansen at det fremdeles var lov å bruke hue og bruke sunn fornuft.
Men jeg savner en plan B.

 

 

 

24 kommentarer
    1. “God ” . morgen
      Plan B er vel å nekte oss å ha besøk i vårt eget hjem. Jeg har familie i utlandet. Jeg har ikke reist dit, og de har ikke kommet hit. Ingen av oss vil nemlig i karatene – derfor holder vi oss hjemme alle sammen. Vi følger rådene så godt vi kan. Det er tydeligvis ikke godt nok. Det jeg savner oppi all elendigheten er noen positive nyheter. Det snakkes om “den siste kneika”. Hvordan vet de det?
      Jeg skal være så slem å “forutse” at når våre politikere er ferdige med å være på hytta – ja, da blir det forbud med besøk i eget hjem – leste at det var neste tiltak. Hvis nåværende ikke effekt. Vaksineringen er også en katastrofe. Blir mer og mer oppgitt.
      Må man i karantene hvis man svømmer over grensa tro?
      Ha en god dag – det skal jeg.

      Klem fra meg til deg. Elsker innleggene dne

      1. Jeg hørte om planen om å nekte oss besøk i egne hjem. Men for meg er det fremdeles en del av plan A.
        Jeg tenkte på en plan som ikke fører til ensomhet, konkurser, permitteringer osv

    2. Jeg er spent på hvordan det blir etter påske? For alle skal pakke seg sammen på hytta, og hyttene til vanlige folk er jo ikke palasser med store rom.
      Selv skulle jeg på hytta til min bror og familien hans i påsken. Men det har jeg nå skrinlagt. Vi er tilbake på start, rett og slett, med muterte virus og annet tull.
      Og når ikke engang profilerte politikere klarer å følge reglene, hvordan skal man da forvente at oss vanlige folk skal klare det? Jeg skal i alle fall gjøre mitt beste for å følge reglene så godt som mulig. Jeg hadde hjemme alene jul. Og nå får jeg hjemme alene påske også. Og alt pga covid. Jeg skal nok klare det. Det er jo vår nå, og forhåpentlig kan jeg sitte litt ute i solveggen i påsken ♥
      Ha en herlig dag ♥

      1. Smitten har steget etter hver ferie. Det kommer den sikkert til å gjøre etter påske og, selv om jeg skulle ønske at den sank betraktelig. Vi reiser vel noen dager på hytta (54kvm uten strøm og vann)men det er bare oss i husstanden.
        Slektas påskeskirenn blir digitalt i år også….

    3. Plan B, må vel være å åpne opp alt, og la viruset herje fritt. Ser egentlig ikke andre alternativer. Eller, å spikre igjen dører og vinduer til folk, så ingen får til å omgås.
      Jeg holder meg i alle fall til plan A. Sitte hjemme, omgå kun sønnen min, og behandlere, og ellers ha mange fornuftige samtaler med meg selv og katten!
      Håper bare det roer seg litt her etter påske, så jeg med god samvittighet kan dra innom jobb noen timer i uken. Begynner å utvikle jobbvegring! Og, det er usunt det.
      Ønsker deg en oppløftende dag, jeg skal ut i stiv kuling! Da regner jeg med jeg blir løftet godt😁

    4. For min del skal jeg være glad når kokken er gift.Går snart i surr i alle innleggene om hvor mange gjester etc.
      Sitter i karantene selv for tiden, og er nok litt ekstra sur etter snart en uke uten å se mennesker.

      Bor selv på et lite sted med null smitte inntil en uke siden da det eksploderte i mutant virus.Nå er hele lokalsamfunnet infisert og nesten lammet, med mange mennesker i karantene og syke. Så jeg har full respekt for de strenge reglene.

      1. Ja smittesituasjonen kan snu fort.
        Det er derfor de har de nasjonale tiltakene så strenge. Jeg har forståelse for tiltakene.Men jeg synes man burde tatt andre grep i tillegg.
        For det er noen som betaler en høy pris for disse nedstengingene.

      1. Så fint du deler dine tanker. Jeg selv vurderer å ta meg en bolle og Vippse 200,- til Alta så jeg kan se bilder av mat i 2 år.

    5. Nei, en kan så si.. Det er jo ingen hemmelighet at jeg mener prisen vi betaler for å holde dette gående er for høy i forhold til gevinsten. Det er tross alt snakk om både grunnlovsgitte rettigheter, jobb, -og for de værst rammede, hus, hjem og livsverk, for ikke snakke om en isolasjon som man ellers ville kunne hevde ble omfattet av torturbegrepet.
      Hadde det gitt en klar gevinst som var synlig for enhver, samt at det som ble gitt av beskjeder i de ulike sammenhenger i det minste var en relativt konsekvent, ja da ville nok også jeg kunnet stille meg bak det, da et liv tross alt er noe så verdifullt som et liv. Men slik det ser ut i mine øyne, peker det mer i retning av at ‘usynlige’ liv ofres for de som gjør seg synlige i form av lave tall på koronastatistikken..

    6. Selv om jeg mener at Erna & co har tatt seg til friheter som de ikke har, er det ikke så mye å kritisere for de totale beslutningene i pandemien. Det er naturlig at man går lei etter et år uten de samme friheter vi er vant til. Om man velger å blåse i råd og påbud resulterer det ikke i annet enn forlengelse av pandemien. Sånn er det bare.

    7. Selv om jeg mener at Erna & co har tatt seg til friheter som de ikke har, er det ikke så mye å kritisere for de totale beslutningene i pandemien. Det er naturlig at man går lei etter et år uten de samme friheter vi er vant til. Om man velger å blåse i råd og påbud resulterer det ikke i annet enn forlengelse av pandemien. Sånn er det bare.

      1. Enig i at vi må følge rådene. Og hvis alle hadde gjort det – og det er langt flere enn Erna som byte dem, så hadde vi ikke trengt så strenge tiltak.
        Samtidig er det mulig å tenk at man kunne tatt andre grep. Bygge opp sykehuskapasitet, gjort egne vaksineavtaler, Ikke lempet på alle innreisene.

    8. I Debatten påstod en representant fra FHI at tiltakene ikke ville virke pga. fortsatt for mye trafikk over grensene 🙁 Forbud mot besøk i eget hjem hadde vi allerede her i Oslo etter jul. Portforbud er visst det eneste som står igjen. Jeg mener de heller bør stenge grensene. For øvrig setter jeg min lit til Espen Nakstad, men han får det ikke alltid som han vil.

        1. Ja, nettopp – forslaget er også blitt nedstemt av Stortinget – men det er betegnende at Regjeringen har hatt det som plan B istedenfor å bygge opp intensivkapasiteten eller regulere grensefarten bedre. Tenker du på vaksinesamarbeid med f.eks. Russland? Kina er vel fortsatt ikke blidgjorte nok? 😉

    9. Jeg bor i en liten kommune som nesten ikke har hatt smitte. Folk lever nesten som normalt her og det kan se ut til at mange av råd og regler er glemt. Gruer meg til etter påske, frykter resultatet. Her ventes «storinnrykk» av påsketurister og studenter som kommer hjem til påske. Det er jo «bare» et råd er svaret man får når det anbefales å ikke reise unødvendig innenlands heller. Skulle ønske regjeringen heller kunne vært klar og tydelig på noen forbud i en kortere periode enn alle rare regler dem ikke selv skjønner en gang. Hadde gjerne imøtesett reiseforbud i hele landet i 2-3 uker (som ikke kan dokumenters strengt nødvendig). Å de pensjonistene som skal hjem på påskeferie fra Gran Canaria og som klager på karantenebestemmelser på hotell har jeg lite sympati med. De har vært 3 måneder allerede på sydentur og visste hva de risikerte når de dro. De får følge reglene eller forlenge oppholdet sitt. Er min mening.
      Uff, dagens frustrasjon.

      Ha en fin dag 😊

      1. Helt enig med deg her. Kjenner flere som gir etter for press fra familen så lenge det ikke er forbudt å reise hverken innenlands eller utenlands. De hadde foretrukket et påbud. Kommuner uten mye smitte kunne da ha sluppet nedstenging pga. frykt for tilreisende fra hovedstadsområdet i påsken. Og hvorfor i all verden skal flypendlere som helseministeren få unntak? Koronaviruset spør ikke om hvorfor noen reiser.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg