Jeg håpet Kokkejævel skulle fått det bedre…. eller ønsker jeg virkelig det?

I innlegge “Hvordan går det med deg?”  skrev jeg i går at jeg håpet at de nye tablettene til Kokkejævel skulle virke.  Bakgrunnen for det ønsket var at jeg er litt lei av å skrive innlegg om smerter.   Men ønsker jeg virkelig det? Sutre-innlegg gir lesere. Kokkejævel er fremdeles på bloggtoppen, og jeg avanserte fra plass nummer 34 til plass nummer 27. Så når jeg nå ser at tablettene til Kokkejævel overhode ikke virker slik han ønsker, skal jeg da bli lykkelig fordi nok et syteinnlegg antakelig vil gjøre underverker for min vandring oppover på blogglista?  Litt usikker, men jeg har i det minste medfølelse med Kokkejævel. Vond rygg er ….relativt altoppslukende.

Vidundermiddelet Kokkejævel hadde så troen på heter Neurontin.  Når jeg leser meg opp på det legemiddelet i Felleskatalogen blir jeg litt forundret over at det er det middelet vikarlegen har skrevet ut. Jeg kan se at det kan ha virkning på neuropati i foten, middelet brukes ved perifer nevropatiske smerter..  Men jeg har forstått det som om smertene i foten til Kokkejævel var forårsaket av prolapset i ryggen.  Altså isjias-smerter som stråler nedover benet og ut i foten, og ikke først og fremst smerter bare i foten, som f.eks. ved diabetisk nevropati.
Jeg må understreke at jeg ikke er lege, at jeg selvsagt ikke har undersøkt kokken, og at jeg kjenner legemiddelet kun fra omtalen i  Felleskatalogen. Men jeg kan ikke se at middelet vil gi lindring for smerter i ryggen, derimot er ryggsmerter en relativt vanlig bivirkning. Ta med deg en utskrift av Felleskatalogen og ta en ordentlig prat med legen, du Kokkejævel.  For det legemiddelet bør ha ønsket virkning hvis du skal putte det i deg.  Det har relativt mange bivirkninger.

Den beste behandlingen for prolaps får du hos en terapeut.  Fysioterapeut, Manuellterapeut, kiropraktor eller lignende.
Jeg er, som alle vet et menneske som ikke trener. Jeg går tur med hunder. Jeg beveger meg. Jeg bruker kroppen min. Men jeg har ikke trent siden siste gymtime på Tinius Olsen skole en gang i juni 87.   Jeg er altså ikke et slikt menneske som tror trening og sunt kosthold kan fikse det meste.  Jeg er i utgangspunktet en anti-trener.
Men har man skiveprolaps og smertene er uutholdelige, ja da prøver man ALT! Også ting man i utgangspunktet ikke har lyst til eller tro på. Min redning da jeg hadde prolaps var trening og behandling hos en manuellterapeut.
Jeg kan ikke huske å ha lest noe om fysikalsk behandling eller trening i innleggene til Kokkejævel.  Kanskje han skulle prøve det? Det skader ikke.

En ting til Kokkejævel må få seg er tålmodighet.  Et prolaps går vanligvis tilbake av seg selv, og jo større prolapset er, jo større er sannsynligheten for at det vil gå tilbake.  Smertelindring, fysioterapi og trening.  Og ta seg en pause på sofaen i ny og ne. Det er løsningen.  Min terapeut sa til meg at jeg ikke skulle gå, ikke stå ikke ligge  og ikke sitte.  Når jeg så spurte hva jeg burde gjøre, fikk jeg beskjed om å veksle mellom å gå, stå, ligge og sitte.  altså ikke være i ro lenge, men veksle mellom å gå, stå, ligge og sitte.  For meg er det som gir mest smerter det å sitte eller stå lenge.

Litt stor interesse for ryggsmerter og Kokkejævel i dag.  Skyldes sikkert at jeg kjenner min egen rygg utrolig godt i dag.  Kjente den godt da jeg kom hjem fra jobb på tirsdag, og den ble ikke bedre av å løfte på det bordet du kan lese om her.

Jeg har og stor medfølelse med Kokkejævel som må klare seg uten telefon.  Dumt å glemme den på utebordet under tidenes regnvær.  Men noen ganger når man sitter ute, er det fort gjort å glemme.
jeg har jo heller ikke min egen  telefon for tiden, men en lånetelefon. Det kan du lese om i disse to innleggene, hvis du skulle ha gått glipp av de. Hva skjedde egentlig med mobilen min og  Oppdatering på telefonen min

Til tross for alt det negative, alt det svarte og triste som omkranser Kokkejævel, har firmaet hans omsetningsrekord.   Fint for han,.  Vi som arbeider i helsevesenet kan forvente oss at alt vi får i årets lønnsoppgjør er enda mer applaus.

Og dermed er jeg i rett modus til en kontordag som tillitsvalgt.

Vi snakkes

10 kommentarer
    1. Ja prolapser har jeg stooor kjennskap til – både i rygg og nakke………… og der må man være særdeles tålmodig. Med de småeste museskritt…… til den dagen det er over – og det tar lang tid rett og slett.

    2. Ønsker deg en topp dag! Jeg sliter med migrene som kommer i ny og ne på grunn av hørsel og konsentrasjon..
      Vi har alle vårt å bale med!

    3. Kokkejævel tjener vel gode penger på sutring, så han får bare holde på. Så han skreiv det var lite sutring på hjemmebane det tror jeg de som bor sammen med han skal være glad for.

    4. YES! Det var du tilbake på 20-tallet, sånt kan man like 🙂
      Eg har aldri vært særlig plaget med ryggen bortsett fra når eg står bøyd over blomstrekrukkene en hel dag, men smerter har eg veldig god kjennskap og erfaring med. OM man lever med kroniske smerter f.eks må man bare på et tidspunkt akseptere at resten av livet skal inneholde en god dose smerter, hvis man ikkje klarer det blir livet bare oppslukt av smerter. Nå er jo kokkens smerter mest sannsynlig forbigående så er det det tålmodighet som gjelder og som du sier; Litt riktig trening/øvelser kan gjøre underverker 🙂

      Ha en strålende dag 🙂

      Klem Vibbedille 🙂

    5. Jeg tenker nå at det er håp for Kokkejævel, forstår at han har djevelsk vondt, men jeg tror ikke løsningen hans er MYE mer smertestillende…
      Aksept, mindre sutring og bevegelse, evt.behandling kan gjøre underverker.
      For meg handler det mye om å rett og slett godta at smertene er en del av hverdagen. Det holder hardt noen ganger, men om jeg hadde gjort som Kokkejævel, hadde livet blitt miserabelt, gitt!
      Gøy at du klatrer, – stå på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg